Wednesday, July 22, 2009

Τα 3 δισ. ευρώ ξεπέρασε η "μαύρη τρύπα" του ΟΑΣΑ

Τα 3 δισ. ευρώ ξεπέρασε η "μαύρη τρύπα" του ΟΑΣΑ


Το «φράγμα» των 3 δισ. ευρώ έσπασαν οι συσσωρευμένες ζημίες του ομίλου ΟΑΣΑ, δηλαδή του ΗΣΑΠ, του ΗΛΠΑΠ και της ΕΘΕΛ.

Σαν να μην έφτανε αυτό, οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας κατάφεραν να σημειώσουν πέρυσι κάμψη του κύκλου εργασιών, έστω και οριακή (0,6%), αδυνατώντας να καταπολεμήσουν τη λαθρεπιβίβαση, με διαφυγόντα έσοδα 40 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, άγνωστη θεωρείται η κατάληξη των δυο διαγωνισμών για την τηλεματική και το αυτόματο κόμιστρο, οι οποίοι διεξάγονται μέσω ΣΔΙΤ.

Τα δυο αυτά έργα, αν και έχουν εξαγγελθεί πολλάκις από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμα.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι επαναπροσδιορίζεται ο αρχικός και μεγαλόσχημος στόχος του υπουργείου Μεταφορών ότι 1 στους 2 Αθηναίους θα μετακινείται με μέσα μεταφοράς το 2010.

Στον αντίποδα, οι συσσωρευμένες ζημίες διευρύνονται συνεχώς, με αποτέλεσμα η καθαρή θέση του ομίλου ΟΑΣΑ να διαμορφωθεί στα -839 εκατ. ευρώ από- 394 εκατ. ευρώ το 2007.

Το οξύμωρο είναι ότι, τα ετήσια έσοδα, του ομίλου ΟΑΣΑ μόλις που ξεπερνούν τα 180 εκατ. ευρώ, την ίδια ώρα που τα έξοδα μισθοδοσίας προσεγγίζουν τα 460 εκατ. ευρώ και το σύνολο των μακροπρόθεσμων δανείων τα 1,5 δισ. ευρώ.

Μεγέθη σε εκατ. ευρώ
Κύκλος εργασιών 2007
Κύκλος εργασιών

2008
Ζημιές μετά από φόρους 2007
Ζημιές μετά από φόρους

2008

ΕΘΕΛ
104
101
254
304

ΗΛΠΑΠ
22,4
23,7
61
66,5

ΗΣΑΠ
52,6
53
67,9
87,3

ΟΜΙΛΟΣ ΟΑΣΑ
181,9
180,8
397,5
470,6



Πηγή: Δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις

Το... 1976 ήταν κερδοφόρα τα ΗΛΠΑΠ

Μέχρι και το 1976, τα ΗΛΠΑΠ ήταν κερδοφόρος επιχείρηση, ενώ από το έτος 1977 και μετέπειτα κατέστη ελλειμματική.

Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας έφτασε πέρυσι τα 23,7 εκατ. ευρώ από 22,4 εκατ. ευρώ το 2007, ενώ οι ζημιές μετά από φόρους τα 66,5 εκατ. ευρώ από 61 εκατ. ευρώ.

Σε μισθούς, ημερομίσθια και επιδόματα, ο ΗΛΠΑΠ έδωσε πέρυσι 30,5 εκατ. ευρώ, ίδιο ποσό σε σχέση με το 2007, ενώ 14 εκατ. ευρώ πήγαν σε έξοδα κοινωνικής ασφάλισης.

Το σύνολο των μακροπρόθεσμων δανείων ανέρχεται σε 264 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα ομολογιακά δάνεια φτάνουν τα 233 εκατ. ευρώ.

Πέρυσι, τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων προσέγγισαν τα 23,7 εκατ. ευρώ έναντι 22,3 πέρυσι το 2007, ενώ κατά 1 εκατ. ευρώ αυξήθηκαν οι επιχορηγήσεις από το κράτος (20 εκατ. ευρώ στο σύνολό τους).

Άνοδο γνώρισαν και οι αμοιβές της διοίκησης, καθώς οι παροχές του διοικητικού συμβουλίου έφτασαν τις 247 χιλιάδες έναντι 213 χιλιάδων το 2007, ενώ οι αμοιβές των διευθυντικών στελεχών τα 1,4 εκατ. ευρώ από 1,2 εκατ. ευρώ.

Ο ΗΣΑΠ, ο οποίος στα μέσα του 2010 θα έχει εξελιχθεί σε υπέργειο μετρό, εξαιτίας της αναβάθμισης του δικτύου, κατάφερε να διευρύνει σημαντικά τις ζημιές του.

Το 2008, οι ζημιές του ΗΣΑΠ διευρύνθηκαν στα 87,362 εκατ. ευρώ, έναντι 67,9 εκ. ευρώ το 2007.

Οι ετήσιες ζημιές που παράγει ο ΗΣΑΠ είναι 1,6 φορές τα έσοδα της εταιρείας, καθώς αυτά διαμορφώθηκαν πέρυσι στα 53 εκατ. ευρώ, ελαφρώς αυξημένα σε σχέση με το 2007 (52,26 εκατ. ευρώ).

Μονάχα οι υποχρεώσεις της εταιρείας προς τις τράπεζες ανέρχονται σε 507 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 30% από το 2007 (389 εκατ. ευρώ).

«Χάνει» έσοδα και επιβάτες η ΕΘΕΛ

«Άσχημα» είναι τα οικονομικά αποτελέσματα της ΕΘΕΛ, η οποία δεν κατάφερε να συγκρατήσει, τόσο την απώλεια επιβατών, όσο και εσόδων. Ενδεικτικό είναι ότι ο κύκλος εργασιών έπεσε από τα 104 εκ. ευρώ στα 101 εκατ. ευρώ το 2008.

Οι ζημιές μετά από φόρους «εκτινάχτηκαν» στα 304 εκατ. ευρώ από 254 εκατ. ευρώ το 2007.

Η εταιρεία έχει ξεμείνει από ρευστό, καθώς στα τέλη του 2008 είχε διαθέσιμα 9 εκατ. ευρώ έναντι 19 εκατ. ευρώ το 2007.

Για μισθούς, ημερομίσθια και επιδόματα η ΕΘΕΛ πλήρωσε πέρυσι 234 εκατ. ευρώ έναντι 217 εκατ. ευρώ το 2007. Ωστόσο και ο μακροπρόθεσμος δανεισμός «εκτινάχτηκε» στα ύψη, καθώς το σύνολο των μακροπρόθεσμων δανείων της ΕΘΕΛ έφτασε τα 1,2 δισ. ευρώ από 878 εκατ. ευρώ.

capital.gr

No comments:

Share |