Friday, September 18, 2009

Η «κίτρινη» απειλή για την ελληνική ναυτιλία

Η «κίτρινη» απειλή για την ελληνική ναυτιλία


Οι έλληνες πλοιοκτήτες επιβεβαιώνουν τον ηγετικό τους ρόλο στην αγορά, αν και παραμένουν αντιμέτωποι με πρωτόγνωρες προκλήσεις που θέτει η κρίση, αλλά και ο σφοδρός ανταγωνισμός από άλλες χώρες και ιδιαίτερα από την Απω Ανατολή, όπου ο ναυτιλιακός κλάδος απολαμβάνει και της κρατικής στήριξης.

Η μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της ΕΤΕ, η οποία δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, εκτιμά ότι οι ανταγωνιστικές πιέσεις για τον ελληνικό εφοπλισμό θα ενταθούν από χώρες όπως η Κίνα και η Κορέα και επισημαίνει έναν κίνδυνο που αντιμετωπίζουν ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες στον τομέα της χρηματοδότησης.

Η μεγάλη εξάρτηση -σημειώνει- της ελληνόκτητης ναυτιλίας από διεθνείς τράπεζες (καθώς οι ελληνικές αντιπροσωπεύουν μόλις το 24% των συνοικών δανείων των ελληνικών εταιρειών, ο οποίος ανέρχεται σε 75 δισ. δολ.) εκθέτει τους Ελληνες εφοπλιστές σε επιπλέον κινδύνους, σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές τους, της Απω Ανατολής -που σχετίζονται με την προσαρμογή των ξένων πιστωτικών ιδρυμάτων σε πιο συντηρητικές πρακτικές διαχείρισης του πιστωτικού κινδύνου, λόγω της έλλειψης κεφαλαίων και της μειωμένης ρευστότητας.

Πάντως, σύμφωνα με τη μελέτη της ΕΤΕ, ο ελληνόκτητος στόλος διατηρεί την ηγετική του θέση στην αγορά, παραμένοντας ο μεγαλύτερος στον κόσμο (αντιπροσωπεύοντας το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας), παρά το σφοδρό ανταγωνισμό από άλλες χώρες και ιδιαίτερα από την Απω Ανατολή.

Παράλληλα, συνεχίζεται η ποιοτική αναβάθμιση και ανανέωσή του με τη μέση ηλικία των πλοίων να μειώνεται περαιτέρω στα 11,9 έτη, συγκριτικά με 12,9 έτη για το μ.ο. του παγκόσμιου στόλου.

Οι Ελληνες πλοιοκτήτες επέδειξαν -προστίθεται- αξιοσημείωτα αντανακλαστικά με το ξέσπασμα της κρίσης, προβαίνοντας σε σημαντικές πωλήσεις παλαιότερων πλοίων, πριν από την κατακρήμνιση των τιμών τους, στα τέλη του 2008, ενώ εμφανίζονται -μαζί με τους Κινέζους- ως οι πιο ενεργοί στην εκμετάλλευση αγοραστικών ευκαιριών στην αγορά νεότευκτων πλοίων κατά το α' εξάμηνο του 2009.

Δεδομένου του διεθνούς περιβάλλοντος, μια αναπροσαρμογή των παραγγελιών των Ελλήνων πλοιοκτητών, με μείωση κατά 28% και 36% του εκτιμώμενου συνολικού αποθέματος παραγγελιών δεξαμενοπλοίων και πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου αντιστοίχως, θεωρείται εύλογη, επιτρέποντας ωστόσο τη διατήρηση ενός σταθερού μεριδίου στον παγκόσμιο στόλο σε όρους χωρητικότητας.

Ωστόσο, τονίζεται, οι ανταγωνιστικές πιέσεις αναμένεται να οξυνθούν, εξαιτίας τόσο του εντεινόμενου ανταγωνισμού από τους δυναμικά αναπτυσσόμενους ναυτιλιακούς κλάδους χωρών της Απω Ανατολής -που απολαμβάνουν σε πολλές περιπτώσεις κρατικής στήριξης και προνομιακής πρόσβασης στο τραπεζικό σύστημα (βλ. Κίνα και Κορέα)-, καθώς και της αυξημένης διαπραγματευτικής ισχύος ισχυρών εταιρειών εξόρυξης βιομηχανικών μεταλλευμάτων.

Αρνητική επίδραση στο ρυθμό ανάπτυξης

Η ΕΤΕ σημειώνει ότι η σημαντική κάμψη των διεθνών τιμών ναύλων και της δραστηριότητας στον τομέα, και η αναμενόμενη συγκρατημένη ανάκαμψη της ζήτησης κατά την επόμενη διετία, προβλέπεται να οδηγήσουν σε μείωση των καθαρών εσόδων από τη ναυτιλία το 2009, για πρώτη φορά την τελευταία δεκαετία, με αποτέλεσμα η επίδραση στο ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης να είναι αρνητική το 2009 και το 2010 -της τάξης των 0,4 ποσοστιαίων μονάδων ετησίως- και να επανέλθει σε θετικό έδαφος (0,3 ποσοστιαίες μονάδες) το 2011.

naftemporiki

No comments:

Share |