Το ύψος του δημόσιου χρέους θα κορυφωθεί το 2014 και θα είναι λιγότερο του 150% του ΑΕΠ, ενώ στα επόμενα χρόνια θα ακολουθήσει πτωτική πορεία για να ανέλθει κοντά στο 100% του ΑΕΠ το 2020, σύμφωνα με την παρουσίαση με τίτλο "Βιωσιμότητα χρέους", που έκανε την Πέμπτη στους Πρεσβευτές των κρατών μελών της ΕΕ, ο Διευθυντής Οικονομικών Ερευνών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Υπουργείου Οικονομικών Ανδρέας Χαραλάμπους.
Όσον αφορά το ρωσικό δάνειο, η κυπριακή Κυβέρνηση, σύμφωνα με τα στοιχεία της παρουσίασης του κ. Χαραλάμπους, ζήτησε επίσημα την επέκταση του χρόνου λήξης του δανείου κατά πέντε χρόνια, στο 2021 (2016 - 2021), με περίοδο χάριτος δύο ετών και την έναρξη της πληρωμής κεφαλαίων το 2018.
Ανέφερε επίσης ότι θεωρείται από το Υπουργείο Οικονομικών πως το αίτημα της Κύπρου σε σχέση με το ρωσικό δάνειο "θα λάβει θετική απάντηση" και σημείωσε ότι η επιμήκυνση του χρόνου ωρίμανσης του ρωσικού δανείου "θα συμβάλει περαιτέρω στη βιωσιμότητα του κυπριακού χρέους" και "θα οδηγήσει σε χαμηλότερες ανάγκες χρηματοδότησης τα επόμενα χρόνια".
Σύμφωνα με τα στοιχεία της παρουσίασης, οι επιπρόσθετες χρηματοδοτικές ανάγκες της Κυβέρνησης την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου ανέρχονται περίπου σε €50 εκατομμύρια.
"Κάτω από τις παρούσες συνθήκες και με την παραδοχή ότι υφιστάμενα βραχυπρόθεσμο χρέος που ωριμάζει θα ανανεωθεί η Κύπρος μπορεί να καλύψει τις χρηματοδοτικές της ανάγκες μέχρι το τέλος του Μαρτίου", διαβεβαίωσε ο κ. Χαραλάμπους.
Ανέφερε επίσης ότι η Κύπρος διερευνά επιλογές για να καλύψει των χρηματοδοτικών της αναγκών από τον Απρίλιο μέχρι το Μάιο, κάτι που δημιουργεί δυσκολίες, όπως ανέφερε.
Ο κ. Χαραλάμπους είπε ακόμη στους Πρεσβευτές των κρατών μελών της ΕΕ ότι "δεν αποτελεί επιλογή" για την Κύπρο μια αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους με την εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα PSI ("κούρεμα") καθώς είναι "μια αναποτελεσματική προσέγγιση" και θα είναι άμεσα επιβλαβείς για μια μικρή οικονομία όπως την Κύπρο, θέτοντας σε κίνδυνο την επανένταξη της χώρας στις αγορές κεφαλαίων.
Ανέφερε επίσης ότι οι κυπριακές τράπεζες κατέχουν σημαντικό μέρος του κυπριακού δημοσίου χρέους που ανέρχεται στο 48% και σημείωσε ότι διαγραφή δημόσιου χρέους είναι αντίθετη με το στόχο ανακεφαλαιοποίησης των εγχώριων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και, συνεπώς, με το ίδιο το πρόγραμμα.
Μια διαγραφή χρέους θα είναι ιδιαίτερα επιβλαβής σε μια μικρή οικονομία, καθώς θα πλήξει ασφαλιστικές εταιρείες, συνταξιοδοτικά ταμεία που διατηρούν στην κατοχή τους δημόσιο χρέος, πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της παρουσίασης του κ. Χαραλάμπους, οι εγχώριες τράπεζες κατέχουν το 48% του δημόσιου χρέους, οι εγχώριοι ασφαλιστικοί οργανισμοί και ταμεία προνοίας κατέχουν το 4%, άλλες εγχώριοι επενδυτές κατέχουν το 3%, ενώ ξένοι επενδυτές/πιστωτές κατέχουν το 45% του κυπριακού δημόσιου χρέους.
Όσον αφορά στα πιθανά διορθωτικά μέτρα για να είναι το χρέος διαχειρίσιμο, αυτά είναι, μεταξύ άλλων, σύμφωνα με την παρουσίαση του κ. Χαραλάμπους, οι ευνοϊκοί όροι δανεισμού από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), πρωτογενή πλεονάσματα, επιμήκυνσης της λήξης του ρωσικού δανείου κατά πέντε έτη, εκποίηση περιουσιακών στοιχείων και άλλα έσοδα ύψους 1 δισ. ευρώ, πώληση του μεριδίου της Κυβέρνησης στην τραπεζική βιομηχανία ύψους 2 δισ. ευρώ και έσοδα από τόκους από υβριδικά εργαλεία (Μετατρέψιμα Αξιόγραφα Ενισχυμένου Κεφαλαίου - Coco's).
Είπε ακόμη ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι η εμπιστοσύνη στον τραπεζικό τομέα και με βάση αυτό οι κίνδυνοι για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα είναι υψηλή.
Μια πολιτική συμφωνία, σύντομα, επί του κυπριακού μνημονίου θα διευκολύνει τη χρηματοδότηση του δημόσιου χρέους και θα βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση των κινδύνων για τον τραπεζικό τομέα, σημείωσε ο κ. Χαραλάμπους, καταλήγοντας στην παρουσίασή του.
source: alithia.com.cy