Monday, November 10, 2008

Ανάπτυξη 1,5% προβλέπει «κακό» σενάριο για το 2009

Ανάπτυξη 1,5% προβλέπει «κακό» σενάριο για το 2009

«Κλειδί» για την επίτευξη του ρυθμού ανάπτυξης του 2,5% του ΑΕΠ το 2009 θα αποτελέσει η έμπρακτη ενίσχυση των μεσαίων εισοδημάτων αλλά και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων η οποία όμως συναντά την επιφυλακτικότητα του οικονομικού επιτελείου λόγω της ανάγκης για συνέχιση της δημοσιονομικής προσαρμογής.

Με τον εφιάλτη του κακού σεναρίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που προβλέπει αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης 0,9% του ΑΕΠ για την Ευρώπη και ρυθμό ανάπτυξης 1,5% του ΑΕΠ για την Ελλάδα ζει πλέον το οικονομικό επιτελείο, με δεδομένο ότι οι προϋποθέσεις να γίνει πραγματικότητα το εν λόγω σενάριο έχουν αρχίσει να εκπληρώνονται.

Το απαισιόδοξο σενάριο

Συγκεκριμένα, το απαισιόδοξο σενάριο προβλέπει συνεχή αύξηση του δανεισμού των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών με αποτέλεσμα το επιτόκια με τα οποία αποπληρώνουν επιχειρήσεις και νοικοκυριά τα δάνειά τους να αυξηθούν περισσότερο από 0,5%. Κάτι τέτοιο σύμφωνα με την επιτροπή θα οδηγούσε στην περαιτέρω μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης (λιανικές πωλήσεις, κατασκευές) και μείωση των επενδύσεων κατά 3-5%.

Με βάση τις εξελίξεις που υπήρξαν την περασμένη εβδομάδα με σημείο αναφοράς το σχέδιο στήριξης των τραπεζών το σενάριο αυτό φαίνεται αργά αλλά σταθερά να γίνεται πραγματικότητα. Ο υπουργός Οικονομίας σε δηλώσεις του την Παρασκευή απείλησε με κυρώσεις όσες τράπεζες δεν θέλουν να μπουν στη ρύθμιση αλλά αυξάνουν τα επιτόκια χορηγήσεων, ενώ ο υπουργός Ανάπτυξης, Χρ. Φώλιας, κατονόμασε ευθέως στην Εθνική Τράπεζα [NBGr.AT] για απροειδοποίητες αυξήσεις επιτοκίων.

Η ΕΕΤ

Υπό τις παρούσες συνθήκες κρίσιμη θεωρείται η σημερινή συνεδρίαση της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών στην οποία αναμένεται οι εμπορικές τράπεζες να καθορίσουν τη στάση τους σε ό,τι αφορά την ένταξή τους ή όχι στο πακέτο στήριξης των 28 δισ. ευρώ.

Την ίδια ώρα η ύφεση χτυπά την πόρτα των μικρομεσαίων οι οποίοι θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τη δραστική μείωση των πωλήσεών τους και την επιπλέον φορολογική επιβάρυνση τους, έχοντας ως αντιστάθμισμα αόριστες υποσχέσεις περί προνομιούχων δανείων και εγγυήσεων εκ μέρους του Δημοσίου.

Τα στοιχεία Αυγούστου (μήνα εκπτώσεων) από τον δείκτη λιανικών πωλήσεων είναι ενδεικτικά: Ο όγκος πωλήσεων καταγράφει μείωση κατά 4,1%, ενώ ο τζίρος καταγράφει μείωση 0,9%. Τούτο, την στιγμή που οι εμπορικές τράπεζες λόγω της κρίσης απορρίπτουν πλέον το ένα στα δύο καταναλωτικά δάνεια, μεγάλο μέρος των οποίων κατέληγε στην κατανάλωση.

Εν μέσω της κρίσης το υπουργείο Οικονομίας εξήγγειλε από τον περασμένο Σεπτέμβριο πακέτο φορολογικών μέτρων από όπου υπολογίζεται ότι θα προκύψουν επιπλέον φορολογικά έσοδα ύψος περίπου 4,1 δισ. ευρώ.

Από μικρομεσαίους

Υπενθυμίζεται ότι τα επιπλέον αυτά έσοδα θα προκύψουν από τη φορολόγηση από το πρώτο ευρώ [EUR=X] με 10% των εσόδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων και επιτηδευματιών την περαίωση των ετών 2000-2006 και τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων χρεών. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μεγάλο ενδεχόμενο μια μικρομεσαία επιχείρηση να πληρώνει την εφορία τρεις φορές το 2009. Την πρώτη για το φόρο εισοδήματος, τη δεύτερη για να κλείσει τα βιβλία της εξαετίας και την τρίτη εξοφλώντας τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Την ίδια ώρα οι εμπορικές τράπεζες φαίνεται να κλείνουν τις «κάνουλα» των δανείων για κεφάλαια κίνησης που αποτελούν την αιμοδοσία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ή στην καλύτερη περίπτωση αυξάνουν τα επιτόκια χορηγήσεων τα οποία πλέον αγγίζουν ή και ξεπερνούν το 10%.

Μείωση συντελεστών

Σε αντιστάθμισμα το υπουργείο Οικονομίας σχεδιάζει την επιτάχυνση της εφαρμογής του μέτρου της μείωσης των φορολογικών συντελεστών που θα εφαρμοζόταν για τα εισοδήματα του 2010 από το 2009. Ωστόσο, το κέρδος από το μέτρο δεν θα προκύψει πριν από το 2010 αφού ο φόρος υπολογίζεται συμψηφιστικά στο τέλος του κάθε έτους.

Εξετάζεται επίσης η αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 500 εκατ. ευρώ, με το συνολικό ποσό να φτάνει τα 9 δισ. (από 8,5 δισ. ευρώ που αναγράφεται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού), με τα επιπλέον χρήματα να διατίθενται για την ενίσχυση επενδυτικών προτάσεων του επενδυτικού νόμου. Ωστόσο η προώθηση επενδυτικών σχεδίων περνά σε δεύτερη μοίρα τη στιγμή που δεν υπάρχουν κεφάλαια κίνησης.

Ενίσχυση κατανάλωσης και εισοδημάτων

Το άλλο κρίσιμο στοιχείο στην ενίσχυση της ιδιωτικής κατανάλωσης θα είναι το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών. Στο θέμα αυτό το υπουργείο Οικονομίας έχει λίγο ή πολύ τα χέρια δεμένα από την ανάγκη για περαιτέρω μείωση του ελλείμματος.

Πληροφορίες θέλουν και σε αυτήν την περίπτωση ένα πακέτο στήριξης που δεν θα ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ με το μεγάλο όγκο των ενισχύσεων να αφορά χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξούχους οι οποίοι ούτως ή άλλως έχουν πολύ χαμηλή αγοραστική δύναμη.

Το πακέτο για τη μεσαία τάξη (δηλαδή τον μεγάλο όγκο των καταναλωτών) προβλέπει την περαιτέρω μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα φυσικά πρόσωπα η οποία θα ισχύσει σύμφωνα με πληροφορίες για τα εισοδήματα του 2009 και όχι για τα εισοδήματα του 2010. Το όφελος και εδώ δεν θα φανεί παρά μόνο στην εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος στα μέσα του 2010.

Μετά την ανακοίνωση του ΔΣ του Ταμείου Ενίσχυσης της Κοινωνικής Συνοχής (αναμένεται εντός των επομένων εβδομάδων) θα ξεκαθαρίσει το τοπίο και για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης. Δηλαδή το ύψος του, ο αριθμός των δικαιούχων και τα κριτήρια για τη χορήγηση. Μέσα από το Ταμείο κατά τη Φτώχειας αναμένεται να υλοποιηθούν και κάποιες ενισχύσεις για μακροχρόνια ανέργους και μονογονεϊκές οικογένειες το οποίο έχει ετοιμάσει το υπουργείο Κοινωνικής Προστασίας.

Στους χαμηλοσυνταξιούχους του ΙΚΑ αναμένεται επίσης η αύξηση του ΕΚΑΣ αλλά και η διεύρυνση των εισοδηματικών ορίων ώστε να ενταχθούν και όσοι έχουν πλέον μείνει εκτός λόγω των κριτηρίων για τη χορήγησή του.

NAFTEMPORIKI

No comments:

Share |