Saturday, April 11, 2009

Αν βάλει "λουκέτο" η ασφαλιστική σας;

Αν βάλει "λουκέτο" η ασφαλιστική σας;


Τι συμβαίνει όταν κλείνει μια ασφαλιστική εταιρεία; Σε ποιο βαθμό προστατεύει το νομοθετικό πλαίσιο έναν ιδιώτη όταν η εταιρεία στην οποία καταβάλλει κάθε μήνα χρήματα για ασφάλεια ζωής, αυτοκινήτου ή άλλα προγράμματα “κατεβάζει ρολά”; Φλέγον ερώτημα, εάν χάνονται και σε ποιες περιπτώσεις τα χρήματα του ασφαλιζόμενου στην περίπτωση που μια εταιρεία «κατεβάσει ρολά».

Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για τον κλάδο του αυτοκινήτου, σε περίπτωση που η εταιρεία του ασφαλισμένου “βάλει” λουκέτο, ενεργοποιείται ο φορέας του Επικουρικού Κεφαλαίου μόνο για τον κίνδυνο αστικής ευθύνης έναντι τρίτων από αυτοκινητιστικά ατυχήματα.

Οι ασφαλισμένοι της εταιρείας καλύπτονται από το Επικουρικό εάν το ατύχημα συνέβη πριν από την ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ασφαλιστικής εταιρείας ή εάν συνέβη εντός χρονικού διαστήματος 30 ημερών από την ανάκληση της άδειας λειτουργίας της. Τα οχήματα που ήταν ασφαλισμένα στην ασφαλιστική εταιρεία που σταμάτησε τη λειτουργία της, εάν δεν ασφαλιστούν σε άλλη εταιρεία θεωρούνται ανασφάλιστα μετά την παρέλευση ενός μήνα από την ημερομηνία ανάκλησης της άδειας της εταιρείας. Επίσης είναι δυνατή η εφαρμογή του φιλικού διακανονισμού για ατυχήματα που συνέβησαν μέχρι και 30 ημέρες μετά την ημερομηνία ανάκλησης της άδειας.

Το Επικουρικό κεφάλαιο ελέγχεται από το Υπουργείο Εμπορίου και έχει μέλη του όλες τις Ασφαλιστικές Επιχειρήσεις, που ασκούν στην Ελλάδα τη δραστηριότητα ασφαλίσεως του αυτοκινήτου (άρθρο 18 του Ν.Δ. 489/76).Οι εταιρείες-μέλη υποχρεούνται να καταβάλλουν σε αυτό το 5% των καθαρών ασφαλίστρων αστικής ευθύνης αυτοκινήτων που πληρώνονται στη χώρα, για τον σχηματισμό ενός κεντρικού κεφαλαίου, από το οποίο θα αποζημιωθούν, οι θάνατοι, οι σωματικές βλάβες και οι υλικές ζημίες τρίτων.

Οι υπόλοιποι κλάδοι ασφάλισης

Σε περίπτωση όμως που πτωχεύσει εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται και σε άλλους κλάδους, τότε οι ασφαλισμένοι “χάνουν” τα χρήματα τους και σε αρκετές περιπτώσεις έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην μελλοντική δυνατότητά τους να ασφαλιστούν.

Πιο συγκεκριμένα οι καταναλωτές που διαθέτουν συνταξιοδοτικό πρόγραμμα σε ασφαλιστική εταιρεία που σταματά τη λειτουργία της, χάνουν όλα τα ασφάλιστρα και τα δικαιώματα που προκύπτουν από την υπογραφή της σύμβασης. Επίσης επιχείρηση που καταστήματά της έχουν καταστραφεί από πυρκαγιά και περιμένει να αποζημιωθεί από το ασφαλιστήριο πυρός που έχει συνάψει με ασφαλιστική που πτώχευσε δεν θα λάβει ποτέ τα χρήματα της.

Τέλος, στο παράδειγμα ασθενούς με χρόνια πάθηση ο οποίος διαθέτει νοσηλευτικό πρόγραμμα σε εταιρεία υπό πτώχευση, σύμφωνα με στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς, όχι μόνο θα χάσει τα χρήματα και τις παροχές που διέθετε από το συμβόλαιο αλλά θα απολέσει και τη δυνατότητα ασφάλισής του από άλλη εταιρεία, στο βαθμό που ο κίνδυνος αποζημίωσης είναι διαπιστωμένος.

Βέβαια το θεσμικό πλαίσιο προβλέπει την αποζημίωση των ασφαλισμένων οι οποίοι θα διεκδικήσουν με τη νομική οδό τα δικαιώματά τους, από την εκκαθάριση της εταιρείας, της οποίας δεσμεύονται τα περιουσιακά της στοιχεία. Στην πραγματικότητα, αναφέρουν κύκλοι της αγοράς, κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό αφού από την εκκαθάριση η οποία είναι μία χρονοβόρα διαδικασία, θα πρέπει να αποζημιωθούν και οι εργαζόμενοι με τους προμηθευτές.

Στελέχη της αγοράς, πάντως, διαπιστώνουν πως πλήττεται το κύρος του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης και η φερεγγυότητα του συστήματος δημιουργώντας πανικό στους καταναλωτές αφού δεν προβλέπεται μέριμνα για τους πελάτες των εταιρειών που σταματούν τη λειτουργία τους.

Οι ίδιες πηγές θέτουν τον προβληματισμό αν το Επικουρικό Κεφάλαιο είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις αποζημιώσεων σε περίπτωση που υπάρξουν στο μέλλον νέες αποφάσεις για κλείσιμο εταιρειών στον κλάδο του αυτοκινήτου.

CAPITAL.GR

No comments:

Share |