Wednesday, January 13, 2010

JeanPaul Forceville: “Έρχεται σοκ στην ταχυδρομική αγορά”

JeanPaul Forceville: “Έρχεται σοκ στην ταχυδρομική αγορά”


Την κατεύθυνση στην οποία πρέπει να κινηθούν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία ενόψει της απελευθέρωσης της αγοράς ταχυδρομικών υπηρεσιών το 2013 δείχνει στην Ελλάδα ο γαλλικός ταχυδρομικός οργανισμός La Poste.

Τα γαλλικά... ΕΛΤΑ έγιναν περισσότερο γνωστά στη χώρα μας το 2002, όταν η κοινοπραξία La Poste – Φτερωτός Ερμής (συμφερόντων Κόκκαλη – Λαμπράκη) είχε τότε πλειοδοτήσει στη διαδικασία αποκρατικοποίησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων, η οποία όμως δεν είχε στεφθεί με επιτυχία. Λίγα χρόνια αργότερα, το 2006, στο πλαίσιο της επέκτασης τους εκτός Γαλλίας, η La Poste απέκτησε την εταιρεία υπηρεσιών ταχυμεταφορών Interattica.

Όπως εξηγεί στο Capital.gr ο JeanPaul Forceville, διευθυντής ευρωπαϊκών και διεθνών σχέσεων του ομίλου, τα γαλλικά ταχυδρομεία άρχισαν από πολύ νωρίς να εφαρμόζουν ένα επιχειρηματικό πλάνο ικανό να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό και τις αλλαγές που επήλθαν από τη χρήση του διαδικτύου. Ο κ. Forceville επισημαίνει ότι ο όγκος της διακινούμενης αλληλογραφίας αναμένεται να μειωθεί δραματικά σε όλη την Ευρώπη, ενώ αποκαλύπτει τα σχέδια για την δημιουργία ενός ομίλου ταχυδρομείων της Μεσογειακής Ευρώπης σε συνεργασία και με τα ΕΛΤΑ.

Συνέντευξη στο Δημήτρη Δελεβέγκο

- Κύριε Forceville, πως έχει προετοιμαστεί η La Poste ενόψει της απελευθέρωσης των ταχυδρομικών υπηρεσιών στη Γαλλία;

Κατ΄ αρχάς, πρέπει να διευκρινίσουμε ότι μιλώντας για απελευθέρωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών μιλάμε για απελευθέρωση της αγοράς αλληλογραφίας, η οποία εδώ και πολύ καιρό έχει ως ανταγωνιστή την τεχνολογία. Η κρίση όμως, κατέστησε τον ανταγωνισμό του e-mail ισχυρότερο, καθώς οι επιχειρήσεις στράφηκαν στην ηλεκτρονική μορφή επικοινωνίας, σε μία προσπάθεια μείωσης δαπανών.

Ενόψει της απελευθέρωσης, έχουμε υλοποιήσει το μεγαλύτερο μέρος ενός πολύ σημαντικού προγράμματος ύψους 3,4 δισ. ευρώ και διάρκειας περίπου 4-8 ετών που μας επιτρέπει να επανασχεδιάσουμε το σύνολο των δικτύων διανομής αλληλογραφίας, με την εγκατάσταση νέων μηχανημάτων και ειδικών προγραμμάτων που εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη παρακολούθηση της διαδρομής ενός δέματος. Στόχος μας δηλαδή είναι να μεγιστοποιήσουμε το ποσοστό της αλληλογραφίας που μπορεί να διαχειριστεί αυτόματα, από μηχανήματα.

- Πώς αντιμετωπίσατε τις αντιδράσεις των συνδικάτων και της Αριστεράς που τάσσονταν κατά της απελευθέρωσης της La Poste;

Ένα σημαντικό μέρος του “πακέτου” των 3,4 δισ. ευρώ έχει αφιερωθεί για την κατάρτιση και τη διαχείριση εκείνων που χάνουν τη θέση εργασίας που είχαν στον οργανισμό. Σε κοινωνικό, δηλαδή, επίπεδο διαχειριστήκαμε όπως έπρεπε τις όποιες επιπτώσεις δημιουργούνταν από τις χωρίς προηγούμενο αλλαγές που έπρεπε να λάβουν χώρα στα γαλλικά ταχυδρομεία.

Την ίδια στιγμή όμως, η απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς είναι μία διαδικασία που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Ακόμη δηλαδή και εάν αυτό συμβαίνει σε μία περίοδο, κατά την οποία η αγορά ταχυδρομικών υπηρεσιών πηγαίνει άσχημα. Σίγουρα, αποτελεί ένα κάπως “δύσκολο” στοίχημα, αλλά εξάλλου από πλευράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν υπάρχει καμία πρόθεση για αναθεώρηση της συγκεκριμένης απόφασης.

- Πώς αξιολογείτε το επίπεδο της ελληνικής αγοράς;

Όπως γνωρίζετε τα γαλλικά ταχυδρομεία είναι ένας οργανισμός με διεθνή και ευρωπαϊκό προσανατολισμό. Στο πλαίσιο αυτό πριν από λίγα χρόνια είχαμε αποκτήσει την Interattica, μία εταιρεία πολύ σημαντική για το ευρωπαϊκό μας δίκτυο στον τομέα των ταχυμεταφορών. Η αλήθεια, πάντως, είναι πως η ελληνική αγορά είναι ιδιαίτερα δύσκολη και πολύ ανταγωνιστική, με πολυάριθμους παίκτες.

- Το 2002 η La Poste είχε δείξει ενδιαφέρον για τα ΕΛΤΑ...

Εκείνη την εποχή αν και υπήρξαν συζητήσεις, τελικά αποφασίσαμε ότι έπρεπε να δώσουμε προτεραιότητα στις επενδύσεις στο εσωτερικό της χώρας και στο προαναφερθέν πρόγραμμα για τον επανασχεδιασμό των υπηρεσιών αλληλογραφίας. Πάντως, διατηρούμε μία στενή συνεργασία με τα ΕΛΤΑ και θα εξετάσουμε κατά περίσταση ευκαιρίες που ενδεχομένως παρουσιαστούν στην Ελλάδα, αλλά και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.

- Ποια τα σχέδιά σας για τη Νότια Ευρώπη;

Στη Νότια Ευρώπη, σε συνεργασία και με τα ΕΛΤΑ προσπαθούμε να δημιουργήσουμε έναν όμιλο ταχυδρομείων της Μεσογειακής Ευρώπης και να αναπτύξουμε τις υπηρεσίες αλληλογραφίας, αποστολής δεμάτων και μεταφοράς χρημάτων. Θεωρούμε λοιπόν ότι η συγκεκριμένη περιοχή έχει μέλλον και θα επιθυμούσαμε να συνδράμουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη της.

Αυτή τη στιγμή, βρισκόμαστε στο στάδιο των μελετών και μέσα σε ένα έτος θα καταλήξουμε εάν μπορούμε να υλοποιήσουμε ένα business plan για την από κοινού συνεργασία με περίπου 10 ταχυδρομεία της λεκάνης της Μεσογείου.

- Όσον αφορά τα μεγέθη του ομίλου, τι προβλέπετε για το 2010;

Εκτιμούμε ότι φέτος θα καταγραφεί μία επιπρόσθετη μείωση του όγκου αλληλογραφίας κατά 5%, ενώ σε όλη την Ευρώπη έχει υπολογιστεί ότι ο όγκος θα υποχωρήσει κατά το διάστημα 2008- 2015 περίπου κατά 30%. Πρόκειται δηλαδή για ένα πολύ δυνατό “σοκ” για την αγορά και για μία επιχείρηση που πρέπει να καλύψει πάγιες δαπάνες. Όσον αφορά τα έσοδα, υπάρχουν δυσκολίες, αλλά είναι σημαντικό ότι διαθέτουμε τρεις συμπληρωματικές μεταξύ τους δραστηριότητες. Αυτή τη στιγμή, δηλαδή ο τομέας της αλληλογραφίας πάσχει, όμως οι υπηρεσίες αποστολής δεμάτων και οι ταχυμεταφορές διατηρούν την κερδοφορία τους, ενώ και οι τραπεζικές υπηρεσίες πηγαίνουν καλά.

capital.gr

No comments:

Share |