Wednesday, February 3, 2010

Μ. Βρετανία: Νέοι κανόνες για τα τσιγάρα απειλούν τα κέρδη των καπνοβιομηχανιών


Μ. Βρετανία: Νέοι κανόνες για τα τσιγάρα απειλούν τα κέρδη των καπνοβιομηχανιών



ΛΟΝΔΙΝΟ (Dow Jones) – Η πιθανότητα να πωλούνται τα τσιγάρα σε σκέτη συσκευασία χωρίς λογότυπο – απειλώντας την κερδοφορία των καπνοβιομηχανιών ανά τον κόσμο – επανήλθε στο προσκήνιο την περασμένη Δευτέρα, καθώς η βρετανική κυβέρνηση δεσμεύτηκε να μειώσει στο μισό τον αριθμό των καπνιστών στη χώρα τα επόμενα 10 χρόνια.

Στις προτάσεις της βρετανικής κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του καπνίσματος στη Μ. Βρετανία, συμπεριλαμβάνεται η δέσμευση να επανεξεταστεί η απαγόρευση όλων των λογότυπων και των εμπορικών σημάτων στα προϊόντα καπνού – μία κίνηση που θα μπορούσε να οδηγήσει σε επικίνδυνο προηγούμενο και να απειλήσει στο μέλλον την κερδοφορία της παγκόσμιας βιομηχανίας καπνού.

Η ιδέα συζητήθηκε για πρώτη φορά το 2008 στο πλαίσιο της καμπάνιας του υπουργείου Υγείας (DoH), για την προστασία των νέων από το κάπνισμα, ωστόσο δεν εφαρμόστηκε. Αντί για το συγκεκριμένο μέτρο, η κυβέρνηση στην παρούσα φάση θεσπίζει νόμο για την απαγόρευση της εμφάνισης των τσιγάρων στα μαγαζιά.

Σε επίσημο έγγραφο την περασμένη Δευτέρα το DoH ανέφερε ότι θα εξέταζε το θέμα για μία ακόμη φορά.

«Η κυβέρνηση πιστεύει ότι η βάση στοιχείων που σχετίζεται με τις σκέτες συσκευασίες πρέπει να εξεταστεί προσεχτικά», ανέφερε. «Συνεπώς, η κυβέρνηση θα παροτρύνει τις έρευνες για να κατανοήσουμε περισσότερο τη συσχέτιση των συσκευασιών με την κατανάλωση, ιδιαίτερα από του νέους ανθρώπους».

Οι προτάσεις θεωρούνται σοβαρός κίνδυνος για τη μελλοντική κερδοφορία των εταιρειών όπως η Imperial Tobacco Group PLC και η Japan Tobacco στη Μ. Βρετανία. Η Imperial έχει τη μεγαλύτερη έκθεση με το 25% των κερδών του ομίλου να προέρχονται από τη Μ. Βρετανία.

Ωστόσο ο πραγματικός κίνδυνος είναι ότι, αν το πρόγραμμα εφαρμοστεί με επιτυχία στη Μ. Βρετανία, θα μπορούσε να αντιγραφεί και οπουδήποτε αλλού – όπως έγινε με την απαγόρευση του καπνίσματος σε δημόσιους χώρους, που εξαπλώθηκε ανά τον κόσμο τα τελευταία χρόνια.

Η αφαίρεση των εμπορικών σημάτων και των λογότυπων από τα πακέτα των τσιγάρων δεν έχει δοκιμαστεί σε καμία αγορά. Σύμφωνα με τις προτάσεις, τα πακέτα θα μπορούν να διακοσμούνται μόνο με το εμπορικό σήμα με συγκεκριμένη επιγραφή και μία παράσταση ως προειδοποίηση υγείας – μία εικόνα ενός άρρωστου πνεύμονα για παράδειγμα. Όλα τα υπόλοιπα εμπορικά σήματα, τα λογότυπα, οι χρωματικοί συνδυασμοί και τα γραφικά θα απαγορεύονται.

Μία τέτοια κίνηση θα μπορούσε να οδηγήσει σε πτώση τις τιμές, να δώσει ώθηση στην αγορά παράνομα εισηγμένων τσιγάρων και να δώσει ένα τέλος στο λεγόμενο «premiumization» όπου οι προωθητικές ενέργειες των εταιρειών παρακινούν τους καταναλωτές να αγοράζουν πιο ακριβά προϊόντα.

Με περιορισμένες δυνατότητες να αυξήσουν τις πωλήσεις σε ένα κλάδο με πολύ αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο, οι καπνοβιομηχανίες βασίζονται στην τιμολόγηση και στο πως θα παροτρύνουν τους καταναλωτές να αγοράζουν πιο ακριβές μάρκες με σκοπό να αυξήσουν τα κέρδη τους.

Οι εταιρείες τσιγάρων έχουν συνηθίσει σε περιορισμούς στις προωθητικές και διαφημιστικές τους ενέργειες. Η ανικανότητά τους να διαφημίζονται σε χώρες όπως η Μ. Βρετανία έχει καταστήσει το πακέτο των τσιγάρων ένα σημαντικό εργαλείο προώθησης για τον κλάδο.

Ενώ τα περισσότερα είδη κανονισμών απειλούν τους όγκους – που μπορούν να μειωθούν μέσω της αύξησης των τιμών – η απλοποίηση των πακέτων θα έχει μικτές επιπτώσεις καθώς, χωρίς τη διαφορετικότητα του εμπορικού σήματος, τα ακριβά τσιγάρα θα είναι λιγότερο ελκυστικά.

Η τιμές των ακριβών τσιγάρων στη Μ. Βρετανία φτάνουν τις 6 λίρες, ενώ τα φθηνά τσιγάρα μπορεί να πουλάνε έως και 2 λίρες φθηνότερα. Με το 80% και των δύο τιμών να αποτελούν φόρους, η διαφορά που εισπράττει μία εταιρεία από την πώλησης ενός πακέτου είναι σημαντική.

Στην περίπτωση που μία τέτοια πρόταση εφαρμοστεί σε παγκόσμια κλίμακα θα μπορούσε να εμπορευματοποιήσει τον καπνό.

Η έκθεση ανέφερε ότι αρκετές έρευνες που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα δείχνουν ότι τα πακέτα δεν προωθούν απλώς μία συγκεκριμένη μάρκα αλλά ενισχύουν το κάπνισμα.

Το υπουργείο τόνισε ότι τα πακέτα των τσιγάρων είναι οι «αθόρυβοι πωλητές» των καπνοβιομηχανιών.

Η έκθεση ανέφερε ότι υπάρχουν σημάδια πως τα απλοποιημένα πακέτα θα μπορούσαν να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα των προειδοποιήσεων υγείας για τους νέους ανθρώπους και να μειώσουν τις παρεξηγήσεις για τους σχετικούς κινδύνους των διαφορετικών εμπορικών σημάτων.

Ενώ οι περιγραφές των τσιγάρων ως «light» και «mild» έχουν ήδη απαγορευτεί στη Μ. Βρετανία, η κυβέρνηση θεωρεί ότι συγκεκριμένα χρώματα πακέτων όπως το λευκό, το ασημί και το ανοιχτό μπλε, παραπλανητικά υποδηλώνει ότι τα τσιγάρα αυτά είναι λιγότερο επιβλαβή.

Η δεύτερη μεγαλύτερη καπνοβιομηχανία στον κόσμο, η British American Tobacco PLC, υποστήριξε ότι η κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει σθεναρή αντίσταση αν προσπαθήσει να εφαρμόσει τα μέτρα.

«Οι συσκευασίες είναι θεμελιώδεις για τις επιλογές των καταναλωτών σε μία ανταγωνιστική αγορά», ανέφερε σε ανακοίνωσή της. «Τα εμπορικά σήματα αποτελούν πολύτιμα επιχειρηματικά περιουσιακά στοιχεία και η κυβέρνηση κινδυνεύει να παραβιάσει νομικές δεσμεύσεις που σχετίζονται με τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, το διεθνές εμπόριο και το ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο».

Το υπουργείο Υγείας ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι θα δώσει ιδιαίτερη σημασία στις νομικές επιπτώσεις που έχουν οι περιορισμοί των συσκευασιών όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα και την ελευθερία του εμπορίου.

Στην πραγματικότητα η ιδέα πρωτοεμφανίστηκε στον Καναδά το 1994 ωστόσο εγκαταλείφθηκε καθώς παραβίαζε τα πνευματικά δικαιώματα.

Η British American Tobacco ανακοίνωσε ότι η απλοποίηση των συσκευασιών θα αυξήσει το παράνομο εμπόριο προϊόντων καπνού.

«Οι σκέτες συσκευασίες δεν απαιτούν την αντιγραφή πολύπλοκων λογότυπων, χρωμάτων και σχεδίων – συνεπώς είναι πιο εύκολο και φθηνό για τους εγκληματίες να γεμίσουν την αγορά με προϊόντα ‘μαϊμού’ που έχουν παραχθεί μαζικά και θα πωλούνται στους δρόμους», πρόσθεσε. «Και το αποτέλεσμα θα είναι τα τσιγάρα να γίνουν πιο εύκολα προσβάσιμα στους νέους και σε άλλες ομάδες της κοινωνίας που οι κανόνες έχουν σκοπό να προστατεύσουν».

Οι προτάσεις είναι μέρος του προγράμματος του υπουργείου για τη μείωση του πληθυσμού που καπνίζει στη Μ. Βρετανία στο 10% από 21% έως το 2020.

Άλλες προτάσεις κάνουν λόγο για απαγόρευση των αυτόματων μηχανών πώλησης, που θεωρούνται ότι είναι «μία σημαντική πηγή που οι νέοι μπορούν να βρουν καπνό».

Το έγγραφο επίσης υπόσχεται να κάνει ακόμη πιο ακριβό τον καπνό με συνεχόμενες «πραγματικές αυξήσεις» στους δασμούς για τον καπνό και «πρόσθετες επενδύσεις» για την πάταξη του λαθρεμπορίου.

Τα τελευταία χρόνια, η βρετανική κυβέρνηση έχει απαγορεύσει τα περισσότερα είδη διαφημίσεων καπνού και έντυπων χορηγήσεων, τόσο σε επιγραφές όσο και στο διαδίκτυο, εφάρμοσε σοβαρές απεικονίσεις με προειδοποιήσεις και αύξησε την ελάχιστη ηλικία που μπορεί να αγοράζει κάποιος προϊόντα καπνού από τα 16 στα 18 χρόνια.

Οι κινήσεις αυτές έχουν περιορίσει την εξάπλωση του καπνίσματος στη Μ .Βρετανία, ιδιαίτερα στους νέους, τονίζεται στην έκθεση. Μόλις το 6% των νέων ηλικίας 11-15 ετών καπνίζει πλέον, ενώ το 1998 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 11%. Έως το 2020, η κυβέρνηση σκοπεύει να περιορίσει το ποσοστό αυτό κάτω από 1%.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο υπουργός Υγείας της Μ. Βρετανίας Andy Burnham τάσσεται υπέρ της ιδέας για την απλοποίηση των συσκευασιών. Το αν θα καταφέρει να δει την πολιτική αυτή να εφαρμόζεται είναι άλλο θέμα.

Οι γενικές εκλογές αναμένεται να διενεργηθούν το Μάιο και ο Burnham, μαζί με το κυβερνών Εργατικό Κόμμα, εκτιμάται ότι θα απομακρυνθούν από την εξουσία.

Το Συντηρητικό Κόμμα – που φαίνεται πως θα κερδίσει τις εκλογές αν επαληθευτούν οι δημοσκοπήσεις – είναι παραδοσιακά πιο φιλικό προς τις καπνοβιομηχανίες.

capital.gr

No comments:

Share |