Tuesday, December 18, 2012

S&P: Αναβαθμίζει την Ελλάδα σε ΄B-/B΄ από selective default


Σε ΄B-΄ αναβάθμισε σήμερα την μακροπρόθεσμη πιστοληπτική αξιολόγηση της Ελλάδας η Standard & Poor΄s Ratings Services από ΄SD΄ (selective default) προηγουμένως, ενώ αναβάθμισε και τη βραχυπρόθεσμη αξιολόγηση σε ΄B΄ από ΄SD΄. Το outlook είναι σταθερό, αναφέρει ο οίκος.

Είναι η υψηλότερη αξιολόγηση της S&P από τον Ιούνιο του 2011 για την Ελλάδα.

Ο οίκος σημειώνει ότι η αναβάθμιση ακολουθεί την ολοκλήρωση της επαναγοράς των ελληνικών ομολόγων σε συνδυασμό με την έγκριση από το Eurogroup της εκταμίευσης της δόσης προς την Ελλάδα στο πλαίσιο του δεύτερου προγράμματος προσαρμογής.

"Βλέπουμε την απόφαση των χωρών της Ευρωζώνης να διαθέσουν ουσιαστική ταμειακή ανακούφιση στην Ελλάδα ως ενδεικτική της αποφασιστικότητας τους να αποκαταστήσουν τη σταθερότητα στην οικονομία της Ελλάδας και να διατηρήσουν την Ελλάδα στην Ευρωζώνη", αναφέρει στην ανάλυση του ο οίκος.

Τα κριτήρια μας, συνεχίζει ο οίκος, "ορίζουν την ανάδυση από μια κρατική χρεοκοπία ως την επιτυχή ολοκλήρωση μιας πρότασης ανταλλαγής ή επαναγοράς. Καθώς η ελληνική επαναγορά αφορούσε μόνο ένα μέρος της έκδοσης – με ορισμένους από τους κατόχους να αρνούνται να συμμετάσχουν στη διαδικασία – αναβαθμίζουμε την αξιολόγηση στα αρχικά χρεόγραφα. Αυτό αντανακλά την άποψη μας ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει πιθανότατα να εξυπηρετεί πλήρως το χρέος της".

Σύμφωνα εξάλλου με εκτιμήσεις του οίκου ομόλογα ύψους 6,8 δισ. ευρώ που διέπονται από ξένο δίκαιο δεν προσφέρθηκαν στην αναδιάρθρωση του Μαρτίου (PSI).

Εάν διαγραφόταν το ελληνικό χρέος – το οποίο μπορεί να συμβεί εάν η Ελλάδα κάνει αίτηση για ένα τρίτο πρόγραμμα μέσω του ESM το 2013 ή το 2014 – οι αξιωματούχοι της Ευρωζώνης θα πρέπει να αναζητήσουν ανάλογη μεταχείριση και για τους κατόχους των εν λόγω ομολόγων, επισημαίνει η S&P.

Ακόμα και μετά την επαναγορά, το χρέος της Ελλάδας στο τέλος του 2012 θα είναι πάνω από 160% του ΑΕΠ, ποσοστό προβληματικό, προειδοποιεί η S&P.

Ωστόσο, αν η Ελλάδα πετύχει τους στόχους του προγράμματος, τα κράτη μέλη έχουν αποφασίσει τη βελτίωση των δανειακών όρων, όπως η επέκταση της διάρκειας ωρίμανσης των δανείων και η 10ετης περίοδος χάριτος για την πληρωμή των τόκων προς το EFSF.

Σύμφωνα με τον οίκο, οι ανακεφαλαιοποιημένες τράπεζες, μετά την εκταμίευση της δόσης, θα είναι σημαντικοί αγοραστές των εντόκων γραμματίων που θα εκδίδει η κυβέρνηση για την εκπλήρωση των χρηματοδοτικών της αναγκών.

Αναφερόμενη στη δημοσιονομική προσαρμογή η S&P σημειώνει πως βασίζεται στις αυξήσεις φόρων, την ενίσχυση της είσπραξης φόρων, το εκτενές πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και τις περικοπές δαπανών.

Σύμφωνα με τον οίκο αυτές οι προσαρμογές φέρουν κινδύνους στην εφαρμογή τους με δεδομένες τις προβλέψεις για περαιτέρω ύφεση το 2012 και το 2013.

Ο οίκος σημειώνει πάντως ότι η κυβέρνηση έχει επανειλημμένως αποτύχει να πετύχει τους στόχους για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις – ένα λόγος πίσω από τις αυξημένες ανάγκες χρηματοδότησης του 2012, όπως αναφέρει.

Την ίδια στιγμή σημειώνει ότι ένα καλύτερο κεφαλαιοποιημένο τραπεζικό σύστημα και οι ενδείξεις της σταδιακής αποκατάστασης της ανταγωνιστικότητας του ιδιωτικού τομέα θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις προοπτικές για το 2013 για τους πιο ανταγωνιστικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας και ιδιαίτερα για τον τουρισμό.

Το σταθερό outlook ισορροπεί την άποψη του οίκου για την αποφασιστικότητα της Ευρωζώνης να υποστηρίξει την θέση της Ελλάδας στο ευρώ και τη δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης για τη δημοσιονομική προσαρμογή και τις μεταρρυθμίσεις με τις οικονομικές και τις πολιτικές προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει στο πλαίσιο της προσαρμογής, αναφέρει η S&P.

Ο οίκος σημειώνει τέλος ότι θα μπορούσε να αναβαθμίσει την αξιολόγηση της Ελλάδας εφόσον η κυβέρνηση πετύχει να συμμορφωθεί με το πρόγραμμα, ενώ προειδοποιεί ότι μια υποβάθμιση θα μπορούσε να ακολουθήσει την εκτίμηση ότι υπάρχει πιθανότητα και νέας υποχρεωτικής (distressed) ανταλλαγής στα ελληνικά ομόλογα.

source: capital.gr

Κύπρος: SOS Κομισιόν για χρέος 172%



Το δημόσιο χρέος της Κύπρου θα φθάσει το 172% του ΑΕΠ μέχρι το 2030 αν δεν ληφθούν μέτρα για μείωση των συνταξιοδοτικών δαπανών, αναφέρει σε σημερινή της έκθεση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η έκθεση αναδεικνύει τους σημαντικούς κινδύνους που αντιμετωπίζουν βραχυπρόθεσμα Κύπρος και Ισπανία, λόγω της δημοσιονομικής και χρηματοπιστωτικής κατάστασης.

Πέραν των βραχυπρόθεσμων όμως προκλήσεων, η Κύπρος αντιμετωπίζει και μεσοπρόθεσμες προκλήσεις λόγω του υψηλού κόστους των συντάξεων.

Η ετήσια έκθεση της Κομισιόν, την οποία παρουσίασε ο Αντιπρόεδρος Όλι Ρεν, δεν αναφέρεται στις τρεις χώρες, δηλαδή την Ελλάδα, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία, που βρίσκονται σε καθεστώς χρηματοδοτικής στήριξης, διότι η βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών αποτελεί μέρος των μνημονίων τους.

Ο κ. Ρεν έκανε ειδική αναφορά στην Κύπρο και την Ισπανία, επισημαίνοντας ότι η Κομισιόν είχε αναφερθεί στις δύο χώρες και στο πλαίσιο προηγούμενης έκθεσης για τις μακροοικονομικές ανισορροπίες, επισημαίνοντας ότι η κατάστασή τους έχει επιδεινωθεί, κυρίως εξαιτίας του χρηματοπιστωτικού τομέα.

Με εξαίρεση τις τρεις μνημονιακές χώρες, σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα οι κίνδυνοι έχουν υποχωρήσει σε όλα τα κράτη μέλη με εξαίρεση την Κύπρο και την Ισπανία.

Ωστόσο, για την Ισπανία τονίζεται ότι τα πρόσφατα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής που έλαβε η κυβέρνηση θα μειώσουν τον κίνδυνο βραχυπρόθεσμα.

Σύμφωνα με την έκθεση, η Κύπρος αντιμετωπίζει υψηλούς κινδύνους δημοσιονομικών πιέσεων βραχυπρόθεσμα και οικονομικής βιωσιμότητας μεσο-μακροπρόθεσμα.

Το δημόσιο χρέος από το 71,1% του ΑΕΠ το 2011 θα φτάσει το 102,7% το 2014 (88,8% μέσος όρος των 27) ενώ οι κίνδυνοι θα είναι ακόμη μεγαλύτεροι αν το πρωτογενές πλεόνασμα επανέλθει στα χαμηλά επίπεδα του παρελθόντος, όπως ο μέσος όρος που παρατηρήθηκε την περίοδο 1998-2012.

Έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην εφαρμογή μέτρων βιωσιμότητας που θα αποτρέψουν την επιδείνωση της κατάστασης μεσοπρόθεσμα, αναφέρει η έκθεση.

Επιπρόσθετα θα πρέπει να ληφθούν μέτρα περιορισμού των δαπανών, συμπεριλαμβανομένης της μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού που είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των δημοσίων οικονομικών μακροπρόθεσμα.

Η Επιτροπή εκτιμά ότι στην Κύπρο θα προκύψει αύξηση των δημοσίων δαπανών λόγω της γήρανσης του πληθυσμού την περίοδο 2010-2060 και του συνταξιοδοτικού που αντιστοιχεί με 8,4% του ΑΕΠ, ενώ ο μέσος κοινοτικός όρος είναι 2,9%.

Ειδικότερα οι δημόσιες δαπάνες για τις συντάξεις θα αυξηθούν κατά 8,7 ποσοστιαίες μονάδες έναντι 1,4 ποσοστιαίων μονάδων που είναι ο μέσος όρος της ΕΕ.

Παράλληλα οι δαπάνες για την υγεία στην Κύπρο αναμένεται να αυξηθούν κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες όταν στην ΕΕ θα αυξηθούν κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες.

Όπως αναφέρει η έκθεση, η Κύπρος θα πρέπει να εφαρμόσει μακροχρόνιες πολιτικές διασφάλισης της βιωσιμότητας των δημοσίων οικονομικών, που να ισοδυναμούν με 8,2 ποσοστιαίες μονάδες σε πρωτογενές πλεόνασμα, αριθμός που είναι αισθητά υψηλότερος από το μέσο όρο της ΕΕ (2,7%), που προκύπτει κυρίως από το κόστος γήρανσης του πληθυσμού.

Αν δεν αλλάξει η οικονομική πολιτική, το δημόσιο χρέος θα αυξηθεί από 102,7% του ΑΕΠ το 2014, σε 127,4% το 2020, και σε 171,8% το 2030, τονίζει η έκθεση.

source: stockwatch.com.cy
Share |