Tuesday, January 20, 2009

Πόσο άσχημη είναι η κρίση στην κινητή τηλεφωνία;

Πόσο άσχημη είναι η κρίση στην κινητή τηλεφωνία;

Οι πωλήσεις συσκευών κινητής τηλεφωνίας επιβραδύνονται με ταχύτερο ρυθμό από ό,τι αναμενόταν και ακόμα και η Νοkia, που ήταν η αγαπημένη επιλογή των επενδυτών, βιώνει τη μία υποβάθμιση μετά την άλλη στη σύσταση της μετοχής της.

Του Jack Ewing

Πριν από λίγους μήνες, ο κλάδος των κινητών τηλεφώνων έμοιαζε πως ίσως να γλίτωνε το χειρότερο μέρος της κρίσης. Στην τελική, δισ. άνθρωποι στις αναδυόμενες αγορές εξακολουθούν να μην έχουν συσκευές κινητής τηλεφωνίας και είναι πρόθυμοι να αποκτήσουν. Στελέχη της Nokia και σε άλλες εταιρείες κατασκευής ήλπιζαν πως η ζήτηση από τις αναπτυσσόμενες χώρες θα αντιστάθμιζε τη μείωση στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ.
Αυτές οι ελπίδες εξανεμίστηκαν γρήγορα. Οι ειδικοί της αγοράς προειδοποιούν πως οι πωλήσεις επιβραδύνονται με ρυθμό μεγαλύτερο από ό,τι αναμενόταν, ακόμα και σε αγορές όπως η Κίνα, η οποία μέχρι πρότινος ήταν η ατμομηχανή της παγκόσμιας ανάπτυξης. Μετά το δ΄τρίμηνο που πολλοί αναλυτές αποκαλούν καταστροφικό, οι κατασκευαστές ενδέχεται να βρεθούν με εκατ. απούλητες συσκευές στις αποθήκες τους. «Παίκτες» όπως η Motorola (MOT) και η Sony Ericsson, που αντιμετώπιζαν προβλήματα προτού ακόμα ξεσπάσει η κρίση, είτε θα αναγκασθούν να μειώσουν δραστικά τις προσδοκίες τους, είτε θα πρέπει να αποχωρήσουν από την αγορά.
Ακόμα και η μετοχή της πανίσχυρης Nokia (NOK), η πάλαι ποτέ αγαπημένη των επενδυτών, βιώνει τη μία υποβάθμιση στη σύσταση της μετά την άλλη. Ο Jari Honko της eQ Bank ανήκει στους αναλυτές που συμβουλεύει τους πελάτες του να πουλήσουν μετοχές της Nokia. "Οι πωλήσεις των Χριστουγέννων ήταν πολύ, πολύ απογοητευτικές» αναφέρει ο Honko, που «έκοψε» τις μετοχές της Nokia σε "reduce" στις 13 Ιανουαρίου. «Ίσως να βρεθούμε αντιμέτωποι με ένα ιστορικά δύσκολο πρώτο τρίμηνο».

Πόσο βαθιά είναι η κρίση;

Τα στοιχεία για τις πωλήσεις συσκευών χειρός τις τελευταίες εβδομάδες είναι προσωρινά, ωστόσο φαίνεται πως υπάρχει σύγκλιση απόψεων στους αναλυτές πως μία από τις χειρότερες κρίσεις στον κλάδο είναι πραγματικότητα. Ειδικοί της αγοράς διαφωνούν μόνο για το βάθος της κρίσης. Παραδείγματος χάριν η Strategy Analytics, προβλέπει κάμψη 1% στις παγκόσμιες πωλήσεις συσκευών κινητής στο δ΄ τρίμηνο του 2008, αλλά και στο σύνολο του 2009.

Ωστόσο, ο Neil Mawston της εν λόγω εταιρείας ερευνών, που παρακολουθεί τον κλάδο, αναφέρει πως είναι πιθανό οι προβλέψεις να αναθεωρηθούν καθοδικά κοντά στο -5% για το δ’ τρίμηνο και την επόμενη χρονιά. Ο ίδιος αναφέρει πως ορισμένοι από τους προμηθευτές ετοιμάζονται για ακόμα μεγαλύτερη πτώση από το 20%, αν και ο Mawston θεωρεί πως αυτές οι προβλέψεις είναι απαισιόδοξες.

O κόσμος του κλάδου θα έχει καλύτερη εικόνα της κατάστασης στις 22 Ιανουαρίου οπότε η Nokia, η μεγαλύτερη εταιρεία συσκευών χειρός του κόσμου θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα δ’ τριμήνου και του 2008. Η διοίκηση της εταιρείας είχε προειδοποιήσει το Δεκέμβριο πως χαμήλωνε τις προβλέψεις για τις πωλήσεις το σύνολο του κλάδου στις 330 εκατ. συσκευές για τους τελευταίους τρεις μήνες του 2008. Ωστόσο, αν και η Nokia δεν προέβη σε αναθεώρηση των εκτιμήσεων της, αρκέστηκε να δηλώσει πως η αγορά είχε καταστεί υπερβολικά εύθραυστη για τυχόν κινήσεις. Εκπρόσωπος της Nokia αρνήθηκε να σχολιάσει για αυτό το άρθρο, λέγοντας πως η χρηματιστηριακή νομοθεσία απαγορεύει στις εταιρείες να μιλούν για τα αποτελέσματα λίγο πριν αυτά ανακοινωθούν.

Τα προβλήματα για τις εταιρείες κατασκευής συσκευών χειρός δεν είναι απλά παρενέργεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Η ανάπτυξη στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, επιβραδύνεται εδώ και χρόνια διότι σχεδόν όλοι έχουν πλέον συσκευή κινητού. Όσοι χρησιμοποιούν το κινητό τους για να μιλούν στο τηλέφωνο και να στέλνουν μηνύματα, δεν έχουν δει κάποια σημαντική καινοτομία που να τους παροτρύνει να αλλάξουν συσκευή. "Πριν από περίπου πέντε χρόνια, κάθε φορά που κάποιος αγόραζε αναβαθμισμένη συσκευή στην πραγματικότητα αγόραζε ελαφρύτερο κινητό με καλύτερη διάρκεια για την μπαταρία» εξηγεί ο Ιan Fogg, αναλυτής της Forrester Research (FORR).

Λιγότερες εξελίξεις

Ο ίδιος συνεχίζει λέγοντας πως τώρα «οι περισσότερες συσκευές είναι πλέον πολύ καλές. Δεν υπάρχει κίνητρο για αναβάθμιση συσκευής». Η κρίση στην οικονομία απλά επιτείνει το εν λόγω πρόβλημα. Καθώς ο κόσμος ανησυχεί πως θα χάσει τη δουλειά του, πολλοί άλλοι κρατούν τα παλαιότερα τηλέφωνα τους ή ζητούν υπηρεσίες χαμηλού κόστους που δεν περιλαμβάνουν νέες συσκευές.

Όσο η κρίση χειροτερεύει, οι κατασκευαστές προσπαθούν να μειώσουν το κόστος, περιορίζοντας το εργατικό δυναμικό τους, και ελαττώνοντας τις δαπάνες για marketing και έρευνα και ανάπτυξη. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του φιλανδικού Τύπου, η Nokia έχει ήδη ξεκινήσει πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου για ανώτερους μηχανολόγους / μηχανικούς. Οι αναλυτές προβλέπουν επίσης πως η εταιρεία θα εμφανίσει επιβράδυνση των νέων προϊόντων και θα καθυστερήσει την προσπάθεια ενίσχυσης του μεριδίου αγοράς της στις ΗΠΑ, όπου η Nokia δεν είχε εμφανίσει τη διείσδυση που έχει στην Ευρώπη και την Ασία.

Όλοι οι κατασκευαστές θέλουν να αποφύγουν ένα «καταστροφικό» πόλεμο τιμών. Η Nokia στέλνει σήματα πως δεν θα θυσιάσει την κερδοφορία στο όνομα της διατήρησης του μεριδίου της στη διεθνή αγορά στο 40%. Ωστόσο, ίσως να αποδειχθεί δύσκολο για τους κατασκευαστές να αποφύγουν τη μείωση των τιμών, όταν οι αποθήκες τους γεμίζουν με απούλητα προϊόντα. Οι εταιρείες θα δεχθούν πίεση να πουλήσουν όσα μπορούν προτού οι συσκευές καταστούν παρωχημένες. "Είναι καλύτερο να υπάρχει ένα προϊόν στην αγορά παρά να το έχει στα ράφια» εξηγεί ο Mark McKechnie της Broadpoint AmTech (BPSG). Ο McKechnie, που υποβάθμισε τη μετοχή της Nokia σε «sell» στις 12 Ιανουαρίου αναμένει πτώση 12% στις πωλήσεις συσκευών το 2009.

Για ορισμένους, η κρίση συνιστά ευκαιρία

Η κρίση μπορεί να αποδειχθεί ευκαιρία για παίκτες όπως η καναδική Research In Motion (RIMM), που κατασκευάζει το BlackBerry ή την Apple (AAPL) με τα iPhone. Η προσπάθεια της RIM να επεκταθεί πέρα της παραδοσιακής αγοράς της επαγγελματικής χρήσης των συσκευών της από στελέχη, η Apple προκαλεί την κυριαρχία της Nokia σε smartphones.

Η κορεατική Samsung και η LG Electronics μπορούν επίσης να εξασφαλίσουν μερίδιο αγοράς, καθώς η πτώση στο κορεατικό γον καθιστά τις συσκευές φθηνότερες για ξένους αγοραστές. Και ακόμα και η Nokia μπορεί στην τελική να επωφεληθεί από την επιβράδυνση στην αγορά, καθώς οι ασθενέστεροι παίκτες εξέρχονται της αγοράς, και έτσι μένει στον φιλανδικό κολοσσό να εκμεταλλευτεί τις αναδυόμενες αγορές. "Τα μακροπρόθεσμα θεμελιώδη μεγέθη παραμένουν ισχυρά» λέει ο Mawston της Strategy Analytics. "Υπάρχουν εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπων που περιμένουν να πάρουν στα χέρια τους την πρώτη συσκευή τους».

Και πάλι όμως, κανένας κατασκευαστής δεν καλωσορίζει την επιδείνωση της κρίσης. Όπως λέει και ο Mawston: "Ο φόβος έχει εξαπλωθεί από τη μία περιοχή στην άλλη».

CAPITAL.GR

No comments:

Share |