Thursday, August 13, 2009

"Χρυσές" μπίζνες με την απόσυρση

"Χρυσές" μπίζνες με την απόσυρση


Κέρδη από τα «παλιοσίδερα» φιλοδοξούν να βγάλουν οι εταιρείες ανακύκλωσης οχημάτων, ο αριθμός των οποίων διαρκώς αυξάνεται μετά και τις κυβερνητικές εξαγγελίες περί απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, το μέτρο της απόσυρσης αναμένεται, να τεθεί σε εφαρμογή από τα μέσα Σεπτέμβρη, με τη σχετική κοινή υπουργική απόφαση να υπογράφεται στα τέλη Αυγούστου. Εκτίμηση του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι ότι, σε ορίζοντα τετραετίας, θα έχουν αποσυρθεί περίπου 730.000 οχήματα.

Η ανακύκλωση οχημάτων, η οποία λειτουργεί στην Ελλάδα από το 2004, εποπτεύεται από την Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδας (ΕΔΟΕ). Η ΕΔΟΕ (υπάγεται στο ΥΠΕΧΩΔΕ) αποτελεί το εποπτικό όργανο των συμβεβλημένων εταιρειών ανακύκλωσης οχημάτων, οι οποίες διαθέτουν σήμερα 81 σημεία σε όλη την επικράτεια. Η ΕΔΟΕ εκδίδει το πιστοποιητικό καταστροφής του οχήματος, έργο που αναλαμβάνουν οι εταιρείες ανακύκλωσης.

Πηγή εσόδων των εταιρειών αυτών αποτελεί η πώληση των μετάλλων και των ανταλλακτικών που προέρχονται από τα οχήματα. Κατά μέσο όρο, κάθε όχημα, αποδίδει ένα τόνο σκραπ, με μέση τιμή πενταετίας τα 100-120 ευρώ ανά τόνο.

Από το 2004 ως σήμερα έχουν ανακυκλωθεί 170.000 οχήματα. To 2004, το πρώτο χρόνο εφαρμογής του μέτρου, είχαν ανακυκλωθεί 1.080 αυτοκίνητα, ενώ πέρυσι -το αντίστοιχο νούμερο- έφτασε τις 63 χιλιάδες. Εφέτος έχουν ανακυκλωθεί περί τα 30.000 οχήματα, ενώ μέχρι τα τέλη του έτους -σύμφωνα με στελέχη της ΕΔΟΕ- θα έχουν φτάσει τις 100 χιλιάδες.

Η ανακύκλωση αυτοκινήτων, η οποία είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης, πέραν της οικονομικής διάστασης, προσφέρει τεράστια περιβαλλοντικά οφέλη. Στην Αττική, στις γνωστές εταιρείες του κλάδου συγκαταλέγονται η Αρχιμήδης Νεονάκης, η Αthens Μetal Recycling και η ΕcoCars, στη Θεσσαλονίκη μεταξύ άλλων η Αειφόρος και η Πανμετάλ, υπάρχουν όμως και άλλες σε όλες σχεδόν τις περιφέρειες της χώρας που φιλοδοξούν να κερδίσουν ένα κομμάτι από την "πίτα" της αναπτυσσόμενης αυτής αγοράς. Μάλιστα, κάθε χρόνο υπολογίζεται ότι εγκαινιάζονται 10 -12 νέες εταιρείες ή νέα σημεία ανακύκλωσης αυτοκινήτου.

Όσον αφορά τη σχετική διαδικασία και σύμφωνα με δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα του ΥΠΕΧΩΔΕ Ευάγγελου Μπαλτά, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να παραδώσουν κατ΄ αρχάς τις πινακίδες του αυτοκινήτου τους στο Υπουργείο Μεταφορών, ενώ θα πρέπει να έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας. Στη συνέχεια θα πρέπει να απευθύνονται σε ένα από τα 81 σημεία, σε όλη την Ελλάδα, που συνεργάζονται με την Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδας και μέσα σε ένα διάστημα 10 -15 ημερών θα παραλαμβάνουν τη βεβαίωση καταστροφής του οχήματος. Τη βεβαίωση αυτή θα προσκομίζουν στη Διεύθυνση Συγκοινωνιών της εκάστοτε Νομαρχίας, απ΄ όπου θα λαμβάνουν το πρωτόκολλο καταστροφής, το οποίο και θα καταθέτουν στην εφορία, εισπράττοντας τα χρήματα που τους αναλογούν.

Τα οικονομικά κίνητρα κλιμακώνονται ανάλογα με την κατηγορία και τον κυβισμό του οχήματος που αποσύρεται, ενώ είναι ακόμη μεγαλύτερα για εκείνους, που κατόπιν της απόσυρσης, προβαίνουν σε αγορά οχήματος νέας τεχνολογίας. Υπενθυμίζεται ότι η χρηματοδότηση της αγοράς νέου αυτοκινήτου δίδεται μόνο σε όσους αποσύρουν ταυτόχρονα το παλαιό.

Συγκεκριμένα, 500 ευρώ αντιστοιχούν στα αυτοκίνητα έως 900 κ.εκ., 1.000 ευρώ για τις κατηγορίες μεταξύ 901 και 1.400 κ.εκ., 1.500 ευρώ για αυτοκίνητα κυβισμού 1.401 έως 2.000 κ.εκ., 1.800 ευρώ έως και 2.400 κ.εκ., ενώ στα 2.200 ευρώ προσδιορίζεται το όφελος για όσους αποσύρουν αυτοκίνητα με κυβισμό άνω των 2.400 κυβικών εκατοστών.

Πρόσθετο όφελος της τάξης των 1.000 ευρώ θα υπάρχει για όσους από τους κατόχους ΙΧ προχωρήσουν -παράλληλα με την απόσυρση- και στην αγορά αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας, δηλαδή οχήματος με ημερομηνία κυκλοφορίας από 1/1/2005 ή υβριδικού οχήματος.

capital.gr

No comments:

Share |