Sunday, July 31, 2011

Εκρήξεις και στο χρέος λόγω πολιτικών εξελίξεων


Εκρήξεις και στο χρέος λόγω πολιτικών εξελίξεων

Τα επιτόκια πλέον ξεπέρασαν το 13,5% και φέρνουν ακόμα πιο κοντά την ανάγκη διάσωσης της Κύπρου από την Ε.Ε. ή το ΔΝΤ

Άσχημο το κλίμα στο Υπ. Οικονομικών, όπου τα υψηλόβαθμα στελέχη αγωνιούν.

Σημαντική είναι η επιδείνωση των συνθηκών γύρω από το κυπριακό χρέος στη δευτερογενή αγορά. Από τις 11 Ιουλίου και μετά, οι αγορές αποστρέφονται και πάλι το κυπριακό ομόλογο, το οποίο πωλείται με ακόμα μεγαλύτερη έκπτωση απ’ ό,τι τους περασμένους μήνες. Εξαιρετικά σημαντική διαπίστωση είναι πως η αντίδραση των αγορών στη βελτίωση του κλίματος στην Ελλάδα ήταν βραχύβια και πλέον οι επενδυτές δείχνουν πως προτίμησή τους είναι να αποξενωθούν το κυπριακό χρέος.

Η Κυπριακή Δημοκρατία θα χρειαστεί, ως το τέλος του έτους, ένα σημαντικό ποσό, για να καλύψει τις ανάγκες αναχρηματοδότησης του χρέους που λήγει, αλλά και να καλύψει τις ανάγκες που προκύπτουν από το δημοσιονομικό έλλειμμα. Αυτό το σημείο είναι εξαιρετικά σημαντικό, αφού δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο το εύρος του ελλείμματος και, επομένως, δεν είναι γνωστό ούτε το ποσό που θα πρέπει να δανειστεί το κράτος.
Αρχικές εκτιμήσεις κάνουν λόγο για δανεισμό 600 εκατ. ευρώ, ένα ποσό στο οποίο αναφέρεται και ο διευθυντής της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών και Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Υπουργείο, Ανδρέας Χαραλάμπους. Πάντως, αυτό το ποσό πολύ πιθανόν να αποδειχθεί αισιόδοξο.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, πέρα από το ορόσημο του Δεκεμβρίου, όταν η κυβέρνηση θα κληθεί να βρει και πάλι δανειστές, τα προβλήματα θα είναι ακόμη εντονότερα με το νέο έτος. Με βάση τους πρώτους υπολογισμούς, θα χρειαστούν περίπου 1,2 δισ. ευρώ για αναχρηματοδότηση χρέους, χωρίς να υπολογίζονται και οι νέες ανάγκες που θα προκύψουν, λόγω των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Επιπλέον, εάν συνεχιστεί η τάση για δανεισμό με βραχυπρόθεσμα προϊόντα, τότε τα 600 περίπου εκατ. ευρώ που θα δανειστεί το κράτος από τον Σεπτέμβριο και μετά, θα λήγουν στις αρχές του 2012 και θα πρέπει να αναχρηματοδοτηθούν. Στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών θέτουν τις ανάγκες για τις αρχές του 2012, λίγο πιο πάνω από 2 δισ. ευρώ, ένα ποσό που δεν θα μπορεί, πλέον να βρεθεί από την εγχώρια αγορά.
«Η κατάσταση δεν είναι εύκολα αναστρέψιμη», σχολίασε χαρακτηριστικά υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου, σημειώνοντας επίσης και την αποστροφή που καταγράφει και η εγχώρια αγορά προς το κρατικό χρέος.

Εγχώρια αγορά
Την ίδια στιγμή, σημειώνεται πως η στροφή που έκανε τον τελευταίο καιρό το Υπουργείο Οικονομικών προς την εγχώρια αγορά, έχει ασκήσει σημαντικές πιέσεις στη συνολική προσφορά χρήματος. Παρά το γεγονός ότι, ως μέλος της Ευρωζώνης, η Κύπρος δεν μπορεί να ασκήσει άμεσα νομισματική πολιτική, είναι φανερό και από τα τελευταία επίσημα στοιχεία πως το «ευρύ χρήμα» (Μ2) έχει αρχίσει να πιέζεται σημαντικά στην εγχώρια αγορά. Ως απότοκο αυτής της μείωσης, καταγράφεται η νέα αύξηση του κόστους χρήματος, ενώ και η πιστωτική επέκταση είναι πολύ χαμηλότερη από εκείνη του Ιουνίου του περασμένου έτους.

Από τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών και της Κεντρικής Τράπεζας, είναι φανερό πως η στρατηγική που ακολουθήθηκε, δηλαδή να στραφεί η Δημοκρατία προς την εγχώρια αγορά, έχει πλέον κορεσθεί. Παρά το γεγονός ότι πολλές από τις εκδόσεις γίνονται, πλέον, εκτός των όρων της αγοράς –δηλαδή γίνονται κατόπιν «συνεννόησης» της κυβέρνησης με οργανισμούς που της ανήκουν– η εγχώρια αγορά δείχνει να ακολουθεί, πλέον, τη διεθνή δευτερογενή αγορά στην αποστροφή της από το κυπριακό χρέος.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως στις 20 Απριλίου εκδόθηκε γραμμάτιο με ωρίμανση στις 52 εβδομάδες, με επιτόκιο 3,17%, ενώ στις 21 Ιουλίου, η έκδοση γραμματίου είχε απόδοση 3,9% παρόλο που θα έληγε στις 31 εβδομάδες. Συνολικά, η κυβέρνηση δανείστηκε σχεδόν 1,7 δισ. ευρώ τους τελευταίους πέντε μήνες (χωρίς να υπολογίζεται το χρέος που λήγει εν τω μεταξύ), ενώ από αυτά, τα 350 εκατ. θα λήξουν εντός του έτους. Στο τέλος Σεπτέμβριου, θα λήξουν τα 260 εκατ. από αυτά.
Η αποστροφή της εγχώριας αγοράς προς το κρατικό χρέος, δημιουργεί, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, ισχυρές πιέσεις στον δανεισμό, με τα πιο εφιαλτικά σενάρια να είναι, πλέον, ορατά.

Η καμπύλη
Εν τω μεταξύ, στη διεθνή αγορά η καμπύλη των αποδόσεων έχει επιδεινωθεί σημαντικά. Όπως έγραψε η «Καθημερινή» προ δύο εβδομάδων, η καμπύλη παρουσίαζε στις αρχές του μήνα ένα παράδοξο χαρακτηριστικό: Το μακροπρόθεσμο χρέος, που λήγει το Φεβρουάριο του 2020, κατέγραφε χαμηλότερα επιτόκια από το μεσοπρόθεσμο, που λήγει τον Νοέμβριο του 2015.
Αυτή η «ανάποδη» καμπύλη, δείχνει πως οι επενδυτές εντοπίζουν ρίσκα στο κοντινό μέλλον της Δημοκρατίας, παρά στο μακρύτερο μέλλον. Ουσιαστικά, βραχυπρόθεσμο το ρίσκο του δανειζόμενου (κυπριακό κράτος) κοστολογείται υψηλότερα απ’ ό,τι το ρίσκο σε βάθος χρόνου.

Σήμερα, αυτό το φαινόμενο έχει επιδεινωθεί σημαντικά, αφού όλο σχεδόν το χρέος της Κύπρου, με εξαίρεση εκείνο που λήγει τον ερχόμενο Φεβρουάριο, καταγράφει υψηλότερα επιτόκια από το χρέος που λήγει το 2020. Διαφαίνεται, επομένως, πως οι αγορές «εκφράζουν», με τη συμπεριφορά τους, έντονες ανησυχίες για την άμεση πορεία της οικονομίας και των δημοσίων οικονομικών. Αυτή η ανησυχία είναι, μάλιστα, μετρήσιμη, όπως φαίνεται και στο γραφικό.
Πέρα, όμως, από τα τεχνικά χαρακτηριστικά της καμπύλης του χρέους, είναι επίσης ξεκάθαρη και η αύξηση των επιτοκίων του κυπριακού ομολόγου. Η καμπύλη του επιτοκίου για την περασμένη εβδομάδα, είναι πολύ υψηλότερα από εκείνη που αφορά τα επιτόκια που καταγράφηκαν στις αρχές του μήνα. Οι τελευταίες πράξεις που έγιναν το απόγευμα της Παρασκευής, έδειξαν, μάλιστα, πως η ανοδική τάση συνεχιζόταν μέχρι και το τέλος της εβδομάδας.
Με επιτόκια που να ξεπερνούν το 13,5% για το ομόλογο που λήγει σε δύο χρόνια, και με το ομόλογο που λήγει το 2015 να βρίσκεται στα ίδια περίπου επίπεδα, η σκέψη και μόνο πως η Κύπρος μπορεί να αναγκαστεί να στραφεί στις διεθνείς αγορές –αφού έχει αφαιμάξει πλέον την ντόπια αγορά– για δανεισμό, προκαλεί ρίγη. Το φάσμα του μηχανισμού στήριξης και κάποιου είδους «μνημονίου» που θα έρθει μαζί του, είναι πλέον κάτι περισσότερο από ορατό, όπως δήλωσαν διευθυντικά στελέχη του Υπουργείου στη «Financial Times».


source: kathimerini.com.cy

U.S. Jobless Rate Probably Unchanged in July


U.S. Jobless Rate Probably Unchanged in July

The U.S. probably failed to create enough jobs in July to reduce unemployment, showing anxiety over government debt deliberations and a slowdown in consumer spending have shaken employer confidence, economists said before reports this week.

Payrolls climbed by 90,000 workers after an 18,000 increase in June that was the smallest this year, according to the median forecast of 62 economists surveyed by Bloomberg News before a Labor Department report Aug. 5. The jobless rate held at 9.2 percent after rising in each of the previous three months.

The lack of jobs threatens to further reduce consumer spending, raising the risk the economic recovery will come to a halt. The inability to reach an accord raising the debt ceiling and unexpectedly weak growth in the first half of 2011 caused the Standard & Poor’s 500 Index to drop 3.9 percent last week, the most in a year.

“The whole uncertainty we’re seeing right now is going to keep firms cautious and households cautious,” said James Knightly, a senior economist at ING Bank NV in London. “It’s unlikely anybody is going to go on a hiring binge in that environment. The risk is we see ongoing softness.”

Private payrolls, which exclude government jobs, rose 115,000 after a gain of 57,000 in the prior month, economists forecast the employment report will also show.

Growth Slowdown
The economy grew at a less-than-forecast 1.3 percent pace in the second quarter following revised growth of 0.4 percent in the first three months of the year that was less than previously estimated, the Commerce Department reported last week. Consumer spending grew 0.1 percent, the smallest gain since the second quarter of 2009, the final months of the recession.

The projected gain in payrolls would bring the average from May through July to 44,000, down from 215,000 in the previous three months.

Increases of around 125,000 a month are needed to keep the unemployment rate steady, while about 200,000 a month would bring it down a percentage point over a year, according to Stephen Stanley, chief economist at Pierpont Securities LLC in Stamford, Connecticut.

Through June, the economy had recovered about 1.77 million of the 8.75 million jobs lost as a result of the 18-month recession that began in December 2007.

In his semi-annual testimony to Congress earlier this month, Federal Reserve Chairman Ben S. Bernanke said the “economy still needs a good deal of support.”

Bernanke’s View
“The most recent data attest to the continuing weakness of the labor market,” Bernanke said the July 13. “It’s improving very slowly in terms of jobs regained. Wages are very stagnant and that’s affecting consumer spending and consumer confidence. There is also ongoing uncertainty about the durability of the recovery.”

The drop in shares last week was accompanied by a surge in Treasury securities. The yield on the benchmark 10-year note dropped to 2.80 late on July 29, the lowest since Nov. 30.

Some companies are firing workers to keep costs down as the economy slows and uncertainty builds over the debt ceiling, European default risk and regulatory and tax costs.

Cisco Systems Inc. (CSCO), the largest networking-equipment maker, plans to eliminate about 6,500 jobs, or 9 percent of its full- time global workforce, to help trim $1 billion in annual costs and step up profit growth.

The job cuts will come from across the company and aren’t concentrated in a single unit, said Karen Tillman, a company spokeswoman, in an interview July 18. The company said affected workers in the U.S. and Canada will be notified this week.

Manufacturing Cools
Manufacturing, a stalwart of the expansion, grew at a slower pace last month, a report may show tomorrow. The Institute for Supply Management’s factory index fell to 54.5 from 55.3 last month, according to a Bloomberg survey of economists. A reading higher than 50 signals growth.

Factory orders fell 0.8 percent in June after a 0.8 percent gain the prior month, economists forecast the Commerce Department will report on Aug. 3.

Services industries, which cover about 90 percent of the economy, expanded at a faster pace, a report may show the same day. The ISM’s index of non-manufacturing businesses rose to 53.7 in July from 53.3 a month earlier, according to the Bloomberg News survey.

Bloomberg Survey
============================================================
Release Period Prior Median
Indicator Date Value Forecast
============================================================
Construct Spending MOM% 8/1 June -0.6% 0.1%
ISM Manu Index 8/1 July 55.3 54.5
Pers Inc MOM% 8/2 June 0.3% 0.2%
Pers Spend MOM% 8/2 June 0.0% 0.1%
Vehicle Sales Mlns 8/2 July 11.4 11.8
ADP Payroll ,000’s 8/3 July 157 100
ISM NonManu Index 8/3 July 53.3 53.7
Factory Orders MOM% 8/3 June 0.8% -0.8%
Initial Claims ,000’s 8/4 23-Jul 398 405
Nonfarm Payrolls ,000’s 8/5 July 18 90
Private Payrolls ,000’s 8/5 July 57 115
Manu Payrolls ,000’s 8/5 July 6 10
Unemploy Rate % 8/5 July 9.2% 9.2%
============================================================

source: bloomberg.com

Deal Framework Reached on Raising U.S. Debt Ceiling


Deal Framework Reached on Raising U.S. Debt Ceiling

President Barack Obama and congressional leaders began a fresh attempt to reach agreement on raising the U.S. debt cap, with a potential framework for a deal emerging two days before a default deadline.

The White House and congressional Republicans have sketched out the contours of an agreement to increase the nation’s $14.3 trillion debt ceiling that would raise borrowing authority through the next presidential election, a person familiar with the talks said late last night.

David Plouffe, a special adviser to Obama, cautioned that no final agreement has been reached and negotiations were continuing. Senator Richard Durbin of Illinois, the Senate’s second-ranking Democrat, said on “Fox News Sunday” today that “key elements” were still being resolved.

The tentative framework includes immediate spending cuts of $1 trillion and creation of a special committee to recommend additional savings of up to $1.8 trillion later this year. The new panel would have to act before the Thanksgiving congressional recess in late November and Congress would have to approve its recommendations by late December or government departments and programs, including defense and Medicare, would face automatic across-the-board cuts, the person said.

No more than 4 percent of Medicare would be subject to cuts, and beneficiaries would be unaffected as reductions would apply to providers, the person said. Social Security would be untouched.

Constitutional Amendment
The framework also calls for Congress to vote on a balanced budget amendment to the Constitution, the person said. Amendments require two-thirds majorities to pass, and if enough Democrats oppose the measure it would have little chance of winning approval.

The prospective agreement wouldn’t include increased net revenue, a sticking point for Republicans who have been adamant that any deal with tax increases couldn’t pass the Republican- run House.

Democrats, including those who run the Senate, have been insistent that any deal must be a “balanced approach” that includes revenue, raising questions about whether Obama would find substantial support from his party for the plan.

Tax Loopholes
“You’re going to have to have closing of tax loopholes. You’re going to have to have revenue produced to close the deficit,” Plouffe said on ABC’s “This Week.”

Senator Chuck Schumer of New York, speaking on CNN’s “State of the Union,” said both sides need to have a “sword” hanging over their heads to enforce the cuts.

For the Democrats, that would be the cuts, he said. For Republicans the preference would be “some kind of revenues,” he said.

Another option being discussed would be “defense cuts of equal sharpness and magnitude to domestic cuts,” he said.

Obama and congressional leaders yesterday kick-started the new push to prevent a U.S. government default on its debt after several previous efforts in recent weeks had fallen short. As the day progressed, Republicans and Democrats expressed greater optimism that a deal may be within reach before Aug. 2, the date Treasury Department officials have said they will run out of options for avoiding default without a debt limit increase.

Financial markets were restrained in reacting to the impasse on a debt deal through July 29.

Treasuries rallied, sending yields on 10-year notes to the lowest level since November. The yield on 10-year Treasury notes declined 15 basis points to 2.79 percent in New York.

Stocks fell as economic growth trailed forecasts. The Standard & Poor’s 500 Index slipped 0.7 percent and tumbled 3.9 percent this week for its worst slide in a year.

‘Distance to Go’
Senate Majority Leader Harry Reid last night said he was “confident that reasonable people from both parties should be able to reach an agreement.”

Reid, in remarks on the Senate floor before details of the framework emerged, cautioned that “there are many elements to be finalized and there is still a distance to go before any arrangement can be completed.” Still, the Nevada Democrat said, “I am glad to see this move toward cooperation and compromise.”

Senate Minority Leader Mitch McConnell, a Kentucky Republican, said today that the talks were near the point at which he could recommend the deal to members of his party. An agreement is “within our reach,” he said on CBS’s “Face the Nation.” House Speaker John Boehner, an Ohio Republican, also voiced confidence yesterday that an agreement could be reached.

Breathing Room
Obama has been demanding an increase in the $14.3 trillion debt limit that lasts through the 2012 election, when he is seeking another term.

Reid moved last night to give the negotiations more breathing room, pushing by 12 hours a planned test vote today on a pending measure he has to raise the debt ceiling and cut government spending. The planned 1 a.m. vote was rescheduled for 1 p.m. at the Capitol.

The House earlier yesterday held a symbolic vote rejecting the Reid plan, 246-173. The vote was scheduled after the Senate voted down on July 29 a Boehner debt ceiling plan that had passed the House earlier in the day.

Since direct talks between Obama and Boehner on a so-called “grand bargain” that would revamp the government’s finance as part of a debt ceiling increase broke down on July 22, Obama had kept a lower profile, looking to congressional leaders to hammer out a deal he can sign into law.

Potential Disruptions
The president has warned of potential disruptions if the borrowing authority isn’t upped by Aug. 2, including missed checks to Social Security recipients and a downgrade of the U.S. credit rating if Congress allows the government to crash into the debt ceiling.

Yesterday he summoned Pelosi and Reid to the White House. Pelosi said they talked about “what our priorities are.” He spoke by phone with McConnell after a similar conversation with Boehner the day prior. McConnell also spoke multiple times yesterday with Vice President Joe Biden as part of the search for a deal, said John Ashbrook, a spokesman for McConnell.

Republicans had been putting the onus on Obama to take the lead in the closing hours of the standoff. “The only way we’re going to get an agreement before Tuesday is to have an agreement with the president of the United States,” said McConnell.

Second Round
A compromise has appeared to hinge on guaranteeing a second round of spending cuts beyond the roughly $1 trillion in overlapping savings in Reid’s plan and one by Boehner that the House, solely with Republican support, passed July 29. The second round of cuts most likely involve rewriting U.S. laws on entitlements and taxes, something the tentative framework would assign to the new joint congressional committee.

Such a mechanism is called a “trigger,” and it would force the across-the-board spending cuts if Congress failed to approve the committee’s recommendations.

Senator Olympia Snowe, a Maine Republican, said the trigger is essential to a deal. “You have to have it,” she said. “That does tie to whether or not Treasury securities are downgraded by the ratings agencies,” she said.

Boehner’s measure would have required congressional approval of a constitutional amendment to balance the budget and forced another debt-limit vote by lawmakers in about six months to continue the nation’s borrowing authority beyond early 2012.

Reid said his plan aims to attract bipartisan support because it includes no tax increases and would cut spending by the same amount as the debt-limit boost.

Republicans’ View
Republicans have said the Democrats’ plan is unacceptable in part because it doesn’t ensure long-term deficit reduction, including cuts to entitlement programs. They also said it relies on a budget “gimmick” by counting as deficit reduction plans to bring troops home from Iraq and Afghanistan.

The Treasury is preparing contingency plans to pay the government’s obligations should Congress fail to raise the borrowing limit in time. White House press secretary Jay Carney said Treasury officials may reveal the plans this weekend.

source: bloomberg.com
Share |