Tuesday, March 23, 2010

Τέσσερις στις δέκα τράπεζες ανοίγουν πάλι το «πουγκί» τους

Τέσσερις στις δέκα τράπεζες ανοίγουν πάλι το «πουγκί» τους

Η Royal Bank of Scotland είναι η τράπεζα με τα περισσότερα δάνεια (13,302 δισ. δολ.) με μερίδιο αγοράς 19.85% και ακολουθεί η HSH Nordbank με 5,202 δισ. δολ. και μερίδιο αγοράς 7.76%.

Μειώθηκε, σαν αποτέλεσμα της κρίσης ο τραπεζικός δανεισμός της ελληνόκτητης ναυτιλίας για πρώτη φορά μετά από εννέα συνεχή χρόνια, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Bank Research.

Το συνολικό χαρτοφυλάκιο δανεισμού των Ελλήνων εφοπλιστών ανήλθε στο τέλος του 2009, στα 67,02 δισ. δολ. έναντι 73,33 δισ. δολ. το 2008 και 66,941 δισ. δολ. το 2007.

Η Petrofin εκτιμά όμως ότι το 2010 το ποσοστό πτώσης του δανειακού χαρτοφυλακίου της ναυτιλίας έχει μειωθεί, ενώ τέσσερις στις 10 τράπεζες ανοίγουν και πάλι το «πουγκί» τους, καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν αυξήσει περαιτέρω τον προϋπολογισμό τους.

Επιπλέον αναμένεται μία πιο έντονη παρουσία των τραπεζών από την Κίνα και Απω Ανατολή, και κάποιων μικρότερων πιστωτικών ιδρυμάτων που θέλουν να επωφεληθούν. Οι ελληνικές τράπεζες παραμένουν πρόθυμες να επεκτείνουν το ρόλο τους, αλλά μέχρι να υποχωρήσει η «ελληνική κρίση» υπάρχει ένα ερωτηματικό για το πώς θα συμπεριφερθούν.

Πάντως η έρευνα σημειώνει ότι σε σύγκριση με το βάθος της παγκόσμιας κρίσης και των προβλημάτων που αυτή δημιούργησε στη ναυτιλία (πτώση τιμών πλοίων και φορτίων) οι επιπτώσεις στην τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας ήταν σχετικά αντιμετωπίσιμες και αυτό προκύπτει και από το γεγονός ότι δεν σημειώθηκε σχεδόν καμία πτώχευση Ελληνα πλοιοκτήτη.

Ειδικότερα τώρα σύμφωνα με την έρευνα, τα εκταμιευμένα δάνεια το 2009, παρά τη συνολική πτώση του χαρτοφυλακίου, αυξήθηκαν 1,93% και έφθασαν στα 54,607 δισ. δολ. το 2009, έναντι 53,574 δισ. δολ. το 2008 και 45,37 δισ. δολ. το 2007.

Παρατηρήθηκε μία σημαντική πτώση των συμφωνηθέντων, αλλά μη εκταμιευμένων δανείων κατά 36,84% στα 12,412 δισ. δολ. έναντι 19,563 εκατ. δολ. το 2008.

Το δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο των ελληνικών τραπεζών μειώθηκε κατά 4,74% στα 16,74 δισ. δολ. όμως τα μη εκταμιευμένα δάνεια μειώθηκαν ακόμη περισσότερο (κατά 30,14%) όταν τα εκταμιευμένα μειώθηκαν μόλις κατά 3,54%. Συνολικά το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο των ελληνικών τραπεζών αποτελεί το 24,8% του συνόλου.

Το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο έχουν οι ξένες τράπεζες με παρουσία στη χώρα μας. Έχουν υπογράψει δάνεια ύψους 36,77 δισ. δολ. μειωμένα κατά 5,66% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Το ποσό των μη εκταμιευόμενων δανείων μειώθηκε πολύ περισσότερο (40,63%). Αντιθέτως το χαρτοφυλάκιο των εκταμιευμένων δανείων αυξήθηκε κατά 6,34% στα 30,861 δισ. δολ.

Οι μεγαλύτερες τράπεζες

Η Royal Bank of Scotland είναι η τράπεζα με τα περισσότερα δάνεια (13,302 δισ. δολ.) με μερίδιο αγοράς 19.85% και ακολουθεί η HSH Nordbank με 5,202 δισ. δολ. και μερίδιο αγοράς 7.76%.

Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν οι Deutsche Schiffsbank με 4,969 δισ. δολ. (7,41%), η Credit Suisse με 4 δισ. δολ. (5,97%) και η Εθνική Τράπεζα [NBGr.AT] της Ελλάδος με 3,217 δισ. δολ. (4,80%).

Ακολουθεί η Alpha Bank [ACBr.AT] , με 2,575 δισ. δολ. (3,99%), ενώ στην πρώτη δεκάδα βρίσκουμε δύο ακόμη ελληνικές τράπεζες την Εμπορική Τράπεζα [CBGr.AT] με 2,62 δισ. δολ. δανειακό χαρτοφυλάκιο (3,91%) και τη Marfin Bank (στην ένατη θέση) με 2,45 δισ. δολ. χαρτοφυλάκιο (μερίδιο αγοράς 3,66%).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Τράπεζα Πειραιώς [BOPr.AT] που το 2007 ήταν η ελληνική τράπεζα με το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο στη ναυτιλία το 2010 δεν περιλαμβάνεται στην πρώτη δεκάδα ελληνικών και ξένων τραπεζών, παραμένει πάντως στην πέμπτη θέση μεταξύ των ελληνικών τραπεζών με χαρτοφυλάκιο 1,81 δισ. δολ.

Παρόντες οι Κινέζοι

Το 2009 για πρώτη φορά εμφανίζονται και κινεζικά τραπεζοπιστωτικά ιδρύματα μεταξύ αυτών που χρηματοδοτούν Ελληνες εφοπλιστές (KEXIM και CHINA Import and Export με 500 και 400 εκατ. δολ. αντίστοιχα).

Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι από τα 11,009 δισ. δολ. συμφωνηθέντα αλλά μη εκταμιευμένα δάνεια, 31 τραπεζών, τα 9,315 δισ. δολ. αφορούν σε προγράμματα χρηματοδότησης κατασκευής πλοίων.

source: naftemporiki.gr

No comments:

Share |