Wednesday, September 3, 2008

Πέμπτη μέρα απωλειών για το αργό

Πέμπτη μέρα απωλειών για το αργό

Κάτω από τα 110 δολάρια το βαρέλι υποχώρησε το αργό, το οποίο κινήθηκε πτωτικά για πέμπτη συνεχόμενη μέρα, καθώς τελικά το πέρασμα του τυφώνα «Gustav» από τον Κόλπο του Μεξικού δεν προκάλεσε σοβαρές ζημιές.
Το συμβόλαιο του αργού για παράδοση Οκτωβρίου έκλεισε στα 109,35 δολάρια το βαρέλι, χαμηλότερα κατά 0,36 cents.

Οι εν λόγω τιμές είναι κατά 48% υψηλότερες σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα. Το αντίστοιχο συμβόλαιο του πετρελαίου Μπρεντ υποχώρησε στα 104,72 δολάρια το βαρέλι, χαμηλότερα κατά 1,91 δολάρια ή 1,79%.

Σύμφωνα με έρευνα που έγινε στις πλατφόρμες πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού, ο τυφώνας «Gustav» δεν προκάλεσε σημαντικές ζημιές. Η Royal Dutch Shell, η Total, η ConocoPhillips και η Valero Energy επιβεβαίωσαν ότι δεν έχουν προκληθεί ζημιές στις εγκαταστάσεις εξόρυξης αργού και στις πλατφόρμες. Ο τυφώνας έφτασε στις ακτές της Λουιζιάνα την 1η Σεπτεμβρίου, και στη συνέχεια υποβαθμίστηκε σε τροπική καταιγίδα κατευθυνόμενος προς το βορειοανατολικό Τέξας.

Από την αρχή της εβδομάδας το αργό έχει υποχωρήσεις κατά 5,8%, στον απόηχο της πτώση του ευρώ έναντι του δολαρίου. Το ευρώ βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα από τις 22 Αυγούστου, αφού βρίσκεται στα 1,4385 δολάρια/ευρώ. Το ευρώ διεύρυνε τις απώλειες του μετά και την ανακοίνωση της αύξησης κατά 1,3% των νέων παραγγελιών στις ΗΠΑ τον Ιούλιο, γεγονός που αποδεικνύει τάση για ανάκαμψη της αμερικανικής οικονομίας.

Βενεζουέλα: Να μειωθεί η παραγωγή

Διχασμένα εμφανίζονται τα μέλη του ΟΠΕΚ αναφορικά με τα επίπεδα πετρελαϊκής παραγωγής του οργανισμού.

Στη συνάντηση των μελών του ΟΠΕΚ την επόμενη εβδομάδα η Βενεζουέλα αναμένεται να προτείνει τη μείωση της παγκόσμιας παραγωγής, πρόταση που βρίσκει αντίθετη χώρες όπως αυτή του Ισημερινού.

Ο υπουργός πετρελαίου του Ισημερινού, Galo Chiriboga δήλωσε σήμερα ότι δε συμμερίζεται την πρόταση της Βενεζουέλας και θα προτείνει τη διατήρηση της παραγωγής στα τρέχοντα επίπεδα προκειμένου να σταθεροποιηθούν οι τιμές.

Ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι ο ΟΠΕΚ θα μειώσει την παραγωγή, αν η τιμή του αργού υποχωρήσει κάτω από τα 100 δολάρια το βαρέλι.

REPORTER.GR

Απογοητευτικά τα στοιχεία που δίνει η Beige Book

Απογοητευτικά τα στοιχεία που δίνει η Beige Book

Η οικονομική ανάπτυξη έχει μπει σε φάση ύφεσης αναφέρει η Beige Book (Φαιά Βίβλος) της FED που είδε το φως της δημοσιότητας σήμερα, αφού ο τομέας των υπηρεσιών επιβραδύνεται και ο τομέας της βιομηχανίας είναι αρκετά «αδύναμος».
Επιπλέον, η Beige Book αναφέρει ότι οι καταναλωτές έχουν περιορίσει τις αγορές ακόμα και βασικών αγαθών, ενόσω οι επιχειρήσεις προσπαθούσαν να περάσουν το αυξημένο κόστος λειτουργίας και παραγωγής στους αυτούς.

Αναφορικά με τον πληθωρισμός η Beige Book επισημαίνει ότι οι 12 περιφερειακές τράπεζες της FED κατέγραψαν ανοδικές πιέσεις στις τιμές, ενώ μόνο μερικές από αυτές κατέγραψαν αποκλιμάκωση τους.

REPORTER.GR

ΙΑΤΑ: Εκτιμήσεις για ζημιές 5,2 δισ δολ. στους αερομεταφορείς

ΙΑΤΑ: Εκτιμήσεις για ζημιές 5,2 δισ δολ. στους αερομεταφορείς

Στα 5,2 δις δολάρια θα ανέλθουν οι ζημιές της αεροπορικής βιομηχανίας ανακοίνωσε σήμερα η Παγκόσμια Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association), εξαιτίας της αυξημένης μέσης τιμής των 113 δολαρίων το βαρέλι του αργού.
Από την πλευρά των αερομεταφορέων, οι βορειοαμερικανικές εταιρείες αναμένουν ζημιές 5 δις δολαρίων το 2008, ενώ οι ευρωπαϊκές αναμένουν κέρδη 300 εκατ. δολαρίων, δηλαδή πολύ χαμηλότερα από τα κέρδη των 2,1 δις δολαρίων το 2007.

Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο η ΙΑΤΑ είχε ανακοινώσει ότι οι ζημιές θα κυμανθούν μεταξύ 2,3 και 6,1 δις δολαρίων, όταν και η τιμή του αργού βρισκόταν στα 122 δολάρια το βαρέλι.

Τέλος, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, εάν το 2009 η μέση τιμή του αργού θα παραμείνει στα 110 δολάρια, τότε οι αερομεταφορείς θα εξακολουθήσουν να έχουν ζημιές της τάξεως των 4,1 δις δολαρίων.

REPORTER.GR

SEC: Μεσίτες της Credit Suisse χρεώθηκαν την απάτη των χρεογράφων

SEC: Μεσίτες της Credit Suisse χρεώθηκαν την απάτη των χρεογράφων

Στους Julian Tzolov και Eric Butler της Credit Suisse χρεώθηκε η απάτη των χρεογράφων με επιτόκιο πλειστηριασμού από την επιτροπή κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ (SEC). Οι δύο μεσίτες της Credit Suisse διενέργησαν παράνομες συναλλαγές ύψους 1 δις δολαρίων που σχετίζονταν με τα ενυπόθηκα δάνεια.

REPORTER.GR

ΗΠΑ: Αύξηση 1,3% στις βιομηχανικές παραγγελίες Ιουλίου

ΗΠΑ: Αύξηση 1,3% στις βιομηχανικές παραγγελίες Ιουλίου

Αυξημένες κατά 1,3% εμφανίζονται οι βιομηχανικές παραγγελίες στις ΗΠΑ για το μήνα Ιούλιο, έναντι ανόδου 1% που προέβλεπαν οι αναλυτές, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου.

Οι παραγγελίες για διαρκή αγαθά ενισχύθηκαν επίσης κατά 1,3%, ενώ αυτές για μη διαρκή αγαθά αυξήθηκαν κατά 1,2%.

NAFTEMPORIKI

GLOBAL INDEXES

XAK

FTSE/CySE 20
1003.99 ( -1.64%)

ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΕΙΚΤΗΣ
2929.77 ( -1.63%)

Όγκος: € 3,632,567

---

FTSE 100 INDEX 5,499.70 -121.00 -2.15%
CAC 40 INDEX 4,447.13 -91.94 -2.03%
DAX INDEX 6,467.49 -50.98 -0.78%

---

US

DOW JONES INDUS. AVG 11,532.88 15.96 0.14%
S&P 500 INDEX 1,274.98 -2.60 -0.20%
NASDAQ COMPOSITE INDEX 2,333.73 -15.51 -0.66%

''Λουκέτο'' στο Ospraie Fund έβαλε το sell-off στα εμπορεύματα

''Λουκέτο'' στο Ospraie Fund έβαλε το sell-off στα εμπορεύματα

«Λουκέτο» βάζει σε ένα από τα μεγαλύτερα hedge funds της η Ospraie Management, που ασχολείται με επενδύσεις στα εμπορεύματα. Το Ospraie Fund, υποχώρησε κατά 26,7% μέσα στον Αύγουστο λόγω του sell-off που εκδηλώθηκε στους κλάδους της ενέργειας, των ορυχείων αλλά και στα δομημένα προϊόντα.Τις ανακοινώσεις έκανε χθες με επιστολή του προς του επενδυτές, ο Dwight Anderson που ελέγχει το fund που ιδρύθηκε το 1999 και διαχειριζόταν περισσότερα από 2,8 δισ. δολάρια στις αρχές Αυγούστου.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην επιστολή το fund έπρεπε να σταματήσει τη λειτουργία του καθώς κάθε φορά που υποχωρούσε κατά 30% οι επενδυτές είχαν τη δυνατότητα να αποσύρουν τα κεφάλαιά τους κατά βούληση.

Σημειώνεται ότι το 2005 η Lehman Brothers αγόρασε το 20% της Ospraie Management, ενώ και η Credit Suisse έχει επενδύσει την προηγούμενη χρονιά ποσό που δεν έχει διευκρινιστεί.

REPORTER.GR

Ευρωζώνη: Μείωση του ΑΕΠ κατά 0,2% στο β' τρίμηνο

Ευρωζώνη: Μείωση του ΑΕΠ κατά 0,2% στο β' τρίμηνο

Στο χείλος της ύφεσης έχει φτάσει η οικονομία της Ευρωζώνης, και οι αναλυτές σημειώνουν πως τα στοιχεία που έρχονται στο φως για την πορεία το δείχνουν καθαρά.
Οι καταναλωτικές δαπάνες, οι επενδύσεις και οι εξαγωγές σημείωσαν πτώση στο δεύτερο τρίμηνο του 2008, και το ΑΕΠ σημείωσε συρρίκνωση κατά 0,2%.

Οι επενδύσεις των επιχειρήσεων εμφάνισαν πτώση κατά 1,2%, την πρώτη σε διάστημα πέντε ετών, και οι δαπάνες των νοικοκυριών μειώθηκαν κατά 0,2% ενώ τους προηγούμενους μήνες είχαν μείνει στάσιμες.

Η υποχώρηση του ΑΕΠ κατά 0,2% στο δεύτερο τρίμηνο που ανακοίνωσε η Eurostat ήταν εντός των εκτιμήσεων των αναλυτών. Σε ετήσια βάση το ΑΕΠ δευτέρου τριμήνου αναθεωρήθηκε στο 1,4% από 1,5% που είχε ανακοινωθεί αρχικά.

Η επιβράδυνση της οικονομίας της Ευρώπης είναι στην ουσία η πρώτη μετά την εισαγωγή του ευρώ, περίπου δέκα χρόνια πριν.

REPORTER.GR

Wall Street: Προσυνεδριακό σχόλιο

Wall Street: Προσυνεδριακό σχόλιο



Tα στοιχεία για τις βιομηχανικές παραγγελίες και η μηνιαία οικονομική έκθεση της Fed θα βρεθούν σήμερα στο «μικροσκόπιο» των επενδυτών στη Wall Street αναζητώντας νέες ενδείξεις για την κατάσταση της αμερικανικής οικονομίας.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις οικονομολόγων, οι βιομηχανικές παραγγελίες εκτιμάται ότι εμφάνισαν μηνιαία άνοδο κατά 1% τον Ιούλιο, ενώ το «Μπεζ Βιβλίο» της Fed αναμένεται να ενισχύσει την άποψη για χαμηλό ρυθμό ανάπτυξης της αμερικανικής οικονομίας και αυξημένες πιέσεις στις τιμές.

NAFTEMPORIKI

RBS: Έως 13,3 δισ. δολ. πιθανόν να χρειαστεί η Barclays

RBS: Έως 13,3 δισ. δολ. πιθανόν να χρειαστεί η Barclays

Κεφάλαια έως 7,5 δισ. στερλινών (13,3 δισ. δολάρια) ενδεχομένως να χρειαστεί να συγκεντρώσει η βρετανική Barclays προκειμένου να φέρει τον δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας σε αντιστοιχία με αυτόν των ανταγωνιστών της, σύμφωνα με τη Royal Bank of Scotland.

Σε σημείωμά τους, οι αναλυτές της RBS τονίζουν πως, αν και ο συγκεκριμένος δείκτης της τρίτης μεγαλύτερης τράπεζας στη Βρετανία είναι σε αντιστοιχία με αυτόν της βιομηχανίας, είναι χαμηλός συγκριτικά με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις του κλάδου.

Τον περασμένο Ιούλιο, οι αναλυτές της Citigroup είχαν εκτιμήσει ότι η Barclays θα χρειαστεί πιθανότατα νέα κεφάλαια ύψους εννέα δισ. στερλινών.

Η βρετανική τράπεζα άντληση, τον Ιούλιο, περί τα 4,5 δισ. στερλίνες, μέσω πώλησης μετοχών, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει τη ρευστότητά της, η οποία «ψαλιδίστηκε» από διαγραφές και πιστωτικές απώλειες.

Ο εκπρόσωπός της, Άλιστερ Σμιθ, αρνήθηκε να σχολιάσει το θέμα. οι μετοχές της εταιρείας υποχωρούσαν νωρίτερα στο Λονδίνο κατά 4,3% στις 348 πένες.


NAFTEMPORIKI

Εναρξη απευθείας διαπραγματεύσεων για το Κυπριακό

Εναρξη απευθείας διαπραγματεύσεων για το Κυπριακό


Με ασύμβατες θέσεις στις ακανθώδεις πτυχές του Κυπριακού προσήλθαν σήμερα ο πρόεδρος Δημήτρης Χριστόφιας και ο Τουρκοκύπριος ηγέτης Νεχμέτ Αλί Ταλάτ στην εναρκτήρια συνάντηση των απευθείας διαπραγματεύσεων, οι οποίες έχουν στόχο την επίτευξη συμφωνίας για συνολική λύση.

Αυτό είναι το συμπέρασμα από τις εναρκτήριες δηλώσεις, που έκαναν οι κύριοι Χριστόφιας και Ταλάτ κεκλεισμένων των θυρών και οι οποίες μετά τη συνάντηση δόθηκαν στη δημοσιότητα.

Μάλιστα, λόγω των θέσεων του Τουρκοκύπριου ηγέτη, ο πρόεδρος Δ. Χριστόφιας επανήλθε με συμπληρωματική δήλωση, στην οποία τόνισε ότι «μια λύση στη βάση μιας διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας υπήρξε μια μεγάλη παραχώρηση που έγινε από τον Πρόεδρο Μακάριο το 1977 και πρέπει να τύχει της δέουσας αναγνώρισης».

Ο πρόεδρος Δ. Χριστόφιας στη συμπληρωματική δήλωσή του κατέστησε σαφές ότι με την αποδοχή της διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας «η ελληνοκυπριακή πλευρά έχει εξαντλήσει τα όριά της και δεν μπορεί να προχωρήσει πέραν αυτών».

Συναφώς, υπογράμμισε με έμφαση ότι:

- Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή ούτε η συνομοσπονδία ούτε ένας νέος συνεταιρισμός δύο κρατών μέσω "παρθενογένεσης".

-Η ομοσπονδιακή λύση θα είναι ένα συνεταιρισμός των δύο κοινοτήτων.

Ο Δ. Χριστόφιας σημείωσε ότι υπάρχουν θέματα, για τα οποία «δεν κατέστη δυνατό να συμφωνήσουμε ακόμα και για τη σύσταση Ομάδας Εργασίας, και επιτρέψαμε τη συνέχιση της διαδικασίας, νοουμένου ότι το πρόβλημα θα επανεξεταστεί».

Ειδικότερα, αναφέρθηκε στο θέμα των εποίκων, το οποίο περιλαμβάνεται στις αρμοδιότητες της Ομάδας Εργασίας για την Ιθαγένεια, τους Αλλοδαπούς, τη Μετανάστευση και το Άσυλο, η οποία δεν έχει συσταθεί, και το οποίο θέμα πρέπει να συζητηθεί επισταμένα σ' αυτή τη φάση.


NAFTEMPORIKI

Κοντά σε ύφεση η ιταλική οικονομία

Κοντά σε ύφεση η ιταλική οικονομία

Η ιταλική οικονομία πιθανόν να οδεύει σε ύφεση, όπως επισήμαναν σήμερα οι οικονομολόγοι, στον απόηχο των αποθαρρυντικών στοιχείων που δημοσιοποιήθηκαν σχετικά με την επιχειρηματική δραστηριότητα στη χώρα.

Ειδικότερα, η δραστηριότητα στον κλάδο των υπηρεσιών συρρικνώθηκε τον Αύγουστο, για ένατο κατά σειρά μήνα, όπως προέκυψε από τον δείκτη PMI.

Παράλληλα, η επιχειρηματική εμπιστοσύνη παρέμεινε στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας επταετίας, με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται τον Αύγουστο στις 83,5 μονάδες, όσο ήταν και ένα μήνα νωρίτερα.

«Αναμένουμε μια συρρίκνωση του ΑΕΠ. Είχαμε μια στο δεύτερο τρίμηνο και περιμένουμε άλλη μια στο τρίτο τρίμηνο», σημειώνει η Σουζάνα Γκαρθία της Deutsche Bank

Υπενθυμίζεται ότι το ιταλικό ΑΕΠ μειώθηκε το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου κατά 0,3%, με τον ΟΟΣΑ να αναμένει για το επόμενο τρίμηνο μηδενική ανάπτυξη.

NAFTEMPORIKI

ASIA TODAY

NIKKEI 225 12,689.59 80.12 0.64%
HANG SENG INDEX 20,585.06 -457.40 -2.17%
CSI 300 INDEX 2,245.96 -39.45 -1.73%

Coca-Cola: Εξαγοράζει την Huiyuan Juice προς 2,3 δισ. δολ.

Coca-Cola: Εξαγοράζει την Huiyuan Juice προς 2,3 δισ. δολ.

ΠΡΟΣΦΟΡΑ για την εξαγορά της China Huiyuan Juice Group Ltd., τη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής νωπών χυμών φρούτων της Κίνας, αντί ποσού 17,9 δισ. δολ. Χονγκ Κονγκ (2,3 δισ. δολ. ΗΠΑ) σε μετρητά έκανε η μεγαλύτερη εταιρεία πραγωγής αναψυκτικών στον κόσμο, Coca-Cola Co., σύμφωνα με την κινεζική εταιρεία που εδρεύει στο Πεκίνο.

Η Atlantic Industries, σκέλος της Coca-Cola, προσφέρθηκε να αγοράσει την εταιρεία παραγωγής χυμών προς 12,20 δολ. Χονγκ Κονγκ ανά μετοχή και θα αγοράσει όλα τα ανταλλάξιμα ομόλογα της εταιρείας, ανέφερε σήμερα με έγγραφό της προς το Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ η Huiyuan Juice.

Η τιμή είναι τριπλάσια από την τιμή κλεισίματος των μετοχών της κινεζικής εταιρείας στις 29 Αυγούστου στα 4,14 δολ. Χονγκ Κονγκ η μία πριν την αναστολή της διαπραγμάτευσής της. Η κινεζική εταιρεία έχει απωλέσει φέτος περίπου το ήμισυ της χρηματιστηριακής της αξίας.

«Η Coca-Cola Company εκτιμά ότι θα χρησιμοποιήσει την εξειδίκευσή της ως η μεγαλύτερη εταιρεία αναψυκτικών στο κόσμο για να αναπτύξει περαιτέρω το σήμα της Huiyuan Juice», αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο.


NAFTEMPORIKI

Βρετανία: Σε χαμηλά 4ετίας η καταναλωτική εμπιστοσύνη Αυγούστου

Βρετανία: Σε χαμηλά 4ετίας η καταναλωτική εμπιστοσύνη Αυγούστου

Σταθερή, στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τεσσάρων ετών, παρέμεινε η καταναλωτική εμπιστοσύνη στη Βρετανία τον Αύγουστο, σύμφωνα με τη Nationwide Building Society.

Ειδικότερα, ο σχετικός δείκτης διαμορφώθηκε στις 52 μονάδες, όσο ήταν και τον Ιούλιο, δηλαδή στο χαμηλότερο επίπεδο από τότε που η Nationwide ξεκίνησε να δημοσιοποιεί τα εν λόγω στοιχεία, το Μάιο του 2004.

Σύμφωνα με την εταιρεία, το 65% των ερωτηθέντων στην έρευνά της δήλωσε ότι η τρέχουσα οικονομική κατάσταση επιδεινώθηκε τον Αύγουστο. Τον Ιούλιο, το αντίστοιχο ποσοστό είχε διαμορφωθεί στο 61%.

Χθες, ο Βρετανός πρωθυπουργός Γκόρντον Μπράουν ανακοίνωσε πακέτο μέτρων για τη στήριξη της αγοράς κατοικίας, ύψους ενός δισ. στερλινών, σε μια προσπάθεια να αναστρέψει το αρνητικό σε βάρος του κλίμα, το οποίο αποτυπώνουν οι δημοσκοπήσεις.


NAFTEMPORIKI

Ελλάδα: Σχέδιο για ιδιωτικοποίηση όλων των αεροδρομίων

Σχέδιο για ιδιωτικοποίηση όλων των αεροδρομίων


O αερολιμένας «Mακεδονία», μεταξύ αυτών που έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον ιδιωτών.

Το «πράσινο φως» για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων με τη συμμετοχή ιδιωτών τόσο στη συμπλήρωση των υφιστάμενων υποδομών όσο και τη διαχείριση άναψε η Διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων.

Η απόφαση της διυπουργικής επιτροπής σηματοδοτεί και την έναρξη υλοποίησης του σχεδίου που ως απώτερο στόχο θα έχει τον πολλαπλασιασμό των «διεθνών» αεροδρομίων της χώρας, ιδιότητα που μέχρι σήμερα κατέχει μόνο ο αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» και πολύ λιγότερο το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης.

Στόχος των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομίας και Μεταφορών που έδωσαν το «πράσινο φώς» για μερική ιδιωτικοποίηση των ελληνικών αεροδρομίων είναι να μετατρέψουν σε πόλους τοπικής ανάπτυξης 40 περιφερειακά αεροδρόμια.

O σύμβουλος ή οι σύμβουλοι που θα επιλεγούν, θα προτείνουν τις πιθανές λύσεις για την αξιοποίηση κάθε αεροδρομίου με συμβάσεις παραχώρησης ή σε συμπράξεις δημοσίων και ιδιωτικών κεφαλαίων. Kατόπιν θα γίνουν ομαδικές ή και μεμονωμένες συμβάσεις για κάθε αεροδρόμιο.

Το σχέδιο του οικονομικού επιτελείου θα έχει ως πρώτο βήμα την επιλογή ενός συμβούλου του δημοσίου ο οποίος θα επιλέξει τόσο τα αεροδρόμια που θα αξιοποιηθούν ενώ θα κάνει και την πρόσκληση ενδιαφέροντος προς τους ιδιώτες υποψήφιους επενδυτές. Οι ιδιώτες οι οποίοι θα επιλεγούν θα συστήσουν εταιρείες με τη νομική μορφή της ΑΕ για κάθε υπό αξιοποίηση αεροδρόμιο με το ελληνικό δημόσιο.

Στις εταιρείες αυτές το δημόσιο θα διατηρεί πλειοψηφικό ποσοστό ενώ οι ιδιώτες θα κατέχουν ποσοστό μειοψηφίας. Με τη συμμετοχή τους, οι ιδιώτες επενδυτές θα αναλάβουν τη συμπλήρωση των υποδομών κάθε αεροδρομίου ώστε να μπορεί να υποδέχεται μεγαλύτερο αριθμό αεροπλάνων.

Σε αντάλλαγμα είναι πιθανό να αναλάβουν το management του αεροδρομίου με βάση το μοντέλο της εταιρείας του Αερολιμένα Αθηνών. Αν το μοντέλο αυτό λειτουργήσει καλά είναι ενδεχόμενο - ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς - κάποιες από τις εταιρείες οι οποίες θα συσταθούν να εισαχθούν και στο Χρηματιστήριο.

Ωστόσο στην προσπάθεια αυτή την έναρξη της οποίας σηματοδότησε η απόφαση της ΔΕΑ θα πρέπει να αντιμετωπιστούν έγκαιρα και τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν και με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και αφορά το ύψος των τελών αεροδρομίου.

Το ενδεχόμενο δηλαδή κάποια από τα αεροδρόμια -λόγω της ανάγκης απόσβεσης των επενδύσεων που θα κάνουν οι ιδιώτες- να αυξήσουν υπερβολικά τα τέλη τους καθιστώντας αντιοικονομική την προσέγγιση τους ειδικά από τις λεγόμενες εταιρίες χαμηλού κόστους που αποτελούν την αιχμή για την αύξηση της τουριστικής κίνησης.

Eργα 500 εκατ. ευρώ

Αυτή την περίοδο, σύμφωνα με στοιχεία του ΥΜΕ, ολοκληρώνονται τα έργα σε 12 αεροδρόμια συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ. Προγραμματίζονται, επίσης, έργα σε 16 αεροδρόμια ύψους 900 εκατ. ευρώ.

Εφοδιάζονται τα αεροδρόμια με εξοπλισμό αεροναυτιλίας ύψους 140 εκατ. ευρώ και με εξοπλισμό ασφαλείας ύψους 140 εκατ. ευρώ. Προχωρεί, επίσης, η κατασκευή του αεροδρομίου Καστελίου στην Κρήτη, το νέο μεγάλο αεροδρόμιο της Κρήτης, που θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης και που την ευθύνη της κατασκευής έχει το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.

Tα αεροδρόμια που έχουν ήδη προκαλέσει το ενδιαφέρον ιδιωτών και θα συμπεριληφθούν στη διαδικασία είναι τα εξής: O αερολιμένας «Mακεδονία» της Θεσσαλονίκης, Hρακλείου Kρήτης, Xανίων, Σαντορίνης, Kέρκυρας, Mυτιλήνης, Pόδου, Kω, Xίου και Zακύνθου.

Τα συναρμόδια υπουργεία επιθυμούν την είσοδο ιδιωτών επενδυτών σε αρκετά αεροδρόμια της χώρας, με στόχο ιδιώτες να αναλάβουν τον εκσυγχρονισμό και παράλληλα, να έχουν την εκμετάλλευση για σημαντικό χρονικό διάστημα.

Ουσιαστικά, ακολουθείται το μοντέλο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπου περιφερειακά, αλλά και μητροπολιτικά αεροδρόμια είναι πολυμετοχικά και σε αυτά μετέχουν η τοπική αυτοδιοίκηση, τράπεζες και ιδιώτες.

Με αυτό τον τρόπο, εκτιμάται ότι θα επιταχυνθεί η ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων και θα εξορθολογιστούν τα τέλη, με τη φιλοδοξία να μετατραπούν σε πόλους ανάπτυξης για την περιφέρεια, αλλά και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας μέσα στα ίδια τα αεροδρόμια.

Τα 10 μεγαλύτερα και πιο ελκυστικά για ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια (Αθήνα, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Ρόδος, Κέρκυρα, Χανιά, Κως, Ζάκυνθος, Σαντορίνη, Μυτιλήνη) διακίνησαν πέρυσι περισσότερους από 37 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση άνω του 7%.

Καστέλι

Το σπουδαιότερο περιφερειακό αεροδρόμιο που θα κατασκευαστεί είναι στο Καστέλι της Κρήτης, όπου η δημοπράτηση του θα γίνει το φθινόπωρο του 2009. Η υλοποίηση θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης, στα πρότυπα του «Ελ. Βενιζέλος», με αρχικό προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ.

Το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι (Πεδιάδος) θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» που πλέον έχει εξαντλήσει τα όρια χωρητικότητάς του με αποτέλεσμα να είναι το πρώτο σε καθυστερήσεις πτήσεων στην Ελλάδα και ένα από τα πρώτα στην Ευρώπη. Το αεροδρόμιο του Ηρακλείου είναι το δεύτερο της χώρας, μετά από αυτό της Αθήνας, σε επιβατική κίνηση.

Το 2007 μέσω του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης διακινήθηκαν 5.368.831 επιβάτες, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο αεροδρόμιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την τουριστική κίνηση καθώς είναι το πρώτο σε εξυπηρέτηση επιβατών Τσάρτερ, ενδεικτικά το 2007 οι επιβάτες των πτήσεων τσάρτερ ανήλθαν σε 3.924.292.

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην τιμολογιακή πολιτική που θα εφαρμόζει ο παραχωρησιούχος, ενώ με προσοχή σχεδιάζεται και το αρχιτεκτονικό - αισθητικό κομμάτι, ώστε ο νέος αερολιμένος όχι απλώς να ενταχθεί αλλά να αναβαθμίσει την περιοχή και να αποτελεί σημείο αναφορά. Επιπλέον με βάση τις τελευταίες αλλαγές που έχουν υιοθετηθεί στο Καστέλι θα μπορούν να προσγειώνονται όλοι οι τύποι αεροσκαφών καθώς το μήκος του αεροδιαδρόμου θα αυξηθεί στα 3.800 μέτρα.

Διεθνής πρακτική

Σύμφωνα με στοιχεία του ΥΜΕ, οι περισσότερες χώρες προσανατολίζονται σε μοντέλα σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα που μπορεί να διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο παρουσιάζουν κάποια βασικά, κοινά στις περισσότερες περιπτώσεις, χαρακτηριστικά όπως:

* Διατήρηση του κρατικού έλεγχου των υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας, αεροπορικής ασφάλειας και πάσης φύσεως κανονιστικών αρχών και υπηρεσιών.

* Συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο management των μη αεροπορικών υπηρεσιών με αντάλλαγμα τη συνεισφορά από τον ιδιωτικό τομέα των απαραιτήτων επενδυτικών πόρων για τα έργα υποδομής των αεροδρομίων

* Συμμετοχή στις συμπράξεις αυτές θεσμικών επενδυτών που διαθέτουν αυτόνομη εμπειρία στο management μεγάλων κυρίως αεροδρομίων, τόσο σε κατασκευαστικό όσο και σε εμπορικό επίπεδο, και ικανότητα διαπραγμάτευσης με τις αεροπορικές εταιρείες και τους συντελεστές της τουριστικής βιομηχανίας για αύξηση της κίνησης των αεροδρομίων.

Αναλυτικότερα, την τελευταία 20ετία πέραν της Αθήνας, ιδιωτικές επενδύσεις έχουν γίνει στη Μεγάλη Βρετανία (Μπρίστολ, Μπέρμινγκχαμ, Λούτον Σίτι, Ferrovial, Μπρίστολ Σίτι, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται Γκάτγουικ και αεροδρόμια Σκωτίας), Δανία (Κοπεγχάγη), Γερμανία (Ντίσελντροφ, Αμβούργο, Φραγκφούρτη), Ιταλία (Ρώμη Ι, ΙΙ, ΙΙΙ), Αυστρία (Βιένη), Μάλτα, Ελβετία (Ζυρίχη), Γαλλία (περιφερειακά αεροδρόμια), Βρυξέλλες, Ουγγαρία (Βουδαπέστη Ι,ΙΙ), Κύπρος (Λάρνακα, Πάφος), αλλά και σε Μεξικό, Αυστραλία, Ν. Αφρική, Ιορδανία, Τουρκία, Ινδία, Τυνησία. Ακόμη σε εξέλιξη βρίσκονται σε Ολλανδία, Ρωσία, Ιαπωνία, Κίνα, Ν. Ζηλανδία, Σαουδική Αραβία, Ταϋλάνδη.

Συντονιστής

Με απόφαση του υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Κωστή Χατζηδάκη ο κ. Κωστής Χατζηιωάννου αναλαμβάνει συντονιστής εκ μέρους του ΥΜΕ για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των περιφερειακών αεροδρομίων. Οι αρμοδιότητές του σχετίζονται με την τεχνική υποστήριξη της Διυπουργικής Επιτροπής και την παρακολούθηση εργασίας των Συμβούλων, που θα τοποθετηθούν για το θέμα αυτό.

NAFTEMPORIKI

BOCY-MPB στην ελίτ του ΧΑ

BOCY-MPB στην ελίτ του ΧΑ


Στις μετοχές του ΧΑ με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση περιλαμβάνονται οι δύο κυπριακές τράπεζες Κύπρου και Marfin. Σύμφωνα με στοιχεία του ΧΑΑ, η Τράπεζα Κύπρου είναι η όγδοη πιο μεγάλη εταιρεία του ελληνικού χρηματιστηρίου σε κεφαλαιοποίηση (€5,06 δισ.) και η Marfin η δέκατη (€3,77 δισ.). Η συνδεδεμένη με τη Marfin, MIG βρίσκεται στην εντέκατη θέση με κεφαλαιοποίηση €3,30 δισ.

Πρώτη σε κεφαλαιοποίηση είναι η Εθνική Τράπεζα (€15,79 δισ.), δεύτερος ο ΟΠΑΠ (€7,64 δισ.) και τρίτη η Eurobank (€7,56 δισ.). Τη δεκάδα των μεγαλύτερων εταιρειών του ΧΑ συμπληρώνουν οι ΟΤΕ, Alpha Bank, Τρ. Πειραιώς, Coca Cola 3E και ΔΕΗ.

Η συνολική αξία των 294 εισηγμένων εταιρειών του ΧΑΑ φθάνει τα €125,6 δισ.

STOCKWATCH.COM.CY

Marfin: Αγορά 130 χιλ. μετοχών από Α. Βγενόπουλο προς €589,4 χιλ.

Marfin: Αγορά 130 χιλ. μετοχών από Α. Βγενόπουλο προς €589,4 χιλ.


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ 3556/2007 & ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΥ 190(Ι)/2007

Η Marfin Popular Bank Public Co Ltd ανακοινώνει με βάση τον Ελληνικό Νόμο 3556/2007, την Απόφαση 1/434/3.7.2007, την Εγκύκλιο 33 της Ελληνικής Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και τον Κυπριακό Νόμο 190(Ι)/2007, ότι στις 02/09/2008 ο κ. Ανδρέας Βγενόπουλος, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος, προέβη στην αγορά 130.000 μετοχών της Marfin Popular Bank συνολικής αξίας €589.400,00.

STOCKWATCH.COM.CY

TO ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ (ΑΜΕΡΙΚΗ)

10:00 AM
Factory Orders
Dept of Commerce


10:30 AM
EIA Petroleum Status Report
Dept of Energy


2:00 PM
Beige Book
Federal Reserve Bank
Share |