Friday, June 18, 2010

Αρχή εξυγίανσης με φόρους €65 εκ.

Αρχή εξυγίανσης με φόρους €65 εκ.


Φωτιά και με βούλα της βουλής θα πάρουν οι τσέπες των καταναλωτών η οποία ενέκρινε κατά πλειοψηφία και υπό τη μορφή κατεπείγοντος την αύξηση του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. Το σχετικό νομοσχέδιο, που εγκρίθηκε μόλις χθες από το Υπουργικό Συμβούλιο, είναι το πρώτο νομοθετικό μέτρο που ψηφίζει η βουλή στο πλαίσιο των προσπαθειών για μείωση του ελλείμματος κάτω των €1 δις που ήταν το 2009.

Οι οδηγοί θα βρουν από αύριο στα πρατήρια αυξημένες τις τιμές πετρελαίου κατά 9 περίπου σεντ και της βενζίνης κατά 6 σεντ το λίτρο, χωρίς το ΦΠΑ.

Υπέρ του νομοσχέδιου τάχθηκαν οι 26 βουλευτές από το ΑΚΕΛ και το ΔΗΚΟ και των Οικολόγων, εναντίον 15 βουλευτές από το ΔΗΣΥ και ΕΥΡΩΚΟ ενώ αποχή τήρησαν οι 3 βουλευτές της ΕΔΕΚ.

Σύμφωνα με τους κανονισμούς της βουλής το νομοσχέδιο εξέτασε νωρίτερα η Επιτροπή Οικονομικών, κατά τη διάρκεια της οποίας ο Υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε στις αντιδράσεις που προκλήθηκαν, μετά από εγκύκλιο του τελωνείου οι πρατηριούχοι προχώρησαν από νωρίς το πρωί στην αύξηση της τιμής των καυσίμων ενώ έδωσε και την υπόσχεση ότι θα καταθέσει στη Βουλή υπό τη μορφή κατεπείγοντος το νομοσχέδιο για επαναφορά του μέτρου απόσυρσης αυτοκινήτων.

Για το πρώτο θέμα ο Χαρίλαος Σταυράκης επικαλέστηκε νομολογία συμφωνία με την οποία όταν υπάρχει μια σοβαρή υπόνοια η βουλή να εγκρίνει αύξηση φορολογίας θεωρείται ότι η φορολογία ισχύει από το πρώτο λεπτό της ημέρας.

Για αυτό το λόγο αυτό, εξήγησε, δόθηκαν οδηγίες στους αρμόδιους λειτουργούς να καταγράψουν τα αποθέματα των πρατηρίων για να αποφευχθεί η αισχροκέρδεια.

Δικαιολογώντας την αύξηση του φόρου κατανάλωσης ο κ. Σταυράκης επικαλέστηκε συμβατικές δεσμεύσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, από την οποία η Κύπρος είχε λάβει παράταση λίγων ετών.

Είναι παράδοξο, τόνισε ο Υπουργός, η Ευρώπη να δώσει νέα παράταση στην Κύπρο, την στιγμή «που μας ασκούνται πιέσεις για μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος».

Ήδη η Κύπρος, σημείωσε, παρανομεί αφού δεν έχει ακόμη επιβάλει αύξηση του ΦΠΑ στην οικοδομήσιμη γη, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου ότι σε περίπτωση που η βουλή απέρριπτε το νομοσχέδιο, τότε η Ε.Ε θα άσκουσε πιέσεις για αύξηση του φόρου στα οικόπεδα ενώ θα ήταν και πιο αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα για την επιβολή φόρων στα τρόφιμα και τα φάρμακα.

Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, ανέφερε ότι δεν θα είναι μεγάλο το βάρος για τους καταναλωτές, αφού όπως εξήγησε από τα €65 εκ. που θα λάβει η Κυβέρνηση, τα φτωχότερα νοικοκυριά θα επιβαρυνθούν €20 εκ.

Υπέδειξε ότι το ποσό αυτό είναι μικρό σε σχέση με τις παροχές που έδωσαν οι Κυβερνήσεις Χριστόφια και Παπαδόπουλου.

Μαζί με την επαναφορά του νομοσχεδίου για τα αυτοκίνητα , ο προϋπολογισμός του οποίου θα είναι €5 εκ., ο Υπουργός δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο και με την παροχή άλλων αντισταθμιστικών μέτρων.

Επεισοδιακή συνεδρία της Ολομέλειας

Επεισοδιακή ήταν αργότερα η συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής , η οποία διεξαχθεί σε αντίξοες συνθήκες εξαιτίας προβλήματος του κλιματιστικού και εν μέσω έντονων αντιπαραθέσεων.

Ο Αντιπρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος , ανακοίνωσε αρχικά ότι το κόμμα του τάσσεται υπέρ του νομοσχεδίου, αλλά μια τοποθέτηση του Αναπληρωτή Προέδρου του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, κόντεψε να ανατρέψει τα δεδομένα.

Επικαλούμενος επιστολή της Κομισιόν, ημερομηνίας 9 Απριλίου 2010, όπου γινόταν αναφορά σε υποχρέωση της Κυπριακής Δημοκρατίας να εφαρμόσει τους προτεινόμενους συντελεστές στα υπό ενεργειακά αυτά προϊόντα εντός δύο μηνών από τη λήψη της σχετικής επιστολής, θορύβησε το ΔΗΚΟ.

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του κόμματος Ανδρέας Αγγελίδης, ζήτησε λίγο πριν τη ψηφοφορία διακοπή της συνεδρίας για να συνέλθει εκ νέου η κοινοβουλευτική επιτροπή του ΔΗΚΟ. Μετά από παρέλευση λίγων λεπτών το ΔΗΚΟ ανακοίνωσε ότι παραμένει ίδια η απόφαση του.

Ο Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΔΗΣΥ υποστήριξε ότι η ΕΕ ζητούσε τις απόψεις της Κυπριακής Δημοκρατίας εντός του σχετικού δίμηνου διαστήματος για την πρόθεσή της να προχωρήσει στη συμμόρφωσή της με τις διατάξεις του ευρωπαϊκού κεκτημένου, επομένως υπήρχε η δυνατότητα για την κυπριακή Κυβέρνηση να καθυστερήσει να λάβει τα συγκεκριμένα μέτρα.

Σε κάποια στιγμή ανέβηκαν οι τόνοι όταν ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιάννος Λαμάρης, κατηγόρησε τον κ. Νεοφύτου διαβάζει επιλεκτικά απόσπασμα της επιστολής, υπογραμμίζοντας ότι κανένα δεν χαροποιεί η αύξηση των φόρων κατανάλωσης.

Ο Αντιπρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος, δήλωσε ότι θα ήταν ιδιαιτέρως αρνητική η εικόνα που θα εξέπεμπε η Κύπρος εάν δεν συμμορφωνόταν κάτω από τις σημερινές συνθήκες οικονομικής κρίσης και ευρισκόμενη υπό επιτήρηση.

Επίσης ανέφερε ότι η αύξηση θα κυμαίνεται από 8 μέχρι 10 σεντ μαζί με το ΦΠΑ και εξήγησε ότι «εάν πάει κάποιος να βάλει €100 βενζίνη θα πληρώσει επιπλέον €8».

Εξέφρασε πάντως τη δυσαρέσκεια του κόμματος τους γιατί η Κυβέρνηση κατέθεσε τα νομοσχέδια αύξηση του εταιρικού φόρου και της ακίνητης περιουσίας χωρίς να διαβουλευτεί με το ΔΗΚΟ.

Τόνισε ότι το ΔΗΚΟ θα καταψηφίσει τις συγκεκριμένες νομοθεσίες.

Εκ μέρους της ΕΔΕΚ, ο Μαρίνος Σιζόπουλος δήλωσε ότι θα είναι αλυσιδωτές οι επιπτώσεις της αύξησης αυτής σε όλα τα καταναλωτικά αγαθά, με αποτέλεσμα την αύξηση του πληθωρισμού και την επιβάρυνση των μικρομεσαίων στρωμάτων, που θα κληθούν να καταβάλουν το κόστος.

Χαρακτήρισε παράνομη την ενέργεια της Κυβέρνησης να ενημερώσει τους πρατηριούχους πριν η Βουλή ψηφίσει το νόμο.

Εξάλλου, ο Βουλευτής του ΕΥΡΩΚΟ, Ρίκκος Ερωτοκρίτου, έκανε λόγο ''φορομπηχτική'' πολιτική υποστηρίζοντας ότι η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει αποσπασματικά το θέμα της δημοσιονομικής εξυγίανσης.

Ο βουλευτής των Οικολόγων, Γιώργος Περδίκης, ανέφερε ότι αρχικά θα καταψήφιζε το νομοσχέδιο αλλά μετά την δέσμευση του Υπουργού ότι θα επαναφέρει το μέτρο απόσυρσης αυτοκινήτων άλλαξε άρδην η απόφαση του.

Παράλληλα κάλεσε την Κυβέρνηση τα χρήματα που θα εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία να χρησιμοποιηθούν και για την εφαρμογή του νέου συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών.

source: stockwatch.com.cy

No comments:

Share |