Tuesday, April 2, 2013

Κύπρος: Οι λεπτομέρειες του μνημονίου

Σε συμφωνία με την τρόικα για τη δανειακή σύμβαση κατέληξε σήμερα η κυπριακή κυβέρνηση, σύμφωνα με τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Χρήστο Στυλιανίδη. Αφού ληφθούν οι εγκρίσεις του Eurogroup και των εθνικών κοινοβουλίων, η Κύπρος θα μπορεί να δανειστεί €10 δισ. με επιτόκιο 2,5% και με περίοδο χάριτος δέκα ετών και περίοδο αποπληρωμής 12 ετών. 

Βασικό στοιχείο της νέας συμφωνίας είναι η επέκταση της περιόδου δημοσιονομικής αναπροσαρμογής από το 2016 στο 2018 και η χαλάρωση επιπλέον όρων για περικοπές θέσεων εργασίας. 

Όπως ανέφερε ο Χρίστος Στυλιανίδης, η δημοσιονομική αναπροσαρμογή θα είναι πιο ήπια αφού επεκτείνεται στα πέντε αντί τρία χρόνια. 

Η πρόνοια για ιδιωτικοποιήσεις προσφέρει επαρκή χρονικά περιθώρια, που εκτείνονται μέχρι το 2018, αντί μέχρι το 2016. 

Αυτή η άνεση χρόνου παρέχει τη δυνατότητα για καλύτερο σχεδιασμό και για υλοποίηση του προγράμματος κάτω από καλύτερες οικονομικά συνθήκες, που να διασφαλίζουν και τους εργαζόμενους. 

H Kυπριακή Δημοκρατία, όπως σημείωσε, κατάφερε να θωρακίσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα, όσον αφορά στο σχεδιασμό, την εκμετάλλευση και τη διαχείριση των εσόδων από το Φυσικό Αέριο. 

Συγκεκριμένα περιλαμβάνονται ρητές αναφορές στην αποκλειστική ευθύνη της Κυπριακής Δημοκρατίας. 

Σε ερώτηση αν με βάση το Μνημόνιο πώς εκτιμά ότι θα βγει η Κύπρος από την ύφεση, ο κ. Σαρρής είπε ότι «θέλω να υπογραμμίσω την τεράστια σημασία του γεγονότος ότι έχουμε φτάσει σε αυτή τη συμφωνία ώστε να αρχίσει η διαδικασία έγκρισης από τα θεσμικά όργανα, από το Γιούρογκρουπ και από τα Κοινοβούλια ώστε από τις αρχές Μαΐου να αρχίσει η χρηματοδότηση του προγράμματος προσαρμογής της Κύπρου. 

Σίγουρα τα πρόσφατα γεγονότα, αλλά και εκείνα τα οποία έχουν γίνει τα περασμένα λίγα χρόνια έφεραν την οικονομία μας σε πάρα πολύ δύσκολη κατάσταση. Πιστεύω η ειλικρίνεια απαιτεί να πούμε ότι οι επόμενοι λίγοι μήνες θα είναι δύσκολοι για όλους μας, θα είναι δύσκολοι για τα νοικοκυριά, δύσκολα για τις επιχειρήσεις, δύσκολα ακόμα και για εκείνους οι οποίοι διαχρονικά συνεργάστηκαν με την Κύπρο σε διάφορους τομείς είτε να αξιοποιούν τις υπηρεσίες των ελεγκτών, των δικηγόρων, των τραπεζών μας. Θα περάσουμε μια δύσκολη περίοδο. Όπως έχει αποδείξει βεβαίως και η παγκόσμια οικονομική κρίση, οποιαδήποτε πρόβλεψη δεν μπορεί να είναι ακριβής. Εκείνο που μπορώ να πω μετά βεβαιότητας είναι ότι εκεί που με μαθηματική ακρίβεια κατευθυνόμασταν σε μια οικονομική έκβαση χωρίς μέλλον, τώρα αναπτερώνονται οι ελπίδες μας. 

Σε ένα χρονικό διάστημα, που όμως δεν μπορεί να προσδιοριστεί – αυτό θα εξαρτηθεί από εμάς- πιστεύω θα αρχίσει η ανάκαμψη και η επάνοδος σε καλούς ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης. 

Το 2013 θα είναι πάρα πολύ δύσκολος χρόνος, οι αρχές του 2014 θα είναι δύσκολες. Πέραν αυτού του χρονικού διαστήματος πιστεύω ότι προδιαγράφονται θετικές προοπτικές». 

Ερωτηθείς ποια είναι η πρόνοια σε σχέση με το φυσικό αέριο στο Μνημόνιο, ο Υπουργός Εμπορίου είπε ότι «η διαπραγματευτική μας στρατηγική βασίστηκε σε δύο πυλώνες. Πρώτο στη διασφάλιση ότι τα έσοδα από το φυσικό αέριο θα τυγχάνουν διαχείρισης από την Κυπριακή Δημοκρατία και δεύτερο ότι, οι σχεδιασμοί για την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του φυσικού μας πλούτου θα ήταν στη δικαιοδοσία της Κυπριακής Κυβέρνησης. Πετύχαμε και τα δύο. Τόσο η διαχείριση των εσόδων όσο και η εκμετάλλευση τους είναι στην πλήρη δικαιοδοσία της Κυπριακής Δημοκρατίας και αυτό διασφαλίστηκε όχι μόνο στο κομμάτι που αφορούσε την Ενέργεια, αλλά και σε άλλα σημεία του Μνημονίου που είχαν να κάνουν με τα δημοσιονομικά. Σε αυτή την προσπάθεια, ο ρόλος των εταίρων μας θα είναι συμβουλευτικός». 

Κληθείς να πει αν υπάρχει πρόνοια στο Μνημόνιο ότι το 25% των εσόδων από το φυσικό αέριο θα διατίθεται για την αποπληρωμή του δανείου, ο κ. Λακκοτρύπης είπε ότι «αυτό θα το αποφασίσει η Κυπριακή Δημοκρατία, δηλαδή ποια έσοδα θα πηγαίνουν για τις μελλοντικές γενεές, ποια για την αποπληρωμή του δανείου και ποια για την ανάπτυξη του τομέα των υδρογονανθράκων». 

Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος συμπλήρωσε ότι «αυτό που βγαίνει μέσα από την αλλαγή της διατύπωσης σε σχέση με το προηγούμενο κείμενο είναι ότι η διαπραγματευτική ομάδα πέτυχε ουσιαστικά να εξασφαλίσει πλήρως τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Θα είναι κύριος και αφέντης της διαχείρισης των υδρογονανθράκων η ίδια η Κυπριακή Δημοκρατία». 

Κληθείς να διευκρινίσει πώς θα υπάρχει τεχνική εφαρμογή του 1,5% σε ό,τι αφορά το ΓΕΣΥ, ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι «θα υπάρχει συνεισφορά ασφάλιστρων που θα περιλαμβάνει όλους τους δημοσίους υπαλλήλους που μέχρι τώρα τύγχαναν δωρεάν ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Με την προηγούμενη προσυμφωνία ένας αριθμός γύρω στις 110 χιλιάδες, έχανε αυτή τη δυνατότητα πρόσβασης στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Τώρα την επανακτούν πληρώνοντας 1,5% του μισθού τους και οι άλλες 100 χιλιάδες τρίτεκνες και άνω οικογένειες μπορούν σε εθελοντική βάση να συμμετάσχουν σε αυτό το πρόγραμμα». 

Σε ερώτηση πώς κατοχυρώνεται ο διακανονισμός και πώς δεσμεύονται τα τραπεζικά ιδρύματα σε αυτόν, ο Υπουργός Οικονομικών είπε ότι «ο διακανονισμός και οποιαδήποτε συμπεράσματα που θα εξαχθούν θα εξαρτώνται από τη σχέση της τράπεζας με τον πελάτη της υποβοηθούμενη από αυτόν τον διαμεσολαβητή. Δίδεται περίοδος 60 ημερών για να εξαντληθούν τα περιθώρια και η προδιάθεση των τραπεζών θα πρέπει να είναι όπως βλέπουν με κατανόηση τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι δανειζόμενοι στο να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Το ότι γίνονται διακανονισμοί δεν είναι ασύνηθες φαινόμενο, εκείνο το οποίο είναι ασύνηθες είναι ότι περνάμε μια τόσο δύσκολη περίοδο που πάρα πολλοί άνθρωποι θα έχουν επηρεαστεί και μάλιστα σε ψηλό βαθμό. Επομένως, η προσπάθεια είναι να γίνει ένας διακανονισμός που να επιτρέψει σε αυτούς τους ανθρώπους, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων θέλουν να είναι πιστοί στις υποχρεώσεις τους, να μπορούν να ανταποκριθούν. Αυτό έχει περιληφθεί με τρόπο ξεκάθαρο και στο Μνημόνιο». 

Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι αυτή η πρακτική υπήρχε και πριν το Μνημόνιο και ερωτηθείς πώς θα δεσμευτεί το οποιοδήποτε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα ότι θα σεβαστεί τον πολίτη, ο κ. Σαρρής είπε ότι «αυτά τα πράγματα δεν είναι εύκολα υπό την έννοια ότι από τη μια πλευρά έχουμε τώρα τραπεζικά ιδρύματα που έχουν περάσει από σεισμικές δονήσεις και πρέπει να βρουν τα πόδια τους και να συνεισφέρουν στην ανάκαμψη και στην ανάπτυξη. Από την άλλη έχουμε πολύ επηρεαζόμενο κόσμο και πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή. Αυτό που είναι νέο στο διακανονισμό είναι ότι αναγνωρίζεται και το μέγεθος και η ένταση αυτού του προβλήματος και υπενθυμίζονται όλοι ότι πρέπει να κάνουν μια ιδιαίτερη προσπάθεια ώστε αυτό το πρόβλημα να καταστεί όσο το δυνατόν ηπιότερο για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό συμπατριωτών μας». 

Ερωτηθείς αν αυτό θα ισχύει και για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, ο κ. Σαρρής ανέφερε πως «εκείνο που έχει σημασία είναι να προσεγγίσουμε αυτή την ευκαιρία όλοι μας με υπευθυνότητα. Αυτός ο διακανονισμός απευθύνεται σε εκείνους που θα έχουν δυσκολίες στην αποπληρωμή των δανείων τους, όπου θα συζητηθούν όροι που έχουν σχέση ίσως με επιμήκυνση. Υπάρχουν τρόποι για να γίνει αυτή η προσέγγιση. Αυτή είναι ευκαιρία για να βοηθηθούν αυτοί που θα θυματοποιούνται από αυτές τις εξελίξεις, όχι ευκαιρία για εκείνους που θα μπορούσαν να παραμείνουν πιστοί στις υποχρεώσεις τους αλλά τις αθετούν». 

Κληθείς να πει πότε θα υπάρξει άρση των περιοριστικών μέτρων, ο Υπουργός Οικονομικών είπε ότι «και αυτό είναι ένα από τα πολύ σκληρά διλήμματα που αντιμετωπίσαμε στις ολονύκτιες συναντήσεις που είχαμε με την Τρόικα. Η δική μας τοποθέτηση είναι ότι πρέπει να γίνει χαλάρωση αυτών των περιορισμών όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Από την άλλη πλευρά βλέποντας υπεύθυνα το όλο θέμα, θα θέλαμε αυτή η χαλάρωση να συνάδει με τον άλλο στόχο μας, αυτόν της διατήρησης της σταθερότητας του χρηματο-οικονομικού συστήματος. Ηδη, άρχισε η σταδιακή ελάφρυνση, οι συμπολίτες μας έχουν δώσει δείγματα αξιοζήλευτης συμπεριφοράς, όσον αφορά την προσέγγιση τους προς τις τράπεζας και πιστεύω ότι αυτό θα διευκολύνει το όλο έργο. Αλλά δεν μπορώ να προβλέψω το ακριβές χρονικό διάστημα, θα υπάρχει όμως μια σταδιακή βελτίωση». 

Ερωτηθείς ο κ. Σαρρής είπε ότι υπήρξαν σημαντικές επιτυχίες και πρόνοιες σε αυτό το Μνημόνιο, απόρροια, παραδείγματος χάρη, της έντονης επιχειρηματολογίας της Κυβέρνησης πως είναι καλύτερα να υπάρξει προσαρμογή με πιο σταδιακό τρόπο. «Αυτό ήταν ένα πολύ σημαντικό επίτευγμα, το γεγονός, δηλαδή, ότι σε ένα προβληματικό τομέα, όπως ο τραπεζικός μας τομέας, όσο και αν πόνεσε όλους μας, γίνεται μια προσαρμογή που του επιτρέπει να μπει σε μια πιο σταθερή βάση. Αποκαθίσταται η αισιοδοξία στην οικονομία. Υπάρχει η θετική προοπτική των επενδύσεων στην ενέργεια και το φυσικό αέριο. Υπάρχουν εκείνες οι συνθήκες που μας επιτρέπουν να είμαστε ιδιαίτερα αισιόδοξοι, ότι όσο πικρό και αν είναι αυτό το χάπι, αυτή η προσαρμογή είναι κάτι που θα μας επιτρέψει να είμαστε αισιόδοξοι ότι θα έρθουν καλύτερες μέρες χωρίς επιπρόσθετες θυσίες». 

Σε ερώτηση αν το ύψος της δανειακής σύμβασης θα είναι στα 10 δισεκατομμύρια ευρώ και αν η αποπληρωμή θα αρχίσει σε δέκα χρόνια και κατά πόσο το ύψος του επιτοκίου θα είναι 2,5%, ο κ. Στυλιανίδης απάντησε καταφατικά. Πρόσθεσε ότι «όταν μιλάμε για ένα επιτόκιο που θα είναι μεταξύ 2,5% και 2,7%, υπό τις περιστάσεις και με δεδομένο τι επιτόκιο είχαμε πάρει προηγούμενα δάνεια, είναι πολύ ευνοϊκά τουλάχιστον σε σύγκριση. Άλλο το 4,5% και άλλο το 2,5%. Η περίοδος χάριτος είναι δέκα χρόνια και προσφέρει τη δυνατότητα μιας άνεσης χρόνου για να μην έχουμε τη βιαιότητα των μέτρων που είδαμε αυτές τις μέρες ειδικά στον τραπεζικό τομέα και από την άλλη, αυτή η όντως βίαιη προσαρμογή που έχει επηρεάσει όλους προσφέρει την υποδομή ώστε από δω και πέρα η προσαρμογή να γίνει με πιο ήπιους τόνους. Ο κυπριακός λαός, όπως απέδειξε και το 1974, έχει το πείσμα και την ευθυκρισία να αντιμετωπίσει αυτή την κρίση- που είναι μια πάρα πολύ μεγάλη οικονομική τραγωδία – αλλά έχει και τα φόντα ώστε το συντομότερο να οδηγήσει την οικονομία σε ομαλότητα. Η χθεσινή εκδήλωση γενικής αλληλεγγύης απέδειξε ότι τα αποθέματα αυτού του λαού είναι πολύ περισσότερα από ό,τι φαντάζονταν κάποιοι». 

Πρόσθεσε ότι αφότου αρχίσει σε δέκα χρόνια η αποπληρωμή, η διάρκεια αποπληρωμής του δανείου θα είναι για 12 χρόνια. 

Ερωτηθείς αν υπάρχει συμφωνία για μείωση του αφορολόγητου, ο κ. Σαρρής απάντησε αρνητικά. 

Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι Τούρκοι αξιωματούχοι προβαίνουν συχνά σε δηλώσεις για το θέμα του φυσικού αερίου στην κυπριακή ΑΟΖ και ότι Τουρκία και Ισραήλ έχουν αναθερμάνει τις σχέσεις τους και ερωτηθείς αν η Κυβέρνηση σκέφτεται να δημιουργήσει ειδικό ταμείο για το φυσικό αέριο στο οποίο θα καταβάλλεται το 18% από τα κέρδη και να δοθεί με τη λύση του Κυπριακού στους Τουρκοκύπριους, ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι «η Κυβέρνηση εξετάζει πλήρως τις νέες γεωπολιτικές αλλαγές που συμβαίνουν στην περιοχή. Γνωρίζει πάρα πολύ καλά ότι έχει δυνατότητες μέσα σε αυτές τις νέες γεωπολιτικές συνθήκες να έχει το δικό της σημαντικό ρόλο εξ ου και η επίσκεψη των Υπουργών Εξωτερικών και Εμπορίου στο Ισραήλ και η επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας στο Ισραήλ αργότερα. Είναι δύο πολύ σημαντικά ταξίδια που θα διαμορφώσουν νέα δεδομένα πάνω στα οποία θα πρέπει όλοι να προβληματιστούν. 

Η Κυβέρνηση έχει ένα δικό της στρατηγικό σχεδιασμό με βάση τις αλλαγές που έχουν επισυμβεί αυτές τις μέρες, δεν είναι θέμα δημοσιοποίησης αυτός ο σχεδιασμός, αλλά επαναλαμβάνω ότι η Κυπριακή Δημοκρατία έχει το αποκλειστικό και απόλυτο κυριαρχικό δικαίωμα για την πλήρη εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων». 

Ερωτηθείς ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού είπε ότι «σε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια που έγινε από όλη την Κυβέρνηση έχουμε πετύχει την απάλειψη της πρόνοιας που υπήρχε στο Μνημόνιο και ήταν συμφωνημένη από το 2012 που αφορά την αύξηση κατά μίας διδακτικής ώρας και η οποία συνεπακόλουθο είχε την απώλεια περίπου 500 θέσεων εργασίας. 

Με την πρόταση μας εκτός του γεγονότος ότι διασφαλίστηκε ως αντιστάθμισμα συνεπεία της κλιμακωτής περικοπής αλληλεγγύης ήταν συνεπακόλουθο μαζί με αντισταθμιστικά νέα μέτρα διαρθρωτικής φύσεως που αφορούν το Υπουργείο Παιδείας». 

Πρόσθεσε ότι «κάναμε μια πολύ σκληρή προσπάθεια να απαλείψουμε πρόνοιες που ήταν δεδομένες στο Μνημόνιο και να πετύχουμε πολύ σημαντικά πράγματα που έχουμε σήμερα ενώπιον μας». 

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση ο Υπουργός Οικονομικών είπε ότι «το τι έχει γίνει με τη Λαϊκή Τράπεζα είναι συμψηφισμός ταμείων με καταθέσεις πέραν των 100 χιλιάδων ευρώ, έχουν γίνει οι διακανονισμοί στους οποίους αναφέρθηκε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος με αρωγή του δανεισμού του οποίου θα επωφεληθούμε ώστε να τεθούν τα ταμεία προνοίας σε ίδια μοίρα», ενώ κληθείς να διευκρινίσει είπε ότι «ο συμψηφισμός γίνεται πριν από το κούρεμα». 

Σε ερώτηση αν έχει υποβάλει την παραίτησή του, ο κ. Σαρρής είπε ότι «ανέλαβα το Υπουργείο Οικονομικών για να βοηθήσω στο έργο μας με ένα πρώτο στόχο τη συμφωνία επί του Μνημονίου. Πιστεύω με πάρα πολλούς κόπους αυτό έχει γίνει κατορθωτό με επιτυχία. Ένα δεύτερο στοιχείο είναι η περίοδος που θα διερευνήσει η Ερευνητική Επιτροπή που διορίστηκε σήμερα από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας περιλαμβάνει μια περίοδο όπου διετέλεσα Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Λαϊκής Τράπεζας. Σκεπτόμενος ο ίδιος τη διευκόλυνση του έργου αυτής της Επιτροπής το σωστό ήταν να θέσω την παραίτηση μου στη διάθεση του Προέδρου κάτι που έπραξα». 

Σε ερώτηση αν έγινε αποδεκτή η παραίτηση, ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι η παραίτηση έγινε αποδεκτή, ενώ σε ερώτηση πότε θα αντικατασταθεί ο κ. Σαρρής απάντησε «το συντομότερο δυνατόν διότι δεν μπορεί η Κυβέρνηση να λειτουργεί με βάση οποιοδήποτε κενό εξουσίας». 

Αφαιρείται η πρόνοια για επανεξέταση του προγράμματος από την Τρόικα. Διασφαλίζεται, επίσης, ότι τα έσοδα από την μελλοντική εκμετάλλευση του Φυσικού Αερίου παραμένουν στη δικαιοδοσία του Κράτους. 

Διασφαλίστηκαν οι θέσεις εργασίας για τους ωρομίσθιους που θα αποχωρούσαν, αλλά και οι θέσεις εργασίας για τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς, έναντι μίας πολύ μικρής και κλιμακωτής συνεισφοράς που κυμαίνεται από το 0.8% για τους χαμηλά αμειβόμενους στο Δημόσιο Τομέα και φθάνει μέχρι το 2% για τους υψηλόμισθους. 

Απαλείφθηκε η πρόνοια για αύξηση κατά μία περίοδο των ωρών διδασκαλίας, που θα οδηγούσε στην ανεργία 500 εκπαιδευτικούς, με παράλληλη προώθηση σειράς άλλων μέτρων διαχρονικής φύσεως. 

Επιτεύχθηκε η πρόσβαση στην Ιατροφαρμακευτική Περίθαλψη για 170,000 συμπολίτες μας, που με βάση τις πρόνοιες του αρχικού Μνημονίου θα τερματιζόταν, διασφαλίζεται έναντι μίας προσωρινής συνεισφοράς-ασφαλίστρου του 1.5% επί των μηνιαίων απολαβών, για τη μεταβατική περίοδο μέχρι την καθιέρωση του Γενικού Συστήματος Υγείας. Το ίδιο όφελος διασφαλίζεται, σε εθελοντική βάση, για οικογένειες με τρία ή περισσότερα παιδιά. 

Με συγκεκριμένη πρόνοια στο Μνημόνιο εξασφαλίζονται επαρκείς πόροι από τη Δανειακή Σύμβαση, για τα Ταμεία Προνοίας που είναι κατατεθειμένα στη Λαϊκή Τράπεζα, ούτως ώστε αυτά να μην απολεσθούν, αλλά να έχουν την ίδια μεταχείριση με εκείνα της Τράπεζας Κύπρου. 

Υπενθυμίζουμε παράλληλα την απόφαση της Κυβέρνησης για καταρτισμό ολοκληρωμένου σχεδίου με στόχο την πρόσθετη και μεγαλύτερη δυνατή διασφάλιση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των εργαζομένων. 

Ο περιορισμός στον αριθμό των Δημοσίων Υπαλλήλων μέχρι το τέλος της προγραμματικής περιόδου, από 5000 που είχε αρχικά συμφωνηθεί, μειώνεται στις 4500, διευκολύνοντας έτσι την ομαλή προσαρμογή του μεγέθους της Δημόσιας Υπηρεσίας μέσω αφυπηρετήσεων. 

Εισάγεται για πρώτη φόρα η δυνατότητα διακανονισμού μεταξύ Τραπεζών – πελατών για αναπροσαρμογή των όρων αποπληρωμής των δανείων, με στόχο την ελάφρυνση του βάρους που επωμίζονται οι πολίτες. Η υποχρέωση διακανονισμού κατοχυρώνεται νομικά, ενώ για τη διευκόλυνση μιας πιο δίκαιης συμφωνίας μπαίνει σε εφαρμογή και ο θεσμός του Τραπεζικού Διαμεσολαβητή. 

Επιπρόσθετα απεφεύχθη η φορολογία επί των μερισμάτων, την οποία η τρόικα είχε απαιτήσει. 

Σε σχέση με το Μνημόνιο του περασμένου Νοεμβρίου, η διαδικασία εκποίησης πρώτης κατοικίας επεκτείνεται από τα δύο στα δυόμιση χρόνια, ενώ οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις μετατίθενται χρονικά στο τέλος του 2014. 

Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος ανέφερε ότι σε σχέση με το μνημόνιο του περασμένου Νοεμβρίου, βελτιώνονται σημαντικά οι όροι για την εξυγίανση του Συνεργατικού Κινήματος. Διαγράφονται οι όποιοι όροι θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε δραστική και απότομη εξυγίανση (resolution) και διασφαλίζεται ότι η αναδιάρθρωση των Συνεργατικών Ιδρυμάτων θα είναι ομαλή.


source: stockwatch.com.cy

ΧΑΚ: Αναστολή διαπραγμάτευσης των τίτλων της Τρ. Κύπρου και Λαϊκής μέχρι τις 15/4 και των Εγγυημένων Ομολόγων των Amathus και K. Athienitis

Το Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου ανακοινώνει ότι από σήμερα 2 Απριλίου 2013 όλοι οι τίτλοι των εισηγμένων εταιρειών θα διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο εκτός από τις πιο κάτω εξαιρέσεις: 

Ενόψει σχετικής απόφασης που λήφθηκε από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της ως Αρχή Εξυγίανσης, το διορισμό Ειδικών Διαχειριστών οι οποίοι αναλαμβάνουν την εκτέλεση των μέτρων εξυγίανσης των Τραπεζών (Bank of Cyprus Public Company Ltd και Cyprus Popular Bank Public Co Ltd) και των σχετικών διαταγμάτων που έχουν εκδοθεί, το Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου ανακοινώνει την αναστολή διαπραγμάτευσης των τίτλων των εταιρειών Bank of Cyprus Public Company Ltd και Cyprus Popular Bank Public Co Ltd από σήμερα Τρίτη 2 Απριλίου 2013 και για περίοδο 10 εργασίμων ημερών δηλαδή μέχρι τις 15 Απριλίου 2013 (συμπεριλαμβανομένης). 

Η απόφαση για αναστολή της διαπραγμάτευσης λήφθηκε με απόφαση του Προέδρου του Συμβουλίου και του Γενικού Διευθυντή του Χρηματιστηρίου σύμφωνα με το Άρθρο 183 του περί Αξιών και Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου Νόμου, για σκοπούς διασφάλισης της καλής λειτουργίας της αγοράς και για προστασία των επενδυτών και έτυχε σχετικής επικύρωσης σύμφωνα με το Άρθρο 184 του Νόμου και αφορά τους πιο κάτω τίτλους: 

• Bank of Cyprus Public Company Ltd (ΤΡΚΥ/ BOCY) 
• Bank of Cyprus Public Company Ltd – Μετατρέψιμα Χρεόγραφα 2013/2018 (ΤΡΚΜΧ/ BCCB) 
• Bank of Cyprus Public Company Ltd – Μετατρέψιμα Αξιόγραφα Κεφαλαίου (ΤΚΜΑΚ/ BCCCB) 
• Bank of Cyprus Public Company Ltd – Μετατρέψιμα Αξιόγραφα Ενισχυμένου Κεφαλαίου (ΤΚΜΕΔ/ BCCOD) 
• Bank of Cyprus Public Company Ltd – Μετατρέψιμα Αξιόγραφα Ενισχυμένου Κεφαλαίου (ΤΚΜΑΕ/ BCOCO) 
• Bank of Cyprus Public Company Ltd – Αξιόγραφα Κεφαλαίου 12/2007 (ΤΡΚΑΓ/ BCSC) 

• Cyprus Popular Bank Public Co Ltd (ΛΑΙΚ/ CPB) 
• Cyprus Popular Bank Public Co Ltd – Αξιόγραφα Κεφαλαίου (ΛΑΙΚΘ/ CPBCB) 
• Cyprus Popular Bank Public Co Ltd – Μη-Σωρευτικά Αξιόγραφα Κεφαλαίου 2010 (ΛΑΙΚΛ/ CPBCC) 
• Cyprus Popular Bank Public Co Ltd – Αξιόγραφα Κεφαλαίου (ΛΑΙΚΑ/ CPBCS) 
• Cyprus Popular Bank Public Co Ltd – Εγγυημένα Ομόλογα (ΛΤΔΕ/ CPBG) 
• Cyprus Popular Bank Public Co Ltd – Εγγυημένα Ομόλογα (ΛΤΔΕ2/ CPBG2) 

Επιπρόσθετα με απόφαση του Προέδρου του Συμβουλίου και του Γενικού Διευθυντή του Χρηματιστηρίου σύμφωνα με το Άρθρο 183 του περί Αξιών και Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου Νόμου, η οποία επικυρώθηκε σύμφωνα με το Άρθρο 184 του Νόμου αναστέλλεται η διαπραγμάτευση των Εγγυημένων Ομολόγων των εταιρειών Amathus Public Ltd (ΑΜΕΧ/ AMGB) και K. Athienitis Contractors Developers Public Ltd (ΑΘΗΕΧ/ ACDB) μέχρι να δοθούν οι απαραίτητες διευκρινήσεις για το θέμα των εγγυήσεων. Η απόφαση αυτή λήφθηκε για προστασία των επενδυτών εφόσον τα εν λόγω Ομόλογα είναι Εγγυημένα από την Cyprus Popular Bank Public Co Ltd. 

Υπενθυμίζεται ότι το Χρηματιστήριο είχε αποστείλει σχετική Εγκύκλιο στις εταιρείες στις 28 Μαρτίου 2013 (Αρ. 04-2013) με την οποία ζητούσε από τις εισηγμένες εταιρείες να ενημερώσουν το επενδυτικό κοινό σε ποιο βαθμό έχουν επηρεαστεί από τις πρόσφατες εξελίξεις, ούτως ώστε οι επενδυτές να είναι σε θέση να αξιολογήσουν την έκταση των επιπτώσεων που αντιμετωπίζουν οι εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο ως αποτέλεσμα των πρόσφατων εξελίξεων. 

Σημειώνεται ότι αριθμός εισηγμένων εταιρειών έχουν ήδη προβεί σε σχετική ανακοίνωση. Ωστόσο αριθμός εταιρειών δεν έχουν ακόμη ενημερώσει το επενδυτικό κοινό πως αυτές επηρεάζονται από τις πρόσφατες εξελίξεις, γεγονός που το Χρηματιστήριο παρακαλεί τους επενδυτές να προσέξουν ιδιαίτερα. Προτρέπονται συνεπώς οι επενδυτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να μελετούν τις σχετικές ανακοινώσεις των εισηγμένων εταιρειών οι οποίες έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΧΑΚ, πριν από τη λήψη οποιωνδήποτε επενδυτικών αποφάσεων.


source: stockwatch.com.cy

Κύπρος: Τρίτο διάταγμα για περιορισμούς

Τρίτο διάταγμα για την επιβολή προσωρινών περιοριστικών μέτρων στις συναλλαγές, εξέδωσε σήμερα ο υπουργός Οικονομικών Μιχάλης Σαρρής με ισχύ δύο ημερών. 

Το διάταγμα αναφέρεται, εκδίδεται επειδή υπάρχει έλλειψη ουσιαστικής ρευστότητας και σημαντικός κίνδυνος εκροής καταθέσεων που πιθανόν να θέσουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων με αλυσιδωτές επιπτώσεις που μπορούν να οδηγήσουν στη αστάθεια του χρηματοοικονομικού συστήματος και να έχουν αποσταθεροποιητικές επιπτώσεις συνολικά για την οικονομία και την κοινωνία της χώρας. Ακόμη επειδή υπό τις συνθήκες αυτές δημιουργείται κατάσταση έκτακτης ανάγκης και για διασφάλιση της δημόσιας τάξης και δημόσιας ασφάλειας και για επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος. 

Σύμφωνα με το διάταγμα, επιβάλλονται τα ακόλουθα περιοριστικά μέτρα: 

(α) Το μέγιστο ποσό ανάληψης μετρητών δεν δύναται να υπερβαίνει τα €300 ημερησίως ανά πρόσωπο σε κάθε πιστωτικό ίδρυμα, ή το ισόποσο σε ξένο συνάλλαγμα. Όλες οι αναλήψεις μετρητών (ήτοι οι αναλήψεις μέσω χρεωστικής ή και προπληρωμένης κάρτας, οι αναλήψεις από ταμείο πιστωτικού ιδρύματος, καθώς και οι αναλήψεις μέσω πιστωτικής κάρτας έναντι του υπολοίπου λογαριασμού όψεως/τρεχούμενου), υπολογίζονται συνολικά ανά πρόσωπο για το σύνολο των λογαριασμών που διαθέτει σε κάθε πιστωτικό ίδρυμα: 

Νοείται ότι οποιοδήποτε ποσό από το μέγιστο επιτρεπόμενο ημερήσιο ποσό ανάληψης μετρητών, το οποίο δεν αποσύρεται από τον δικαιούχο κατά την ημέρα στην οποία το εν λόγω μέγιστο ποσό ανάληψης εφαρμόζεται, δύναται να αποσυρθεί ανά πάσα στιγμή αργότερα. 

β) Απαγορεύεται η εξαργύρωση επιταγών. 

γ) Απαγορεύεται κάθε χωρίς μετρητά πληρωμή ή και μεταφορά χρημάτων εκτός της Δημοκρατίας ή προς λογαριασμό που διατηρείται σε άλλο πιστωτικό ίδρυμα, εκτός από- 
(i) πληρωμές μέσω επιταγών μέχρι €9.000 μηνιαίως ανά φυσικό πρόσωπο ανά πιστωτικό ίδρυμα, προς λογαριασμούς που διατηρούνται σε άλλα πιστωτικά ιδρύματα• 
(ii) πληρωμή προς λογαριασμό που διατηρείται σε άλλο πιστωτικό ίδρυμα για συναλλαγή που εμπίπτει στη συνήθη επαγγελματική δραστηριότητα του πελάτη, με την παρουσίαση δικαιολογητικών εγγράφων ως ακολούθως: 

(αα) πληρωμές μέχρι €25.000 ημερησίως ανά λογαριασμό δεν υπόκεινται σε περιορισμό: 

Νοείται ότι η Επιτροπή δύναται να ζητήσει πληροφορίες για τις πληρωμές που εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή, 

(ββ) πληρωμή από €25.001 μέχρι €200.000 υπόκειται στην έγκριση της Επιτροπής. Το οικείο πιστωτικό ίδρυμα υποβάλλει στην Επιτροπή, σε ημερήσια βάση, κατάλογο με τις αιτήσεις για πληρωμές που εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή, όπου αναφέρει το ποσό της κάθε τέτοιας αίτησης για πληρωμή, το συνολικό πόσο καθώς και τον αριθμό των αιτήσεων για τέτοιες πληρωμές. Η Επιτροπή στην απόφαση της, η οποία λαμβάνεται εντός 24 ωρών, λαμβάνει υπόψη το διαθέσιμο απόθεμα ρευστότητας του πιστωτικού ιδρύματος, 

(γγ) πληρωμή μεγαλύτερη από €200.000, εφόσον εξασφαλιστεί προηγουμένως η έγκριση της Επιτροπής για τη συγκεκριμένη πληρωμή, μετά από αίτηση του οικείου πιστωτικού ιδρύματος. Η Επιτροπή στην απόφαση της λαμβάνει υπόψη το διαθέσιμο απόθεμα ρευστότητας του πιστωτικού ιδρύματος 

(iii) πληρωμή εκτός της Δημοκρατίας για συναλλαγή που εμπίπτει στη συνήθη επαγγελματική δραστηριότητα του πελάτη, με την παρουσίαση δικαιολογητικών εγγράφων ως ακολούθως: 
(αα) πληρωμές μέχρι €5.000 ημερησίως ανά λογαριασμό δεν υπόκεινται σε περιορισμό: 

Νοείται ότι η Επιτροπή δύναται να ζητήσει πληροφορίες για τις πληρωμές που εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή, 

(ββ) πληρωμή από €5.001 μέχρι €200.000 υπόκειται στην έγκριση της Επιτροπής. Το οικείο πιστωτικό ίδρυμα υποβάλλει στην Επιτροπή, σε ημερήσια βάση, κατάλογο με τις αιτήσεις για πληρωμές που εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή, όπου αναφέρει το ποσό της κάθε τέτοιας αίτησης για πληρωμή, το συνολικό πόσο καθώς και τον αριθμό των αιτήσεων για τέτοιες πληρωμές. Η Επιτροπή στην απόφαση της, η οποία λαμβάνεται εντός 24 ωρών, λαμβάνει υπόψη το διαθέσιμο απόθεμα ρευστότητας του πιστωτικού ιδρύματος, 

(γγ) πληρωμή μεγαλύτερη από €200.000 και άνω, εφόσον εξασφαλιστεί προηγουμένως η έγκριση της Επιτροπής για τη συγκεκριμένη πληρωμή, μετά από αίτηση του οικείου πιστωτικού ιδρύματος. Η Επιτροπή στην απόφασή της λαμβάνει υπόψη το διαθέσιμο απόθεμα ρευστότητας του πιστωτικού ιδρύματος• 

(iv) πληρωμή μισθών υπαλλήλων με την παρουσίαση δικαιολογητικών εγγράφων? 

(v) έξοδα συντήρησης μέχρι €5.000 ανά τρίμηνο καθώς και δίδακτρα προσώπου που σπουδάζει στην αλλοδαπή και είναι συγγενής πρώτου βαθμού προσώπου που έχει τη συνήθη διαμονή του στη Δημοκρατία: 

Νοείται ότι πληρωμές για έξοδα συντήρησης επιτρέπονται μόνο εφόσον υποβληθούν στο πιστωτικό ίδρυμα έγγραφα που να τεκμηριώνουν επαρκώς το ότι ο αποδέκτης της χωρίς μετρητά πληρωμής ή και μεταφοράς χρημάτων σπουδάζει στην αλλοδαπή και είναι συγγενής πρώτου βαθμού προσώπου που έχει τη συνήθη διαμονή του στη Δημοκρατία: 

Νοείται περαιτέρω ότι πληρωμές διδάκτρων διενεργούνται μόνο προς το δικαιούχο εκπαιδευτικό ίδρυμα, εφόσον προσκομισθούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά έγγραφα. 

(vi) δίδακτρα προσώπου που φοιτά σε εκπαιδευτικό ίδρυμα στη Δημοκρατία: 

Νοείται ότι πληρωμές διδάκτρων διενεργούνται μόνο προς το δικαιούχο εκπαιδευτικό ίδρυμα, εφόσον προσκομισθούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά έγγραφα• 

πληρωμές ή και μεταφορές χρημάτων εντός της Δημοκρατίας μέσω χρεωστικής ή και πιστωτικής ή και προπληρωμένης κάρτας. 

(viii) πληρωμές ή και μεταφορές χρημάτων εκτός της Δημοκρατίας μέσω χρεωστικής ή και πιστωτικής ή και προπληρωμένης κάρτας, οι οποίες δεν υπερβαίνουν τις €5.000 το μήνα ανά πρόσωπο για κάθε πιστωτικό ίδρυμα. 

δ )Απαγορεύεται ο τερματισμός κατάθεσης προθεσμίας πριν την καθορισμένη ημερομηνία λήξης της εκτός εάν το προϊόν χρησιμοποιηθεί για- 

(i) αποπληρωμή δανείου εντός του ιδίου πιστωτικού ιδρύματος, το οποίο δάνειο παραχωρήθηκε πριν την έναρξη ισχύος του περί της Επιβολής Προσωρινών Μέτρων στις Συναλλαγές σε Περίπτωση Έκτακτης Ανάγκης Πρώτου Διατάγματος, του 2013• 

(ii) τη δημιουργία μιας ή περισσοτέρων καταθέσεων προθεσμίας συνολικού ποσού ίσου με την αρχική κατάθεση και για χρονική περίοδο τουλάχιστον ίση με την αρχική περίοδο προθεσμίας της τερματισθείσας κατάθεσης: 
Νοείται ότι επιτρέπεται η προσθήκη δικαιούχων στη νέα κατάθεση προθεσμίας. 

(ε) Κατά την πρώτη ημερομηνία λήξης κατάθεσης προθεσμίας, το μεγαλύτερο ποσό μεταξύ €5.000 ή 10% του συνόλου του κεφαλαίου της εν λόγω κατάθεσης προθεσμίας, μεταφέρεται, κατά την επιλογή του καταθέτη, σε λογαριασμό όψεως/τρεχούμενο ή σε νέα κατάθεση προθεσμίας του καταθέτη στο ίδιο πιστωτικό ίδρυμα. Για το υπόλοιπο ποσό, η ημερομηνία λήξης της κατάθεσης προθεσμίας επεκτείνεται κατά ένα μήνα: 

Νοείται ότι, αναφορικά με λογαριασμό προειδοποίησης φυσικών προσώπων επιτρέπεται η μεταφορά €300 ημερησίως ανά πρόσωπο σε λογαριασμό όψεως/τρεχούμενο εντός του ιδίου πιστωτικού ιδρύματος. 

(στ) Τα ποσά που μεταφέρονται από κατάθεση προθεσμίας σε λογαριασμό όψεως/τρεχούμενο, υπόκεινται στα περιοριστικά μέτρα που ισχύουν για τους λογαριασμούς όψεως/τρεχούμενους 

ζ) Απαγορεύεται η μεταφορά χαρτονομισμάτων σε ευρώ ή και σε ξένο συνάλλαγμα πέραν του ποσού των €1.000 ή του ισόποσου σε ξένο συνάλλαγμα, ανά φυσικό πρόσωπο ανά ταξίδι στο εξωτερικό. Ο Διευθυντής του Τμήματος Τελωνείων μεριμνά για την υλοποίηση του μέτρου αυτού. 

(η) Χρηματοοικονομική συναλλαγή, πληρωμή ή και μεταφορά, η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί πριν την έναρξη ισχύος του περί της Επιβολής Προσωρινών Μέτρων στις Συναλλαγές σε Περίπτωση Έκτακτης Ανάγκης Πρώτου Διατάγματος, του 2013 υπόκειται στα προβλεπόμενα στο παρόν Διάταγμα περιοριστικά μέτρα: Νοείται ότι χρηματοοικονομική συναλλαγή, πληρωμή ή και μεταφορά, η οποία δεν έχει τύχει επεξεργασίας από το πιστωτικό ίδρυμα πριν την έναρξη ισχύος του περί της Επιβολής Προσωρινών Μέτρων στις Συναλλαγές σε Περίπτωση Έκτακτης Ανάγκης Πρώτου Διατάγματος, του 2013 ακυρώνεται και πρέπει να υποβληθεί εκ νέου. 

(θ) Απαγορεύεται σε πιστωτικό ίδρυμα να εκτελεί πληρωμές χωρίς μετρητά ή μεταφορές χρημάτων που στοχεύουν στην παράκαμψη των περιοριστικών μέτρων. 

(ι) Τα περιοριστικά μέτρα ισχύουν για όλους τους λογαριασμούς, πληρωμές και μεταφορές χρημάτων, ανεξαρτήτως του νομίσματος. 

(ια) Απαγορεύεται η μεταφορά στις περιοχές της Δημοκρατίας όπου η Κυβέρνηση της Δημοκρατίας δεν ασκεί αποτελεσματικό έλεγχο, χαρτονομισμάτων σε ευρώ ή και σε ξένο συνάλλαγμα πέραν του ποσού των- 

€300 ημερησίως ή του ισόποσου σε ξένο συνάλλαγμα, ανά φυσικό πρόσωπο που έχει τη συνήθη διαμονή του στη Δημοκρατία, 
€500 ημερησίως ή του ισόποσου σε ξένο συνάλλαγμα, ανά φυσικό πρόσωπο που έχει τη συνήθη διαμονή του στην αλλοδαπή. 

Ο Διευθυντής του Τμήματος Τελωνείων μεριμνά για την υλοποίηση του μέτρου αυτού. 

Εξαιρούνται των περιοριστικών μέτρων: 
(α) Όλα τα χρήματα που μεταφέρονται από την αλλοδαπή προς τη Δημοκρατία 
(β) η ανάληψη μετρητών από λογαριασμό που βρίσκεται στην αλλοδαπή μέσω πιστωτικής ή και χρεωστικής ή και προπληρωμένης κάρτας που εκδόθηκε από ξένο ίδρυμα 
(γ) η εξαργύρωση επιταγής που εκδίδεται επί λογαριασμού που βρίσκεται σε ξένο ίδρυμα στην αλλοδαπή 
(δ) ανάληψη μετρητών από λογαριασμό πιστωτικού ιδρύματος με την Κεντρική Τράπεζα 
(ε) η Δημοκρατία 
(στ) η Κεντρική Τράπεζα 
(ζ) οι διπλωματικές αποστολές 
(η) πληρωμές που έχουν εγκριθεί από την Επιτροπή. 

5. Το περί της Επιβολής Προσωρινών Περιοριστικών Μέτρων στις Συναλλαγές σε Περίπτωση Έκτακτης Ανάγκης Δεύτερο Διάταγμα, του 2013 καταργείται.

source: stockwatch.com.cy

Ανησυχητικό ρεύμα ανεργίας - Φεβρουάριος 2013

Τις ανησυχίες που επικρατούν ανάμεσα στις τάξεις των μισθωτών για τις θέσεις εργασίας, εντείνουν σημερινά στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία, η ανεργία στην Κύπρο αυξήθηκε το Φεβρουάριο του 2013 με το δεύτερο ταχύτερο ρυθμό στην ΕΕ καταγράφοντας νέο ιστορικό ρεκόρ. 
Τα νέα στοιχεία της Eurostat αποτυπώνουν τη ραγδαία επιδείνωση των συνθηκών στην αγορά εργασίας από τον Ιούνιο, όταν η Κύπρος υπέβαλε αίτηση για στήριξη από το μηχανισμό. Έκτοτε, το ποσοστό της ανεργίας αυξάνεται. 

Σύμφωνα με τη Eurostat, το ποσοστό ανεργίας στην Κύπρο το Φεβρουάριο του 2013 ανήλθε στο 14% από 10,2% τον περσινό Φεβρουάριο. 

Η Eurostat προχώρησε σε αναθεώρηση του ποσοστού της ανεργίας τον Ιανουάριο στο 13,7% από 14,7% που ήταν η αρχική εκτίμηση. 

Το ποσοστό των άνεργων ανδρών στην Κύπρο ανήλθε στο 13,9% το Φεβρουάριο και των γυναικών στο 14,1%. 

Το ποσοστό ανεργίας ανάμεσα στους νέους (κάτω των 25 ετών) αναρριχήθηκε στο 31,8% (στοιχεία Δεκεμβρίου του 2012). 

Η αύξηση της ανεργίας στην Κύπρο είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στην ΕΕ μετά την Ελλάδα όπου η ανεργία ανήλθε στο 26,4% το Δεκέμβριο του 2012 από 21,4% το Δεκέμβριο του 2011. 

Αντίθετα, στην ΕΕ και στην ευρωζώνη η ανεργία παρουσίασε σταθεροποίηση παραμένοντας σε ψηλά επίπεδα. 

Στην ΕΕ η ανεργία ανήλθε στο 10,9% από 10,8% τον προηγούμενο μήνα και στην ευρωζώνη στο 12% όσο ήταν και τον Ιανουάριο. 

Ο αριθμός των ανέργων υπολογίζεται στα 26,3 εκ. στο σύνολο της ΕΕ με τα 19,1 εκ. να είναι στην ευρωζώνη. 

Σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2013, ο αριθμός των ανέργων αυξήθηκε κατά 76 χιλ. στην ΕΕ και κατά 33 χιλ. στην ευρωζώνη. 

Σε σχέση με το Φεβρουάριο του 2012, παρουσιάζεται αύξηση 1,8 εκ. ανέργων στην ΕΕ και 1,8 εκ. ανέργων στην ευρωζώνη. 

Μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, τα μικρότερα ποσοστά ανεργίας έχει η Αυστρία (4,8%), η Γερμανία (5,4%), το Λουξεμβούργο (5,5%) και η Ολλανδία (6,2%). 

Πέραν της Ελλάδας, ψηλά ποσοστά ανεργίας έχει η Ισπανία (26,3%) και Πορτογαλία (+17,5%). 


source: stockwatch.com.cy


Share |