Wednesday, November 11, 2009

Πάνω από 600 πλοία έχουν μείνει στο... "ράφι" ελέω κρίσης

Πάνω από 600 πλοία έχουν μείνει στο... "ράφι" ελέω κρίσης


Περισσότερες από 600 ακυρώσεις παραγγελιών για ναυπηγήσεις πλοίων έχουν καταγραφεί μέχρι σήμερα στα ναυπηγεία του κόσμου, εξαιτίας της διεθνούς πιστωτικής κρίσης που συμπαρέσυρε και τη ναυτιλία σε βαθιά ύφεση.

Σύμφωνα με πληροφορίες προερχόμενες από ασιατικά ειδησεογραφικά πρακτορεία, ο αριθμός των πλοίων που είχαν παραγγελθεί και ακυρώθηκαν από τότε που η κρίση έκανε την εμφάνιση της μέχρι τα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου υπολογίζεται ότι προσεγγίζουν τις 620 μονάδες.

Τα 400 τουλάχιστον εξ αυτών που αντιστοιχούν στο 65% περίπου των συνολικών ακυρώσεων είναι φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. Σε αυτά περιλαμβάνονται 120 capesizes. Οι ακυρώσεις για παραγγελίες δεξαμενόπλοιων υπολογίζονται ότι ανέρχονται σε 104, ενώ στην λίστα των ακυρώσεων ακολουθούν 47 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ο κύριος πάντως όγκος των ακυρώσεων καταγράφηκε σύμφωνα με όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες μέχρι τον περασμένο Μάιο όπου οι ακυρώσεις μέχρι τότε ξεπερνούσαν τα 500 πλοία. Στους μήνες που ακολούθησαν οι ρυθμοί των ακυρώσεων μειώθηκαν κατακόρυφα. Μάλιστα μετά τον Μάιο δεν έχουν καταγραφεί ακυρώσεις παραγγελιών για δεξαμενόπλοια.

Στο μεταξύ, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι κινεζικές γιάρδες συνεχίζουν να χτίζουν κανονικά τα πλοία οι παραγγελίες των οποίων ακυρώθηκαν, με σκοπό την πώληση τους σε χαμηλότερα επίπεδα τιμών.

Όπως πάντως θα περίμενε κανείς, η αγορά ξηρού φορτίου που δέχθηκε πρώτη το πλήγμα από τη διεθνή οικονομική κρίση είναι εκείνη που γνωρίζει μέχρι σήμερα τις περισσότερες ακυρώσεις, ενώ αρκετά λιγότερες ακυρώσεις έχουν προκύψει στα δεξαμενόπλοια. Αυτό βέβαια συνέβη επειδή η ναυλαγορά των τάνκερ δέχθηκε με μεγάλη καθυστέρηση πιέσεις από την παγκόσμια κρίση.

Η σχετική πάντως αβεβαιότητα για τον ακριβή αριθμό των πλοίων, οι παραγγελίες των οποίων έχουν ήδη ακυρωθεί, προκαλείται λόγω της ηθελημένης έλλειψης πληροφόρησης για ευνόητους λόγους από τις δύο μεγαλύτερες δυνάμεις στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, τη Νότια Κορέα και την Κίνα, αλλά και από τους ίδιους τους πλοιοκτήτες.

Στο «χορό» των ακυρώσεων συμμετέχουν βέβαια και πολλοί Έλληνες εφοπλιστές. Μεταξύ αυτών η Navios Maritime της Αγγελικής Φράγκου, η Metrostar του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, η Target Marine του Αντώνη Κομνηνού, η Stealthgas και η Brave Maritime της οικογένειας Βαφειά , η Genco του Πήτερ Γεωργιόπουλου, η “Costamare Shipping” του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, η Marmaras Navigation του Διαμαντή Διαμαντίδη.

Πέραν όμως των ακυρώσεων που απορρέουν από την αδυναμία χρηματοδοτικής κάλυψης των πλοιοκτητών με απώλεια των προκαταβολών, υπάρχουν και οι περιπτώσεις της νόμιμης παραβίασης των συμβάσεων εκ μέρους των πλοιοκτητών για λόγους που σχετίζονται με την καθυστέρηση στην έκδοση του “refund guarantee” πέραν του συμβατικού χρόνου, αλλά και με την καθυστέρηση στην παράδοση του πλοίου, πέραν του συμβατικού προβλεπόμενου χρόνου(συνήθως 210 ημερών).

capital.gr

No comments:

Share |