Σε αναβάθμιση της μακροπρόθεσμης αξιολόγησης της Κύπρου σε BB- από B+ προχώρησε ο οίκος αξιολόγησης Standard and Poor’s, αναθεωρώντας την εκτίμηση του για τον φετινό ρυθμό ανάπτυξης σε 1,5%.
Το outlook είναι θετικό, που σημαίνει ότι εντός των επόμενων 12 μηνών ο οίκος ενδέχεται να αναβαθμίσει εκ νέου την...
Κύπρο αν υπάρξει, όπως αναφέρει, οικονομική ανάπτυξη και σταθεροποίηση του χρηματοοικονομικού τομέα.
Με την αναβάθμιση, η Κύπρος βρίσκεται τρεις βαθμίδες κάτω από την επενδυτική βαθμίδα, δηλαδή αξιολογείται ως junk.
Ο S&P έχει την πιο ψηλή διαβάθμιση από τους τρεις μεγάλους οίκους που αξιολογούν την Κύπρο.
Ο οίκος κάνει ιδιαίτερη αναφορά στις δημοσιονομικές επιδόσεις της Κύπρου, που ξεπερνούν τις προσδοκίες του, αλλά σημειώνει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο χρηματοοικονομικός τομέας λόγω της ποιότητας του ενεργητικού των τραπεζών.
Ο οίκος αναφέρει ότι η αναβάθμιση αντικατοπτρίζει την άποψή του σχετικά με τα οφέλη για την οικονομική και χρηματοοικονομική σταθερότητα από την άρση των ελέγχων στη διακίνηση κεφαλαίων, τον Απρίλιο του 2015, παράλληλα με τα ισχυρότερα από τα αναμενόμενα αποτελέσματα και προοπτικές για τη δημοσιονομική εξυγίανση και την οικονομική ανάπτυξη.
Επισημαίνεται ότι μετά την κατάργηση των ελέγχων στη διακίνηση κεφαλαίων που τέθηκαν σε εφαρμογή τον Μάρτιο του 2013, η κατάσταση της ρευστότητας του τραπεζικού τομέα παρέμεινε σταθερή, χωρίς αναστάτωση στις ροές καταθέσεων.
«Πιστεύουμε ότι η άρση των ελέγχων στην διακίνηση κεφαλαίων, μεταξύ άλλων, εν μέρει αντανακλά την εμπιστοσύνη που σχετίζεται με την καλύτερη από την αναμενόμενη οικονομική απόδοση της χώρας. Εκτιμούμε ότι η οικονομία, η οποία εξήλθε πρόσφατα από την ύφεση, θα αναπτυχθεί κατά περίπου 1,5% το 2015 σε πραγματικούς όρους (πολύ περισσότερο από την εκτίμησή μας για ανάπτυξη 0,3% τον Μάρτιο του 2015) και κατά περίπου 2% ετησίως στη συνέχεια», τονίζεται.
Η ισχυρή οικονομική απόδοση βασίστηκε στις επιχειρηματικές υπηρεσίες και τον τουρισμό οδηγώντας σταδιακά σε ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης που υποστηρίζεται από την υποτίμηση του ευρώ και την πτώση των τιμών του πετρελαίου. Την ίδια στιγμή, ο τομέας των κατασκευών συνέχισε να λειτουργεί ως τροχοπέδη.
Παρά τις κάποιες ενδείξεις ότι ο τομέας των κατασκευών έφθασε στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο, ο οίκος θεωρεί ότι η επενδυτική δραστηριότητα, με εξαίρεση τον κλάδο των υδρογονανθράκων, θα ανακάμψει με αργό ρυθμό.
Σύμφωνα με τον οίκο, η κατάσταση αυτή επιδεινώνεται λόγω της συνεχιζόμενης αναδιάρθρωσης του εγχώριου χρηματοπιστωτικού τομέα εκφράζοντας την άποψη ότι η εγχώρια πιστωτική επέκταση σε απόλυτους όρους είναι απίθανο να αναπτυχθεί πριν από το 2018.
Η σημαντική διόρθωση των τιμών των ακινήτων και ο χαμηλός όγκος συναλλαγών σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα κατέστησαν δύσκολο για τις εμπορικές τράπεζες να περάσουν την αξία των εξασφαλίσεων στα βιβλία τους, ή να διαθέσουν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια χωρίς να υποστούν σημαντικές ζημιές εκ των προτέρων.
Ενώ τα διεθνή χρηματοπιστωτικά θεσμικά όργανα, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και Ανάπτυξη,στηρίζουν τις επενδύσεις μέσω δανεισμού τους και χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων των έργων, δεν είναι σε θέση να αντισταθμίσουν τη μείωση της πιστωτικής δραστηριότητας.
Αναμένεται επίσης ότι το ποσοστό ανεργίας, που σήμερα είναι πάνω από 16%, θα μειωθεί σταδιακά κατά τη διάρκεια του χρονικού ορίζοντα των προβλέψεων.
Παρά τα προβλήματα ποιότητας του ενεργητικού του χρηματοπιστωτικού τομέα, οι βελτιωμένες οικονομικές προοπτικές της Κύπρου, συνέβαλαν θετικά στη δημοσιονομική εξυγίανση.
Αναμένεται το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης να φθάσει στο 0,6% του ΑΕΠ το 2015 ακολουθούμενο από πλεόνασμα για το υπόλοιπο της περιόδου πρόβλεψης. Η διεύρυνση του ελλείμματος σε σχέση με πέρσι που ανήλθε στο 0,2% οφείλεται κυρίως στο κόστος εκκαθάρισης των Κυπριακών Αερογραμμών και στη μείωση των πληρωμών μερισμάτων από την Κεντρική Τράπεζα.
Η ταχεία μείωση του ελλείμματος του προϋπολογισμού κατά τα τελευταία χρόνια, παρά την ύφεση το 2013-2014 έχει χαρακτηριστεί από σημαντικές περικοπές δαπανών, οι οποίες περιλαμβάνουν τα ανώτατα όρια δαπανών σε όλα τα υπουργεία καθώς και μείωση των μισθών, δαπανών για πληρωμές συντάξεων και των τόκων. Από πλευράς εσόδων, μια ηπιότερη από την αναμενόμενη οικονομική ύφεση έχει οδηγήσει σε ψηλότερα από τα προϋπολογιζόμενα άμεσα φορολογικά έσοδα, εισπράξεις ΦΠΑ και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης.
Δεδομένου ότι αναμένεται η Κύπρος να έχει πρωτογενές πλεόνασμα τουλάχιστον 2% του ΑΕΠ φέτος και εν αναμονή των βουλευτικών εκλογών του 2016, αναφέρεται, «δεν πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει με διακριτική μέτρα μείωσης του ελλείμματος».
Αντ 'αυτού, αναμένεται ότι η δημοσιονομική θέση της κυβέρνησης θα ωφεληθεί από τη σταδιακή μείωση των επιδομάτων ανεργίας και αύξηση των εσόδων λόγω της συνεχούς οικονομικής ανάκαμψης.
Η κυβέρνηση θα προχωρήσει με την εισαγωγή της μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης
που σχετίζεται κυρίως με το μισθολογικό κόστος, αν και η πλήρης εφαρμογή της μπορεί να
αποδυναμωθεί ή καθυστερήσει ενόψει των επερχόμενων εκλογών.
Όσον αφορά το δημόσιο χρέος, αναμένεται να διαμορφωθεί τα έτη 2015-2017 γύρω στο 90% του ΑΕΠ.
Για τις ιδιωτικοποήσεις, αναφέρεται ότι η πώληση της Cyta ή της Αρχής Ηλεκτρισμού δεν αναμένεται πριν τις εκλογές του 2016 λόγω της αντίθεσης κομμάτων και συντεχνιών αλλά και της ευνοϊκής χρηματοδοτικής θέσης της κυβέρνησης.
Σημειώνεται ακόμη ότι οι δανειστές μπορεί να χαλαρώσουν περαιτέρω τους όρους δανεισμού οδηγώντας σε μείωση του δημοσίου χρέους.
Ο οίκος τονίζει ότι η χρηματοπιστωτική σταθερότητα παραμένει βασικός κίνδυνος, παρά την πλήρη κατάργηση των ελέγχων κεφαλαίου. Η επιδείνωση της ποιότητας ενεργητικού του τραπεζικού τομέα δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα, με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια τον Ιούλιο του 2015 να ανέρχονται στο 57% του συνολικού ενεργητικού σε σύγκριση με 56% στο τέλος του 2014.
Η κάλυψη για τα NPLs είναι χαμηλή περίπου στο 33% με το υπόλοιπο να καλύπτεται από εμπράγματες εξασφαλίσεις.
Ο οίκος θεωρεί ότι αν και η νομοθεσία για τις εκποιήσεις και την αφερεγγυότητα μαζί με την σημαντική αύξηση της ικανότητας των τραπεζών να διαχειριστούν τα μη εξυπηρετούμενα περιουσιακά στοιχεία, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ανατροπή της ποιότητας του ενεργητικού,η έκβαση παραμένει αβέβαιη.
«Λαμβάνοντας υπόψη το ψηλό επίπεδο των μη εξυπηρετούμενων δανείων, χρειάζονται πιο αποφασιστικά μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας του ενεργητικού του τραπεζικού συστήματος», τονίζετα.
Το θετικό outlook αντανακλά την άποψη του οίκου ότι μπορεί να αναβαθμιστεί περαιτέρω η χώρα στους υπόλοιπους 12 μήνες εάν συνεχιστεί η οικονομική ανάπτυξη και η σταθεροποίηση του χρηματοπιστωτικού τομέα.
Υποβάθμιση του outlook σε σταθερό μπορεί να προκύψει εάν ο τραπεζικός τομέας αντιμετωπίσει πιέσεις μέσω επιδείνωσης της ποιότητας ενεργητικού ή εάν η δημοσιονομική επίδοση εκτροχιαστεί.
Source:http://www.stockwatch.com.cy/nqcontent.cfm?a_name=news_view&ann_id=236896
No comments:
Post a Comment