Sunday, January 20, 2008

Άναψαν φωτιές τα καύσιμα

Άναψαν φωτιές τα καύσιμα

Υπάρχει καρτέλ μεταξύ των εταιρειών πετρελαιοειδών;

Ο Διευθυντής Ενέργειας του Υπουργείου Εμπορίου άφησε να διαφανεί πως μπορεί να υπάρχει ακόμα και προσυνεννόηση μεταξύ των εταιρειών. Θέση, όμως, που απορρίπτεται κατηγορηματικά από τις ίδιες.

«Δεν γνωρίζουμε για ποιο λόγο ο Σόλων Κασίνης επιμένει να αναφέρεται σε ψηλές τιμές των καυσίμων στην Κύπρο», τονίζει ο Ντίνος Λευκαρίτης

O Διευθυντής Ενέργειας του Υπουργείου Εμπορίου Σόλων Κασίνης τάραξε και πάλι τα λιμνάζοντα νερά σε σχέση με τις τιμές των καυσίμων, επιτυγχάνοντας το στόχο του: Να ασχοληθεί η Κυβέρνηση με το θέμα των τιμών πώλησης, που σύμφωνα με τον ίδιο καθορίζονται με λανθασμένο τρόπο και είναι από τις ψηλότερες στην Ευρώπη. Την ώρα που γραφόταν το παρόν κείμενο, δεν ήταν ακόμα γνωστό τι αποφάσισε η σύσκεψη στο Προεδρικό, υπό τον υπουργό Εμπορίου, για το όλο θέμα. Εκείνο, πάντως, που αφέθηκε να νοηθεί είναι πως ο υπουργός Εμπορίου θα καθορίσει τις τιμές με διάταγμα, εξουσία που του δίνει ο Νόμος σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι χρειάζεται να παρέμβει.
Οι δηλώσεις Κασίνη την περασμένη Πέμπτη κινήθηκαν μεν στο ίδιο πλαίσιο των δηλώσεών του πριν από δέκα μέρες, ήταν όμως περισσότερο έντονες, μιας και οι δημοσιογράφοι, που ήταν παρόντες στη διάσκεψη Τύπου που έδωσε και για άλλα θέματα, ήταν πιεστικοί στις ερωτήσεις τους.
Κάτω από την πίεση αυτή, ο κ. Κασίνης είπε με κατηγορηματικό τρόπο ότι οι τιμές των καυσίμων είναι ψηλές και ότι, κατά τη δική του εκτίμηση, είναι τουλάχιστον 2-3 σεντ πιο πάνω απ’ ό,τι θα έπρεπε. Εκείνο που δεν είπε, αλλά άφησε να νοηθεί, είναι πως δεν αποκλείεται να υπάρχει προσυνεννόηση εταιρειών για τον καθορισμό των τιμών των καυσίμων. Για τις ψηλές τιμές, καθώς και για τον τρόπο τιμολόγησης των καυσίμων, ο κ. Κασίνης τόνισε πως ο ίδιος έκανε όλες τις παραστάσεις σε όλους τους αρμοδίους, ενώ κάλεσε και τον υπουργό Εμπορίου να παρέμβει για να τις καθορίσει με διάταγμα. «Οφείλει, αλλά έχει τη νομοθεσία και τη δύναμη στα χέρια του να το κάνει. Σας διαβεβαιώνω ότι πρέπει να μειωθούν οι τιμές αυτή την εβδομάδα και στο τέλος της άλλης εβδομάδας πρέπει να μειωθούν και οι τιμές του υγραερίου κατά 20 με 25 ευρώ τον τόνο», υπογράμμισε. Σε παρατήρηση ότι ο υπουργός Εμπορίου ανέφερε ότι οι τιμές πώλησης των καυσίμων στην Κύπρο δικαιολογούνται λόγω του κόστους μεταφοράς και του μικρού μεγέθους των παραγγελιών, ο κ. Κασίνης σημείωσε ότι λαμβάνει υπόψη αυτά τα δεδομένα. Και πρόσθεσε: «Ναι, μπορεί να είναι κάπως ψηλότερο το κόστος λόγω του μεγέθους μας, αλλά τα καύσιμα μεταφέρονται από τη Χάιφα και όχι από το Βόρειο Πόλο», υπογράμμισε. Σύμφωνα με το Διευθυντή Ενέργειας, η σύγκριση των τιμών των καυσίμων για σκοπούς ανταγωνισμού πρέπει να γίνεται πριν από τη φορολογία και όχι μετά, επειδή μια χώρα μπορεί να επιβάλλει μεγάλη φορολογία για να μην υπάρχει μεγάλη κατανάλωση.
Στο θέμα των τιμών των καυσίμων παρενέβη και το ΑΚΕΛ. Με δηλώσεις εκ μέρους του επιτελείου του Δημήτρη Χριστόφια, ο Άντρος Κυπριανού μίλησε για ολιγωρία εκ μέρους της Κυβέρνησης να παρέμβει για καθορισμό των τιμών των καυσίμων. Ο κ. Κυπριανού υποστήριξε πως η αντίδραση της Κυβέρνησης στις δηλώσεις Κασίνη ήταν κατώτερες των περιστάσεων. «Ο αρμόδιος υπουργός δεν έχει, μέχρι στιγμής, προβεί σε καμία παρέμβαση για καθορισμό των τιμών, όπως έχει δικαίωμα να πράξει, ο δε κυβερνητικός εκπρόσωπος, αντί να απαντήσει στην ουσία των δηλώσεων τού κ. Κασίνη, στάθηκε στο διαδικαστικό», ανέφερε. Ερωτηθείς εάν το ΑΚΕΛ πιστεύει πως υπάρχει καρτέλ μεταξύ των εταιρειών πετρελαιοειδών, ο κ. Κυπριανού ανέφερε πως δεν θέλει να πει ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή καρτέλ, αφού δεν έχουν οποιαδήποτε στοιχεία για κάτι τέτοιο.

Οι εταιρείες

Να σημειωθεί ότι τη μέρα των δηλώσεων Κασίνη, η εταιρεία «Πετρολίνα» είχε ανακοινώσει μειώσεις των τιμών των πετρελαίων κίνησης και θέρμανσης. Σε δηλώσεις του στη «Σ», ο εκ των Διοικητικών Συμβούλων της εταιρείας Ντίνος Λευκαρίτης εξέφρασε την απορία του για την απόφαση του κ. Κασίνη να επαναφέρει το θέμα, αφού, όπως είπε, γνωρίζει καλά ότι οι εταιρείες περνούν από κόσκινο καθημερινά σε σχέση με τις τιμές στις οποίες διαθέτουν τα προϊόντα τους. «Δεν γνωρίζουμε για ποιο λόγο ο Σόλων Κασίνης επιμένει να αναφέρεται σε ψηλές τιμές των καυσίμων στην Κύπρο, αφού γνωρίζει ότι η τιμολογιακή μας πολιτική ελέγχεται, τόσο από το Υπουργείο Εμπορίου όσο και από το Τελωνείο αμέσως μόλις παραλάβουμε φορτία, ενώ καθημερινά ελεγχόμεθα και από την αρμόδια Επιτροπή». Ο κ. Λευκαρίτης διερωτήθηκε ακόμη γιατί να επιμένει ο κ. Κασίνης, καθώς «γνωρίζει ότι αυξομειώνουμε ανάλογα τις τιμές μας αμέσως μετά την παραλαβή κάθε φορτίου. Μας ελέγχουν όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες, από την ώρα που θα φθάσει το πλοίο στο λιμάνι μέχρι τη στιγμή που θα ετοιμαστούν τα τιμολόγιά μας. Αυτή η διαδικασία γίνεται από το 2004, όταν ελευθεροποιήθηκαν οι τιμές των καυσίμων».

Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος

ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΗ μας γιατί οι τιμές των καυσίμων της κάθε εταιρείας δεν διαφέρουν πολύ, γεγονός που δημιουργεί υπόνοιες για προσυνεννόηση, ο κ. Λευκαρίτης απάντησε: «Μπορεί για τους καταναλωτές η διαφορά να είναι απειροελάχιστη, για τις εταιρείες όμως και ένα εκατοστό του σεντ σημαίνει χιλιάδες λίρες. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι σήμερα ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος και το κέρδος μας οριακό». Υπενθυμίζεται ότι την Παρασκευή φθηνότερες τιμές πώλησης ανακοίνωσε και η ΕΚΟ.

ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Στο έλεος των εξελίξεων το Χρηματιστήριο

Στο έλεος των εξελίξεων το Χρηματιστήριο

Xάνοντας σε πέντε συνεδριάσεις περίπου το 10% της κεφαλαιοποίησης του, το ΧΑΚ πέρασε μια εφιαλτική εβδομάδα αν και στην τελευταία συνεδρίαση κατάφερε να αποκομίσει κέρδη. O γενικός Δείκτης χάνει από την αρχή του έτους 17,5% από την αξία του, ο γενικός δείκτης του ΧΑ 11,5%, ο δείκτης Cac στο Παρίσι υποχωρεί σε ποσοστό 8,04%, ο Dax στη Φραγκφούρτη κατά 7,19% και ο FTSE στο Λονδίνο κατά 7,63%. Στην Wall Street ο Dow Jones σημειώνει απώλειες από την αρχή του 2008 σε ποσοστό 7,40% και ο Nasdaq κατά 10,85%. Μεγάλες είναι οι απώλειες που καταγράφει από την αρχή του έτους και ο δείκτης Nikkei στο Τόκιο, σε ποσοστό 9,45%.

Το πρόβλημα των subprime δανείων ταράζει το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα και όλες οι αγορές διεθνώς βρίσκονται αντιμέτωπες με την κρίση που προκαλείται. Νέες απειλές και πιέσεις βλέπει η Citigroup προειδοποιώντας ότι βρισκόμαστε στην αρχή κι όχι στο τέλος ενός κύκλου χειρότερων αναθεωρήσεων της εταιρικής κερδοφορίας. Η κατάσταση αυτή, σημειώνουν οι αναλυτές της Citigroup, είναι πιθανόν να απειλήσει και την ανεξαρτητοποίηση της Ευρώπης και της Ασίας από τις ΗΠΑ και τη μετακύλιση του βάρους της παγκόσμιας ανάπτυξης από τις πρώτες στη δεύτερη.

Η αμερικανική τράπεζα, η οποία πρόσφατα προκάλεσε τρόμο στις διεθνείς αγορές με τις ζημιές ύψους 10 δισ. δολάρια και τις διαγραφές αξιών 18,1 δισ. δολάρια που ανακοίνωσε για το τέταρτο τρίμηνο του 2007, κάνει λόγο για ομιχλώδες τοπίο, το οποίο επιδεινώνεται από την μεγάλη αβεβαιότητα που επικρατεί τόσο σε επίπεδο νομισματικής πολιτικής, όσο και ως προς τα εταιρικά κέρδη και τις μακροοικονομικές προοπτικές. Η Citigroup συστήνει στους επενδυτές να αποφεύγουν να επενδύουν σε εταιρείες που είναι υπερχρεωμένες και εκτιμά ότι ενώ η τρέχουσα συγκυρία είναι δελεαστική για όσους αρέσκονται στο να κινούνται κόντρα στο ρεύμα, η ίδια αποφεύγει για την ώρα αυτόν τον πειρασμό θεωρώντας το τοπίο ακόμα πολύ θολό και αρκούμενη σε μια ελαφρά προτίμηση προς τις μετοχές «ανάπτυξης».

PHILELEFTHEROS
Share |