Thursday, June 27, 2013

«Κλείδωσε» ο ΤΑΡ - μέσω Ελλάδος το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη

Σε αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της Ελλάδας στον ενεργειακό χάρτη οδηγεί η επιλογή του αγωγού ΤΑΡ για τη μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου στην Ιταλία μέσω Αλβανίας, που ανακοινώθηκε χθες, διά της πλαγίας οδού, από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΜV, της αυστριακής εταιρείας...
που ηγείται στο αντίπαλο «στρατόπεδο» του αγωγού Nabucco West. «Το πρότζεκτ Νabucco West, για το οποίο παλεύαμε μία δεκαετία, τελείωσε για μας» δήλωσε ο κ. Gerhard Roiss, επιβεβαιώνοντας τις σχετικές πληροφορίες που κυκλοφόρησαν στην Αθήνα, αμέσως μετά την επίσκεψη του αντιπροέδρου της BP -South Corridor John Balwin και του ανώτατου συμβούλου της Socar, Μurad στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά για να του ανακοινώσουν το αποτέλεσμα. Οι επίσημες ανακοινώσεις, πάντως, θα γίνουν αύριο το πρωί στο Μπακού, από τη διοίκηση της κοινοπραξίας Σαχ Ντενίζ, με βασικούς μετόχους τη ΒΡ με 25,5%, που είναι και ο leader, τη νορβηγική Statoil με 25,5%, η οποία μετέχει και στον ΤΑΡ, την αζέρικη Socar με 10%, τη γαλλική Total me 10%, τη Luk Agip (ρωσική Lukoil και ιταλική Εni) με 10%, τη ΝΙΟC (Ιράν) με 10% και την ΤΠΑΟ (Τουρκία) με 9%.

Καταλυτικός ρόλος

Η επιβεβαίωση των «καλών νέων» για τον ΤΑΡ αναμένεται να φέρει ταχύτατες εξελίξεις στην εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από τη Socar, που έπαιξε, όπως δήλωσαν κυβερνητικές πηγές καταλυτικό ρόλο στην επιλογή του ΤΑΡ. Η πώληση αναμένεται να εγκριθεί σήμερα από το διοικητικό συμβούλιο των ΕΛΠΕ και μέσα στις επόμενες 10 - 15 ημέρες μπορεί να υπογραφεί η τελική συμφωνία. Οπως μετέδωσε το πρακτορείο Reuters, ο επικεφαλής της OMV δήλωσε ότι ο ΤΑΡ επελέγη λόγων των ακριβότερων τιμών του φυσικού αερίου στην Ελλάδα και την Ιταλία. Χωρίς να κρύβει την πικρία του αναρωτήθηκε πώς μπορεί να υπάρχουν υψηλές τιμές αερίου στην Ελλάδα της κρίσης και στην υπερκορεσμένη από αέριο Ιταλία. Απευθυνόμενος μάλιστα στους δημοσιογράφους, τους οποίους κάλεσε χθες σε έκτακτη συνέντευξη, είπε «Το ερώτημα είναι κατά πόσον οι υψηλές τιμές δεν είναι παρά ένα φύλλο συκής για να καλύψει μία πολιτική απόφαση. Σας αφήνω να το κρίνετε μόνοι σας».

Ο Kjetil Tungland, διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΡ και τα άλλα στελέχη της εταιρείας, που ήλθαν χθες στην Αθήνα για την υπογραφή της «συμφωνίας φιλοξενούσας χώρας» -host agreement- με την ελληνική κυβέρνηση, αρνήθηκαν να σχολιάσουν τις δηλώσεις των Αυστριακών ή να δώσουν οποιαδήποτε πληροφορία για την τελική επιλογή των Αζέρων ...πέρα από ένα πλατύ χαμόγελο, επικαλούμενοι τη συμφωνία εμπιστευτικότητας που έχουν υπογράψει με την κοινοπραξία. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας, ο οποίος υπενθύμισε την μελέτη του ΙΟΒΕ που χαρακτήριζε τον ΤΑΡ ως τον πιο συμφέροντα για τη χώρα και μίλησε για τη σημασία που θα έχει η επένδυση σε γεωπολιτικό και οικονομικό επίπεδο. Ο υφυπουργός Ενέργειας Μάκης Παπαγεωργίου υπογράμμισε τη γεωπολιτική, ενεργειακή και οικονομική σημασία του έργου, τον ενεργό ρόλο της Ελλάδας και τη σημασία της επίσκεψης Σαμαρά στο Μπακού. Από την πλευρά του ο κ. Τungland μίλησε για τη στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης και χαρακτήρισε τον ΤΑΡ και τις συμφωνίες που έχουν γίνει για την προώθησή του διεθνές ορόσημο.

Δεν είναι λίγοι οι αναλυτές, που θεωρούν ότι, πέρα από τεχνο-εμπορικά πλεονεκτήματα που είχε ο ΤΑΡ έναντι του Nabucco, όπως η μικρότερη διαδρομή και άρα το χαμηλότερο κόστος, ρόλο κλειδί στις εξελίξεις που καθόρισαν την τελική επιλογή έπαιξαν η ΔΕΠΑ και ο ΔΕΣΦΑ.

Η πρόκριση του ΤΑΡ αναφέρουν «παίκτηκε» ανάμεσα στη Μόσχα, το Μπακού και τις Βρυξελλες, όταν οι Ρώσοι άφησαν «ελεύθερη» στους Αζέρους τη διαδρομή Ελλάδας - Ιταλίας και «αντάλλαξαν» τη ΔΕΠΑ και τη όλη πολιτική επέκτασης μέσω Ελλάδας με την παραμονή τους στις βασικές τους αγορές, τη Βουλγαρία, την Ουγγαρία και τη Ρουμανία, τις τρείς χώρες απ' όπου θα περνούσε ο Nabucco West, ένα έργο στο οποίο εξαρχής οι Ρώσοι αντιτάχθηκαν σθεναρά καθώς απειλούσε το ρωσικό μονοπώλιο στις αγορές των ανατολικών Βαλκανίων. Aλλωστε, η προοπτική υλοποίησης του Nabucco ήταν ο βασικός λόγος που η Gazprom σχεδίασε τον «παράλληλο» αγωγό South Stream. Από εκεί και πέρα, η εξαγορά του ΔΕΣΦΑ απο τη Socar, η απόσυρση της Gazprom από τη ΔΕΠΑ η ισχυρή πολιτική πίεση της Ιταλίας στις Βρυξέλλες, το γεγονός ότι δύο βασικές εταιρείες-μέλη της κοινοπραξίας Σαχ Νττνίζ, η Statoiil και η Socar είχαν άμεσα ή έμμεσα συμφέροντα στον ΤΑΡ και ενδεχομένως ο γερμανικός παράγων,....όλα έπαιξαν το ρόλο τους.

Ανακοινώσεις

Οι επίσημες ανακοινώσεις, θα γίνουν αύριο το πρωί στο Μπακού, από τη διοίκηση της κοινοπραξίας Σαχ Ντενίζ, με βασικούς μετόχους τη ΒΡ με 25,5%, που είναι και ο leader, τη νορβηγική Statoil με 25,5%, η οποία μετέχει και στον ΤΑΡ, την αζέρικη Socar με 10%, τη γαλλική Total me 10%, τη Luk Agip (ρωσική Lukoil και ιταλική Εni) με 10%, τη ΝΙΟC (Ιράν) με 10% και την ΤΠΑΟ (Τουρκία) με 9%.

Χαμόγελα

Ο Kjetil Tungland, διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΡ, και τα άλλα στελέχη της εταιρείας, που ήλθαν χθες στην Αθήνα για την υπογραφή της «συμφωνίας φιλοξενούσας χώρας» με την ελληνική κυβέρνηση, αρνήθηκαν να σχολιάσουν τις δηλώσεις των Αυστριακών του Nabucco West ή να δώσουν οποιαδήποτε πληροφορία για την τελική επιλογή των Αζέρων... πέρα από ένα πλατύ χαμόγελο, επικαλούμενοι τη συμφωνία εμπιστευτικότητας που έχουν υπογράψει με την κοινοπραξία.Τεράστια τα οφέλη.

Τεράστια τα οφέλη

Tη μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα, εδώ και πολλά χρόνια, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, αποτελεί ο ΤΑΡ, που θα δημιουργήσει περί τις 10.000 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων 2.000 άμεσες θέσεις.

Ο αγωγός θα μεταφέρει 10 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως, με προοπτική αναβάθμισης στα 20 δισ. κ.μ. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνο-αλβανικά σύνορα.

Στην Ελλάδα θα διασχίζει 870 χλμ., στην Αλβανία 205 χλμ. και υποθαλάσσια ως την Ιταλία 110 χλμ. συν 5 χλμ. επί ελληνικού εδάφους.

Είναι το πρώτο έργο που εντάσσει την Ελλάδα στον χάρτη των διεθνών διαδρόμων διέλευσης του φυσικού αερίου, αναβαθμίζοντας τον γεωστρατηγικό της ρόλο. 



Source:http://www.stockwatch.com.cy/nqcontent.cfm?a_name=news_view&ann_id=177022

No comments:

Share |