Tuesday, June 30, 2009

"Βροχή" πέφτουν οι ακυρώσεις πλοίων

"Βροχή" πέφτουν οι ακυρώσεις πλοίων


Παρά τα σημάδια ανάκαμψης της διεθνούς ναυλαγοράς, επιμένει να μεγαλώνει ολοένα και περισσότερο η παγκόσμια λίστα με τις ακυρώσεις παραγγελιών για νέα πλοία. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ένας από τους κορυφαίους νηογνώμονες, η νορβηγική Det Norske Veritas(DNV), εκτιμάται ότι μέχρι σήμερα έχουν ακυρωθεί παραγγελίες για τη ναυπήγηση 564 πλοίων, η συνολική χωρητικότητα των οποίων αγγίζει τα 40 εκ. τόνους, τα περισσότερα μάλιστα εκ των οποίων είναι φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.

Βάσει του νορβηγικού νηογνώμονα DNV, πάνω από το 10% της χωρητικότητας των υπό ναυπήγηση bulk carriers που ανέρχονται σε περίπου 3.000 φορτηγά πλοία έχουν ακυρωθεί μέχρι σήμερα και εκτιμάται ότι το ποσοστό αυτό θα «σκαρφαλώσει» τον επόμενο χρόνο στα επίπεδα του 20-25%.

Όπως θα περίμενε κανείς, η αγορά ξηρού φορτίου που επλήγη πρώτη από τη διεθνή οικονομική κρίση είναι εκείνη που γνωρίσει μέχρι σήμερα τις περισσότερες ακυρώσεις, ενώ αρκετά λιγότερες ακυρώσεις έχουν προκύψει μέχρι στιγμής στα δεξαμενόπλοια. Αυτό βέβαια συνέβη επειδή μόνο πρόσφατα η ναυλαγορά των τάνκερ δέχθηκε έντονες πιέσεις από την παγκόσμια κρίση.

Η σχετική πάντως αβεβαιότητα για τον ακριβή αριθμό των πλοίων, οι παραγγελίες των οποίων έχουν ήδη ακυρωθεί, προκαλείται λόγω της ηθελημένης έλλειψης πληροφόρησης για ευνόητους λόγους από τις δύο μεγαλύτερες δυνάμεις στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, τη Νότια Κορέα και την Κίνα, αλλά και από τους ίδιους τους πλοιοκτήτες.

Στο «χορό» των ακυρώσεων συμμετέχουν βέβαια και οι Έλληνες εφοπλιστές. Μέχρι σήμερα σε ακυρώσεις παραγγελιών για πλοία έχουν προχωρήσει μεταξύ άλλων η Navios Maritime Holdings της Αγγελικής Φράγκου, η Dryships του Γιώργου Οικονόμου, η Metrostar του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, η Target Marine του Αντώνη Κομνηνού, η Stealthgas και η Brave Maritime της οικογένειας Βαφειά, η Genco Shipping του Πήτερ Γεωργιόπουλου, η Marmaras Navigation του Δημήτρη Διαμαντίδη, η Costamare Shipping του Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, καθώς και η Thenamaris της οικογένειας Μαρτίνου.

Πέραν πάντως των ακυρώσεων που απορρέουν από την αδυναμία χρηματοδοτικής κάλυψης των πλοιοκτητών με απώλεια των προκαταβολών, υπάρχουν και οι περιπτώσεις της νόμιμης παραβίασης των συμβάσεων εκ μέρους των πλοιοκτητών για λόγους που σχετίζονται με την καθυστέρηση στην έκδοση του “refund guarantee” πέραν του συμβατικού χρόνου, αλλά και με την καθυστέρηση στην παράδοση του πλοίου, πέραν του συμβατικού προβλεπόμενου χρόνου(συνήθως 210 ημερών).

capital.gr

No comments:

Share |