Saturday, November 15, 2014

Αναβάθμιση Κύπρου από Moody’s

Σε αναβάθμιση του rating των κρατικών ομολόγων της Κύπρου στο B3 από Caa3 προχώρησε ο οίκος αξιολόγησης Moody’s αλλάζοντας τις προοπτικές σε σταθερές από θετικές. Η βραχυπρόθεσμη αξιολόγηση επιβεβαιώθηκε. 

Σύμφωνα με ανακοίνωση του οίκου, η αναβάθμιση αντανακλά τη μέχρι σήμερα πρόοδο όσον αφορά την αντιμετώπιση των βασικών προκλήσεων, τη μακροοικονομική σταθερότητα, τη δημοσιονομική εξυγίανση και τη...
σταθερότητα του τραπεζικού τομέα. 

Με τη σημερινή αναβάθμιση, η Κύπρος βρίσκεται έξι βαθμίδες κάτω από την επενδυτική διαβάθμιση των Moody's - στο ίδιο επίπεδο με την διαβάθμιση της Κύπρου από τους Fitch. Η Standard and Poor's αξιολογούν την Κύπρο στο Β+, δύο βαθμίδες πιο πάνω από τους άλλους δύο οίκους. 

Οδηγοί της αναβάθμισης ήταν κυρίως δύο παράγοντες. Πρώτον η εξυγίανση της δημοσιονομικής κατάστασης όπως απεικονίζεται από την αναμενόμενη επιστροφή σε πρωτογενές πλεόνασμα το 2014 και την προσδοκία ότι το δημόσιο χρέος θα σταθεροποιηθεί το 2015. 

Δεύτερον, η σταθεροποίηση του χρηματοπιστωτικού τομέα μέσω της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, που σε κάποιο βαθμό, μειώνει το κίνδυνο οι ενδεχόμενες υποχρεώσεις των τραπεζών να αποκρυσταλλωθούν στον ισολογισμό της κυβέρνησης. 

Παρά την αναβάθμιση, ο οίκος επισημαίνει ότι παραμένουν σημαντικές πιστωτικές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων λιγότερο ευνοϊκών οικονομικών προοπτικών και το πολύ ψηλό και αυξανόμενο ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων στον τραπεζικό τομέα, που δημιουργούν περαιτέρω αρνητικούς κινδύνους στον ισολογισμό της κυβέρνησης. 

Ξεπεράστηκαν οι στόχοι 

Σύμφωνα με τον οίκο, τα δημοσιονομικά της Κύπρου υπερέβησαν τους στόχους που τέθηκαν με την τρόικα. Το 2013, το πρωτογενές έλλειμμα μειώθηκε στο 2,0% του ΑΕΠ έναντι στόχου για 4,2% στο αρχικό πρόγραμμα . Τα περισσότερα από τα μέτρα που αποσκοπούν στη μόνιμη μείωση του ελλείμματος περιλήφθηκαν στον προϋπολογισμό του 2013 και οδήγησαν σε σημαντική δημοσιονομική εξυγίανση 7,5 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ κατά την περίοδο 2013-14, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΝΤ. 

«Το γεγονός ότι η οικονομική συρρίκνωση το 2013 και το 2014 δεν ήταν τόσο σοβαρή όπως αναμενόταν αρχικά κάτω από το πρόγραμμα συνέβαλε επίσης στην ικανότητα της κυβέρνησης να ξεπεράσει τους δημοσιονομικούς της στόχους. Κατά την άποψη του οίκου, η οικονομική και δημοσιονομική υπεραπόδοση αυξάνει την πιθανότητα η κυβέρνηση να επιτύχει τους υπόλοιπους στόχους της μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής εξυγίανσης της, π.χ την επίτευξη ενός πρωτογενούς πλεονάσματος 4% του ΑΕΠ το 2018 και να βάλει το χρέος σε πτωτική τροχιά», αναφέρεται. 

Ο οίκος αναμένει ότι το έλλειμμα θα μειωθεί περίπου στο 3% του ΑΕΠ το 2014 από 4,9% το 2013 και 5,8% το 2012 και το πρωτογενές ισοζύγιο θα βελτιωθεί κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες. Αναμένεται πρωτογενές πλεόνασμα 0,1% του ΑΕΠ. 

Αυτή η εκτίμηση υποθέτει συρρίκνωση της οικονομίας κατά 2,5% σε πραγματικούς όρους και αυστηρή εκτέλεση του προϋπολογισμού μέχρι το 2014 και τον αντίκτυπο των δημοσιονομικών μέτρων που θεσπίστηκαν το 2013. 

Συγκρίνοντας τα έσοδα του προϋπολογισμού με τα εισπραχθέντα, αναφέρεται ότι η πρόβλεψη προϋπολογισμού της κυβέρνησης έχει αποδειχθεί συνετή. 

Σύμφωνα με το βασικό σενάριο του οργανισμού, αναμένεται μια μέτρια και σταδιακή οικονομική ανάκαμψη το 2015-2016 με την ανάπτυξη προοδευτικά να αυξάνεται σε περίπου 2% μεσοπρόθεσμα. 

Το δημόσιο χρέος αναμένεται να κορυφωθεί γύρω στο 110% του ΑΕΠ το 2015. 

Ενίσχυση τραπεζών 

Όσον αφορά τις τράπεζες, αναφέρεται ότι οι ισολογισμοί τους έχουν ενισχυθεί μέσω της αύξησης των κεφαλαίων, την εξωτερική απομόχλευση (μέσω της πώλησης μη βασικών δραστηριοτήτων στο εξωτερικό) και βελτιώσεις στα προφίλ χρηματοδότησής. Κατά συνέπεια, η ευαισθησία του κράτος στις διαταραχές που προέρχονται από τον τραπεζικό τομέα έχει μειωθεί σε κάποιο βαθμό. 

Ο οίκος σημειώνει επίσης ότι οι αρχές έχουν ενισχύσει το ρυθμιστικό και εποπτικό πλαίσιο, ιδίως με την εφαρμογή μέτρων που προορίζονται να βοηθήσουν τις τράπεζες να αντιμετωπίσουν τα ψηλά NPLs, για παράδειγμα μέσω της μεταρρύθμισης των διαδικασιών εκποιήσεων. 

Ο οίκος βλέπει πρόοδο αναδιάρθρωσης τόσο στην Τράπεζα Κύπρου και Ελληνική όσο και στην Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα. 

Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένοι κίνδυνοι που εξισορροπούν τις 
πιστωτικές θετικές εξελίξεις σε σχέση με τη δημοσιονομική εξυγίανση και τη σταθεροποίηση του τραπεζικού συστήματος. 

Πρώτον, η συνεχιζόμενη απομόχλευση του χρέους των υπερχρεωμένων νοικοκυριών και επιχειρηματικών τομέων ενέχουν σημαντικούς κινδύνους για τις οικονομικές προοπτικές. Ο οίκος δεν προβλέπει ουσιαστική οικονομική ανάκαμψη πριν από το 2016 και αν οι πιέσεις αυξηθούν περισσότερο από το αναμενόμενο, η ανάκαμψη θα πρέπει να αναβληθεί, αυξάνοντας περαιτέρω την αβεβαιότητα για τη βιωσιμότητα του χρέους. 

Η βραδύτερη ανάπτυξη θα μπορούσε επομένως να προκαλέσει το επίπεδο του χρέους να κορυφωθεί ψηλότερα και να μειωθεί πιο αργά. 

Ο οίκος αναφέρει ότι οι αρχές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν αβεβαιότητα για την αντοχή του τραπεζικού τομέα, δεδομένου του ψηλού επιπέδου (48%) και της ανόδου της στάθμης των μη εξυπηρετούμενων δανείων τόσο στα νοικοκυριά όσο και στις επιχειρήσεις. Οι προβλέψεις για τα κακά δάνεια είναι χαμηλές και οι τράπεζες παραμένουν ευάλωτες σε αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, παρά την ενίσχυση των επιπέδων κεφαλαίων. 

Ως αποτέλεσμα, ο ισολογισμός της κυβέρνησης παραμένει ιδιαίτερα ευαίσθητος σε κινδύνους που απορρέουν από τον τραπεζικό τομέα. 

Ο οίκος πιστεύει ότι η Κύπρος παραμένει σε παρόμοια θέση με άλλα κράτη που αντιμετώπισαν οικονομικά προβλήματα. Τα βασικά προβλήματα που οδήγησαν στην αρχική χρεοκοπία της χώρας δεν έχουν ακόμη επιλυθεί πλήρως και η πιθανότητα νέας χρεοκοπίας θα παραμείνει σε ψηλά επίπεδα για μια παρατεταμένη χρονική περίοδο. 

Η σταθερή προοπτική αντικατοπτρίζει την ισορροπία των κινδύνων. Από τη μία πλευρά, ο οίκος αναμένει ότι η δέσμευση της κυβέρνησης να συνεχίσει τις προσπάθειες δημοσιονομικής εξυγίανσης θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα και ότι η πρόοδος που έχει επιτευχθεί στην εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών και την αποκατάσταση του τραπεζικού τομέα είναι απίθανο να αντιστραφεί. Από την άλλη πλευρά, η αδύναμη οικονομική προοπτική και τα ψηλά NPLs στον τραπεζικό τομέα εξακολουθούν να ενέχουν κινδύνους για τη βιωσιμότητα του χρέους. 

Αναβάθμιση των ratings πιθανόν να προκύψει από περαιτέρω πρόοδο στη δημοσιονομική εξυγίανση στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής, ψηλότερη οικονομική ανάπτυξη και ανατροπή της τάσης των NPLs. 

Αντίθετα, υποβάθμιση ενδεχομένως να προκύψει εάν οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης προς την τρόικα αποδυναμωθούν και εάν υπάρξει ανάγκη για περαιτέρω ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού τομέα. 

Source:http://www.stockwatch.com.cy/nqcontent.cfm?a_name=news_view&ann_id=210429

No comments:

Share |