Friday, February 26, 2010

Η ποντοπόρος ναυτιλία «πιάνει λιμάνι» στο Χ.Α.


Η ποντοπόρος ναυτιλία «πιάνει λιμάνι» στο Χ.Α.


Αποφασισμένη να μη χάσει τη νέα ευκαιρία που παρουσιάζεται δείχνει η διοίκηση του Χ.Α. η οποία δεν αποκλείεται να κάνει το επόμενο διάστημα τη μεγάλη έκπληξη και να υποδεχθεί στην οδό Αθηνών την πρώτη εταιρεία της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας.

Οπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Ν», το τελευταίο διάστημα έχουν πυκνώσει οι επαφές παραγόντων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών με τις διοικήσεις του Χ.Α. και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και μια εξ αυτών εξετάζει πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο εισαγωγής της στο ελληνικό χρηματιστήριο.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις κύκλων του Χ.Α. και ανεξάρτητα από την έκβαση της προαναφερόμενης υπόθεσης, η οποία θα εξαρτηθεί και από τη γενικότερη οικονομική συγκυρία, τον τελευταίο χρόνο πολλά έχουν αλλάξει στη σχέση ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας και χρηματιστηρίου. Το πιο σημαντικό εξ αυτών που αποτελούσε μέχρι σήμερα αξεπέραστο εμπόδιο, είναι η στάση των αναδόχων.


Το τελευταίο διάστημα έχουν πυκνώσει οι επαφές παραγόντων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών με τις διοικήσεις του Χ.Α. και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

Η παγκόσμια οικονομική κρίση και η στενότητα στις χρηματοδοτήσεις άλλαξαν και τις προτεραιότητες των αναδόχων οι οποίοι βλέπουν τώρα με καλό μάτι τα έσοδα από τις δημόσιες εγγραφές σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια που οι τράπεζες είχαν πλήρως ανοικτές τις πόρτες τους για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Επίσης, όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι κύκλοι, πέραν της αντιμετώπισης όλων των προβλημάτων σχετικά με θεσμικό πλαίσιο εισαγωγής, και η ενημέρωση των Ελλήνων πλοιοκτητών είναι τώρα καλύτερη σε σχέση με το παρελθόν.

Τέλος και ένα από τα σημαντικότερα θέματα είναι ότι τα χρηματιστήρια φαντάζουν πλέον και πάλι ως μία φθηνή συμφέρουσα λύση χρηματοδότησης προκειμένου οι ναυτιλιακές εταιρείες να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που υπάρχουν στην αγορά πλοίων. Μπορεί και οι αξίες των πλοίων να είμαι χαμηλές άρα και η τιμή διάθεσης των μετοχών ανάλογη, ωστόσο όπως υποστηρίζεται αρμοδίως, αυτό εναπόκειται στην κάθε εταιρεία να το ζυγίσει, ανάλογα με την επενδυτική της στρατηγική.

Ορισμένες εισηγμένες ήδη ναυτιλιακές εταιρείες προχωρούν στη διάθεση επιπλέον μετοχών ενώ τα πρώτα σχέδια για αρχική δημόσια προσφορά (IPO) ακούγονται και πάλι.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ο Ελληνας εφοπλιστής Ευάγγελος Μαρινάκης ο οποίος εμφανίζεται έτοιμος για να εισαγάγει στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης εταιρεία που θα δραστηριοποιείται στα δεξαμενόπλοια και ειδικότερα στη μεταφορά αργού. Επίσης και άλλες διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες δημοσιοποιούν σχέδια για δημόσιες προσφορές.

Στα υπέρ πάντως του ελληνικού χρηματιστηρίου συνηγορεί ακόμη το γεγονός ότι έχει πλήρως διεθνοποιηθεί όπως έχουν δείξει και οι μεγάλες αυξήσεις κεφαλαίου της Εθνικής Τράπεζας και της MIG που έγιναν με μεγάλη επιτυχία πριν από την κρίση και απέδειξαν ότι το Χ.Α. όταν έχει «στόρι» μπορεί να προσελκύσει διεθνή κεφάλαια.

Επίσης διεθνή funds είναι υποχρεωμένα από τον κανονισμό τους να έχουν τοποθετήσεις σε μετοχές χρηματιστηρίων της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ενώ και οι κινήσεις αγοραπωλησίας μετοχών είναι σε πολύ καλά επίπεδα αναλογικά πάντα, με το αμερικάνικο χρηματιστήριο και το βρετανικό.

Άλλωστε η μετοχή μιας εισηγμένης στο ελληνικό χρηματιστήριο ναυτιλιακής εταιρείας θα έχει πολύ μεγαλύτερη εμπορευσιμότητα από ό,τι ενδεχομένως στο βρετανικό σημειώνουν τα στελέχη του Χ.Α., με βάση και τις σχετικές μελέτες που έχουν κάνει για το θέμα αυτό. Επίσης και το κενό της έλλειψης ειδικών αναλυτών αρχίζει να καλύπτεται καθώς οι πρώτες εταιρείες παίρνουν ήδη θέση.

Να σημειωθεί πάντως ότι επισήμως η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δεν έβλεπε πολύ θετικά την εισαγωγή στο ελληνικό χρηματιστήριο ναυτιλιακών εταιρειών.

Χαρακτηριστική ήταν η αποστροφή του πρώην προέδρου της ΕΕΕ Νίκου Ευθυμίου σε συνέντευξη Τύπου ένα χρόνο πριν. Αναφερόμενος στην πτώση των μετοχών των ναυτιλιακών εταιρειών, τόνισε ότι «δικαιωνόμαστε για άλλη μία φορά, γιατί εδώ και δέκα χρόνια δεν έχουμε πει ναι στην είσοδο ναυτιλιακών εταιρειών στο Χ.Α.».

source: naftemporiki

No comments:

Share |