Friday, January 9, 2015

Τερματίζεται η λειτουργία των Κυπριακών Αερογραμμών - Αρνητική όπως αναμενόταν η απόφαση της Κομισιόν

Το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών ανακοίνωσε αργά το απόγευμα της Παρασκευής ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, μετά και την αρνητική απόφαση της Κομισιόν, οι οποία καθιστά τις ενισχύσεις που δόθηκαν από το κράτος στην εταιρεία «ασυμβίβαστες»...


Στις 9 και πέντε το βράδυ της Παρασκευής, ο για δεκαετίες κρατικός αερομεταφορέας της Κύπρου κλείνει τα φτερά του με την πτήση CY337 που θα προσγειωθεί στο αεροδρόμιο Λάρνακας, από την Άθήνα. 

Σε κοινή διάσκεψη τύπου με τον Υπουργό Συγκοινωνιών Μάριο Δημητριάδη, ο Υπουργός Οικονομικών είπε ότι η εταιρεία πλέον παύει να θεωρείται δρώσα οικονομική μονάδα και θα τερματίσει τη λειτουργία της.

Ανέφερε, επίσης, ότι μετά την εξέλιξη αναμένεται η αφαίρεση της εμπορικής άδειας της εταιρείας από τους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς.

Να σημειωθεί ότι η Δημοκρατία θα αναλάβει εξ ολοκλήρου το κόστος των εναλλακτικών πτήσεων και ως εκ τούτου το επιβατικό κοινό δεν θα επιβαρυνθεί με οποιοδήποτε τρόπο.   Πληροφορούνται οι επηρεαζόμενοι επιβάτες που έχουν διευθετήσει το ταξίδι τους με ημερομηνίες αναχώρησης μέχρι και τις 9/2/2015 μπορούν άμεσα να επικοινωνούν με το ταξιδιωτικό γραφείο Top Kinisis Travel Public στον παγκύπριο τηλεφωνικό αριθμό 77787878. 

O αριθμός τηλεφώνου για επηρεαζόμενους επιβάτες των Κυπριακών Αερογραμμών με αναχώρηση μέχρι 9 Φεβρουαρίου 2015 που τηλεφωνούν από το εξωτερικό  είναι +357 22869999. Για τους υπόλοιπους επιβάτες με ημερομηνία αναχώρησης από τις 10/2/2015 θα εκδοθεί νέα ανακοίνωση εντός των προσεχών ημερών.   

Από την ιστοσελίδα του ταξιδιωτικού γραφείου στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.topkinisis.com, θα παρέχονται επίσης γενικές πληροφορίες για τις διευθετήσεις που γίνονται ή/και άλλες χρήσιμες πληροφορίες για τους επιβάτες. 


Δήλωση Χ. Γεωργιάδη για ΚΑ



«Όπως ήταν από πολλούς αναμενόμενο, κρατικές ενισχύσεις ύψους δεκάδων εκατομμυρίων προς τις Κυπριακές Αερογραμμές έχουν κριθεί ως παράνομες και πρέπει αμέσως να ανακτηθούν», αναφέρει σε σημερινή του δήλωση ο υπουργός οικονομικών. 

«Εκείνες οι αποφάσεις του 2012 έδωσαν προσωρινή παράταση ζωής στην εταιρεία αλλά κατέστησαν οριστική και αναπόφευκτη την κατάρρευση της. Απέτρεψαν επίσης την όποια προοπτική προσέλκυσης επενδυτή, μιας και ο ίδιος θα ήταν υπόλογος για την επιστροφή των παράνομων ενισχύσεων. 

Όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποδεικνύει στην απόφαση της, σχέδιο κρατικής ενίσχυσης των Κυπριακών Αερογραμμών είχε εγκριθεί το 2007, με βασικό και αυτονόητο όρο ότι αυτή δεν θα επαναλαμβανόταν. Όχι μόνο επαναλήφθηκαν οι ενισχύσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα και σε μεγαλύτερη έκταση, αλλά δόθηκαν χωρίς να εξασφαλιστεί έγκριση, με τον πιο εξόφθαλμα παράνομο τρόπο. 

Η παρούσα κυβέρνηση τερμάτισε τις κρατικές ενισχύσεις, στήριξε το διοικητικό συμβούλιο σε κάθε κίνηση εξυγίανσης και κατεβλήθη από κοινού προσπάθεια εκ των υστέρων έγκρισης των κρατικών ενισχύσεων που είχαν δοθεί. Εργοδοτήθηκαν εξειδικευμένοι νομικοί οίκοι από το εξωτερικό οι οποίοι χειρίστηκαν την υπόθεση, χωρίς όμως πιθανότητες επιτυχίας. Οι λεπτομέρειες της έντονης προσπάθειας αναφέρονται στην απόφαση. 

Εξαντλήθηκε επίσης κάθε προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της εταιρείας, μέσω προσέλκυσης επενδυτή, αλλά κάτω από το βάρος των παράνομων ενισχύσεων ούτε αυτή η προοπτική είχε βεβαίως πιθανότητες επιτυχίας. Δυστυχώς, αντί της έγκαιρης ιδιωτικοποίησης, όταν υπήρχε ακόμη περιθώριο, κάποιοι επέλεξαν την δογματική άρνηση και την οδό των παράνομων κρατικών ενισχύσεων. 

Με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η εταιρεία παύει να θεωρείται δρώσα οικονομική μονάδα και θα απολέσει αμέσως την άδεια λειτουργίας της. Δεν θα είναι δηλαδή σε θέση να πραγματοποιεί πτητικό πρόγραμμα και τίθεται συνεπώς σε κίνηση η διαδικασία ορισμού εκκαθαριστή. 

Άμεση προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι ο περιορισμός, στον μέγιστο δυνατό βαθμό, της ταλαιπωρίας των επιβατών. Η συνήθης πρακτική, σε ανάλογες περιπτώσεις, της εγκατάλειψης επιβατών δεν θα επαναληφθεί. Το κράτος θα καλύψει πλήρως το κόστος εναλλακτικών διευθετήσεων για όλους τους επιβάτες που έχουν εκδώσει εισιτήριο με τις Κυπριακές Αερογραμμές. 

Σχετική ανακοίνωση με λεπτομέρειες και στοιχεία επικοινωνίας θα κυκλοφορήσει στα επόμενα λεπτά. 

Το σχετικό κόστος δεν αναμένεται να υπερβεί σημαντικά το ποσό που η κυβέρνηση θα πλήρωνε ως αποζημίωση προς τις Κυπριακές Αερογραμμές για το 2015 για την αδυναμία πραγματοποίησης υπερπτήσεων πάνω από τον Τουρκικό εναέριο χώρο. 

Προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι επίσης η πλήρης διασφάλιση των εργαζομένων. Οι τελευταίοι εργαζόμενοι της εταιρείας συμπεριφέρθηκαν κατά την διάρκεια της δύσκολης αυτής περιόδου με επαγγελματισμό και αξιοπρέπεια. Οι εργαζόμενοι θα λάβουν το σύνολο των μισθών που δικαιούνται. 

Θα λάβουν επίσης όλα όσα δικαιούνται από το Ταμείο Προνοίας της εταιρείας. Αυτό περιλαμβάνει και την κάλυψη του τεράστιου ελλείμματος στο Ταμείο Προνοίας που, και αυτό, είχε δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια. 

Κορυφαία επίσης προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η διασφάλιση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της χώρας και μέσα σε αυτό το πλαίσιο και η διερεύνηση της πιθανότητας λειτουργίας νέας εταιρείας που να φέρει το εμπορικό όνομα και σήμα των Κυπριακών Αερογραμμών», καταλήγει.


Μη ρεαλιστικές θεωρεί τις παραδοχές του σχεδίου αναδιάρθρωσης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που κρίνει ως παράνομες τις ενισχύσεις πέραν των €100 εκ. που έλαβε το 2012 και ζητά επιστραφούν στους φορολογούμενους. 

«Μετά από εις βάθος έρευνα, η επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ένα πακέτο ενίσχυσης αναδιάρθρωσης ύψους άνω των €100 εκ. προς τον προβληματικό εθνικό αερομεταφορέα της Κύπρου, τις Κυπριακές Αερογραμμές, προσέδωσε στην επιχείρηση αδικαιολόγητο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της, κατά παράβαση των κανόνων της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων», αναφέρει ανακοίνωση της επιτροπής. 

«Ως εκ τούτου, οι Κυπριακές Αερογραμμές οφείλουν να επιστρέψουν όλες τις ασυμβίβαστες ενισχύσεις που έλαβαν. Ειδικότερα, η επιτροπή διαπίστωσε ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν είχαν καμία πραγματική προοπτική να καταστούν βιώσιμες χωρίς συνεχιζόμενη κρατική ενίσχυση. 

Η επίτροπος Margrethe Vestager, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, ανέφερε τα εξής: 

«Οι Κυπριακές Αερογραμμές έλαβαν σημαντικά δημόσια κονδύλια από το 2007 αλλά δεν ήταν σε θέση να προβούν σε αναδιάρθρωση και να καταστούν βιώσιμες δίχως συνεχή κρατική ενίσχυση. Συνεπώς, η εισφορά επιπλέον δημόσιων κονδυλίων θα είχε ως αποτέλεσμα να παραταθεί απλώς ο αγώνας χωρίς όμως να επιτευχθεί αλλαγή ως προς το αποτέλεσμα. Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι κερδοφόρες, με βάση τις δικές τους επιδόσεις και την ικανότητά τους να ανταγωνίζονται και δεν μπορούν ούτε θα πρέπει να βασίζονται σε χρήματα των φορολογουμένων για να παραμένουν στην αγορά με τεχνητό τρόπο». 

Η επιτροπή διαπίστωσε ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές αντιμετώπιζαν οικονομικές δυσχέρειες επί σειρά ετών και κατ’ επανάληψη επωφελήθηκαν από μέτρα δημόσιας στήριξης (για περισσότερες λεπτομέρειες, βλ. την χρονολογική σειρά κατωτέρω): 

• Τον Σεπτέμβριο του 2007, η Επιτροπή ενέκρινε πακέτο ενίσχυσης αναδιάρθρωσης ύψους €95 εκ. υπέρ των Κυπριακών Αερογραμμών. 

• Τον Δεκέμβριο 2012, η Κύπρος κοινοποίησε στην επιτροπή ενίσχυση διάσωσης ύψους €73 
εκ. υπέρ της αεροπορικής εταιρείας. Ορισμένες δόσεις του δανείου που ανέρχονται συνολικά σε €34,5 εκ. καταβλήθηκαν κατά παράβαση της υποχρέωσης της Κύπρου να περιμένει το αποτέλεσμα του ελέγχου των κρατικών ενισχύσεων από την επιτροπή. Το 2012, η Κύπρος χορήγησε επίσης εισφορά κεφαλαίου ύψους €31,3 εκ. στις Κυπριακές Αερογραμμές . Η επιτροπή, τον Μάρτιο του 2013, κίνησε εις βάθος έρευνα για το μέτρο αυτό καθώς και για την εισφορά κεφαλαίου του 2012. 

• Τον Οκτώβριο 2013, η Κύπρος κοινοποίησε στην επιτροπή πακέτο ενίσχυσης ύψους €102,9 εκ. για την αναδιάρθρωση των Κυπριακών Αερογραμμών. Στη δέσμη μέτρων συμπεριλαμβανόταν η προαναφερόμενη εισφορά κεφαλαίου ύψους €31,3 εκ., η κεφαλαιοποίηση του χρέους ύψους €63 εκ. και €8,6 εκ. για την κάλυψη του ελλείμματος του ταμείου προνοίας της επιχείρησης, ενός συστήματος παροχών για τους υπαλλήλους. Η Επιτροπή κίνησε εις βάθος έρευνα τον Φεβρουάριο του 2014 ώστε να αξιολογηθούν τα μέτρα. 

Σύμφωνα με τις ισχύουσες κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για τη διάσωση και την αναδιάρθρωση προβληματικών επιχειρήσεων, μια επιχείρηση μπορεί να λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης μία μόνο φορά σε περίοδο 10 ετών (σύμφωνα με την αρχή της «εφάπαξ ενίσχυσης»). Η αρχή αυτή ακολουθείται ώστε να αποφεύγεται η εξάρτηση των παραγόντων της αγοράς από δημόσια κονδύλια και να ενθαρρύνεται η αποτελεσματική διαχείριση των επιχειρήσεων και ο μεταξύ τους ανταγωνισμός με βάση τις επιδόσεις τους. Η Κύπρος δεν έχει παράσχει αποδεικτικά στοιχεία ότιοι Κυπριακές Αερογραμμές αντιμετώπιζαν εξαιρετικές και απρόβλεπτες περιστάσεις που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν εξαίρεση από την αρχή αυτή. 

Η επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης των Κυπριακών Αερογραμμών βασίζεται σε μη ρεαλιστικές παραδοχές και δεν αντικατοπτρίζει επαρκώς τα διαφορετικά σενάρια της αγοράς. Τα προτεινόμενα μέτρα αναδιάρθρωσης δεν φαίνονται κατάλληλα για την αντιμετώπιση των περιστάσεων που οδήγησαν στις δυσκολίεςτων Κυπριακών Αερογραμμών. 

Επιπλέον, η προτεινόμενη περίοδος αναδιάρθρωσης είναι μεγαλύτερη από ό,τι η Επιτροπή έχει επιτρέψει στο πλαίσιο άλλων υποθέσεων αναδιάρθρωσης αεροπορικών εταιρειών. 

Τέλος, προκειμένου να αποφευχθεί ο ηθικός κίνδυνος που συνιστά η διάσωση μη αποδοτικών φορέων με χρήματα των φορολογουμένων, σύμφωνα με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, κάθε εταιρεία που λαμβάνει ενίσχυση αναδιάρθρωσης πρέπει να συμβάλλει επαρκώς η ίδια στην κάλυψη του κόστους της αναδιάρθρωσης. Η επιτροπή διαπίστωσε ότι η συμβολή των Κυπριακών Αερογραμμών είναι πολύ κάτω από το όριο του 50% που απαιτείται από τις κατευθυντήριες γραμμές. 

Για όλους τους προαναφερόμενους λόγους, η επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές δεν ήταν σε θέση να καταστούν βιώσιμες μακροπρόθεσμα χωρίς συνεχή κρατική στήριξη. 

Τα επανειλημμένα δημόσια μέτρα στήριξης έχουν ήδη προσφέρει ένα σημαντικό οικονομικό πλεονέκτημα στην αεροπορική εταιρεία έναντι των ανταγωνιστών της, οι οποίοι όφειλαν να λειτουργούν χωρίς τα εν λόγω δημόσια κονδύλια. 

Προκειμένου να αποκατασταθεί αυτή η στρέβλωση του ανταγωνισμού, οι Κυπριακές Αερογραμμές πρέπει τώρα να επιστρέψουν την ενίσχυση στους Κύπριους φορολογούμενους. Με τον τρόπο αυτό θα αποκατασταθεί η κατάσταση που υπήρχε στην αγορά πριν από τη χορήγηση της ενίσχυσης και θα εξαλειφθούν, ή τουλάχιστον θα αμβλυνθούν, οι στρεβλώσεις του ανταγωνισμού που προκλήθηκαν από την ενίσχυση. Τούτο είναι αναγκαίο για τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά», καταλήγει η επιτροπή.


Source:
http://www.stockwatch.com.cy/nqcontent.cfm?a_name=news_view&ann_id=213713
http://www.stockwatch.com.cy/nqcontent.cfm?a_name=news_view&ann_id=213722
http://www.sigmalive.com/news/local/196167/tafoplaka-stis-kypriakes-aerogrammes-apo-tin-komision#sthash.m3EIRiPo.dpuf
http://www.philenews.com/el-gr/eidiseis-politiki/39/236435/diefthetiseis-gia-epivates-kypriakon-aerogrammon-anakoinose-i-kyvernisi

No comments:

Share |