Αρχή με 51% για το χερσαίο
Η ΑΗΚ διεμήνυσε στους 8 ενδιαφερόμενους πως η ίδια διεκδικεί το 51% του τερματικού, με πρόσθετη συμμετοχή άλλων συνεργατών της, όπως το Ταμείο Συντάξεων και η CYTA
Παρά τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει, η ΑΗΚ, δίνει μάχη για να διατηρήσει την πλειοψηφία των μετοχών στο χερσαίο τερματικό αποϋγροποίησης φυσικού αερίου στο Βασιλικό.
Αν και από την Αρχή Ηλεκτρισμού μάς είπαν ότι δεν έχουν πει την τελευταία τους λέξη ως προς το τελικό ποσοστό της συμμετοχής τους στην τεράστια επένδυση του τερματικού, οι πληροφορίες του «Π» αναφέρουν ότι η ΑΗΚ έχει κατΆαρχήν ενημερώσει τις εταιρείες που ενδιαφέρθηκαν για συμμετοχή στην επένδυση, ότι η ίδια ενδιαφέρεται να διατηρήσει «τουλάχιστον το 51% των μετοχών».
Και συνεργάτες
Ο «Π» πληροφορήθηκε ότι σε αυτό το στάδιο των διαπραγματεύσεών της με τις 8 εταιρείες που έχουν επιλεγεί να συνεχίσουν τη διαπραγμάτευση (από σύνολο 12 που υπέβαλαν ενδιαφέρον), η ΑΗΚ επέλεξε μια μάλλον «επιθετική» πολιτική. Ειδικότερα, έχει ενημερώσει ότι διεκδικεί να κρατήσει τουλάχιστον το 51% του χερσαίου τερματικού και μάλιστα διευκρίνισε ότι «άλλοι συνεργάτες της από την Κύπρο» δυνατό να διεκδικήσουν και να πάρουν μερίδιο από το εναπομείναν 49%. Στα υπόψη της ΑΗΚ είναι ο «συνεταιρισμός» με τη CYTA ή και η αξιοποίηση κεφαλαίων του Ταμείου Συντάξεως της ΑΗΚ. Σε περίπτωση υλοποίησης του σεναρίου αυτού, ο πολυαναμενόμενος «στρατηγικός επενδυτής» θα πρέπει να περιοριστεί σε ποσοστό κάτω από το 40%, ίσως δε κοντά στο 30%. Κάτι τέτοιο ενδεχομένως να αποθαρρύνει κάποιους μεγάλους «παίκτες», οι οποίοι προφανώς δεν ενδιαφέρονται να... «βάλουν ράχη» για ένα τόσο πολύπλοκο και μεγαλεπήβολο έργο, έχοντας μόνο το 1/3 της πίτας.
Είναι δυνατό;
Λαμβανομένου υπόψη ότι η επένδυση του χερσαίου τερματικού θα κοστίσει τουλάχιστο 600 εκ. ευρώ, προκύπτει ότι, σε περίπτωση που η ΑΗΚ όντως διεκδικήσει για την ίδια το 51% των μετοχών, θα πρέπει να καταβάλει ποσό πάνω από 300 εκ. ευρώ. Βάσει της συνήθους πρακτικής σε τέτοιες περιπτώσεις, θα πρέπει να καταβληθεί το 25% των 600 εκ. με ίδια κεφάλαια (80 εκ. περίπου από την ΑΗΚ, αν θέλει το 51% των μετοχών), κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου (3-4 χρόνια). Το υπόλοιπο 75% του κεφαλαίου θα καταβληθεί μέσω χρηματοδότησης από τράπεζες. Προκαλούνται συνεπώς ερωτηματικά για τη δυνατότητα της ΑΗΚ να αντεπεξέλθει οικονομικά σε τόσο ψηλές απαιτήσεις, νοουμένου ότι μόλις χθες ο πρόεδρος του δ.σ. Χάρης Θράσου δήλωσε πως τα αποθεματικά της ΑΗΚ είναι σε μηδενικό σημείο. Τα δάνεια του οργανισμού ανέρχονται σε 350 εκ. ευρώ και το παρατράβηγμα σε 40 εκ. Αν αποτύχει και η νέα προσπάθεια για αυξήσεις στις βασικές διατιμήσεις, το μέλλον προβλέπεται ζοφερό. Η ΑΗΚ θα πρέπει σύντομα να πληρώσει για το 44% των μετοχών της ΔΕΦΑ που της εκχωρήθηκαν από το κράτος. Μόλις πρόσφατα υπέγραψε συμφωνία με την J&P Avax - Hitachi - Power Europe έναντι 225 εκ. ευρώ για την 5η μονάδα και σε περίπου ένα χρόνο θα πρέπει να προχωρήσει σε συμφωνία για την 6η μονάδα, έναντι άλλων τόσων εκατομμυρίων.
Από πλευράς διοίκησης της ΑΗΚ μάς είπαν πως όλα είναι ρευστά για την ώρα, περιλαμβανομένου και του ποσοστού συμμετοχής στο χερσαίο τερματικό. Τόνισαν δε πως η ΑΗΚ δεν αποκλείει το ενδεχόμενο μειοψηφικής συμμετοχής στην επένδυση.
politis.com.cy
No comments:
Post a Comment