Sunday, December 8, 2013

Τρόικα: Ούτε σεντ για στήριξη των Κ.Α.

Δικαίωμα «βέτο» αποκτά η Τρόικα αναφορικά με το ζήτημα στήριξης των Κυπριακών Αερογραμμών, μέσω παροχής κρατικών ενισχύσεων, στο πλαίσιο τροποποιήσεων του Μνημονίου και σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν ευνοεί την παραχώρηση «ούτε ενός σεντ» προς τον κρατικό... αερομεταφορέα της Κύπρου.

Εσωτερικό έγγραφο της Κομισιόν, το οποίο εξασφάλισε ο «Φ», εξουσιοδοτεί τον Αντιπρόεδρο Όλι Ρεν να υπογράψει εκ μέρους των Βρυξελλών «περιορισμένες τροποποιήσεις» του Μνημονίου, περιλαμβανομένης και ρήτρας, διά της οποίας «απαιτείται όπως οι Αρχές (σ.σ. της Κυπριακής Δημοκρατίας) δεν υλοποιήσουν οποιαδήποτε μέτρα, τα οποία περιλαμβάνουν κρατική βοήθεια προς τις Κυπριακές Αερογραμμές, εκτός και εάν αυτά εγκριθούν από την Κομισιόν».

Η υπογραφή Ρεν θα τοποθετηθεί στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο (6 Νοεμβρίου), το οποίο είχε αποκαλύψει το philenews, και προνοεί ότι «σύμφωνα με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων, η κυβέρνηση δεν θα υλοποιήσει άλλα μέτρα που περιλαμβάνουν κρατική βοήθεια προς τις Κυπριακές Αερογραμμές μέχρι την έγκριση ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης από την Κομισιόν».  

Όπως ανέφερε στον «Φ» έγκυρη κοινοτική πηγή, η εν λόγω τροποποίηση του αναθεωρημένου Μνημονίου κρίνεται ως απαραίτητη, «για να αποτραπεί οποιαδήποτε ενδεχόμενη ενέργεια προς την κατεύθυνση παροχής κρατικών ενισχύσεων προς την εταιρεία, κάτι που είχε κάνει η προηγούμενη κυπριακή κυβέρνηση (Χριστόφια) με αποτέλεσμα η Κομισιόν να κινήσει διαδικασία έρευνας σε βάθος για την αύξηση του κεφαλαίου των Κυπριακών Αερογραμμών, ύψους 31,3 εκατ. ευρώ». 

Η ίδια πηγή, η οποία μίλησε υπό την προϋπόθεση τήρησης της ανωνυμίας της, ανέφερε ότι «η Τρόικα δεν ευνοεί την παραχώρηση ούτε ενός σεντ για στήριξη της εταιρείας», με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η Κομισιόν σπεύδει να διασφαλίσει την περίληψη ειδικής πρόνοιας-ρήτρας στο Μνημόνιο, προκειμένου να δεσμεύσει τη Λευκωσία ότι δεν θα προχωρήσει ξανά στην παροχή νέας οικονομικής στήριξης προς τις Κυπριακές Αερογραμμές. 

Στόχος των Βρυξελλών είναι να προκαταλάβουν ενδεχόμενες εξελίξεις ερήμην των διεθνών δανειστών στο ζήτημα των Κυπριακών Αερογραμμών, οι οποίες θα μπορούσαν να δημιουργήσουν συνθήκες αύξησης του δημοσίου χρέους.  

Την ίδια ώρα, αρμόδιοι κύκλοι στις Βρυξέλλες διατυπώνουν έντονη ανησυχία για το μέλλον του κρατικού αερομεταφορέα της Κύπρου. Επί του παρόντος δίνουν μιαν άτυπη πίστωση χρόνου στην εταιρεία, θεωρώντας πάντως απίθανο να μπορέσει να επανέλθει σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης, εάν δεν υπάρξει εμπλοκή ιδιωτών επενδυτών και δεν εισρεύσουν ιδιωτικά κεφάλαια στις Κυπριακές Αερογραμμές.

Άλλωστε, η Κομισιόν αναμένεται κάποια στιγμή να εκδώσει την ετυμηγορία της για τα 31,3 εκατ. ευρώ που έδωσε στην εταιρεία η προηγούμενη κυβέρνηση, παραμονές των προεδρικών εκλογών.

Επί του προκειμένου, οι Βρυξέλλες αποφάσισαν στις 6 Μαρτίου 2013 να κινήσουν έρευνα σε βάθος, ως συνέχεια της προκαταρκτικής έρευνας που είχαν εξαγγείλει τον Φεβρουάριο του 2012. «Εκ πρώτοις όψεως», όπως ανέφεραν οι ίδιοι κύκλοι, διαπιστώνονται τρεις πιθανές παραβάσεις, στο πεδίο της αύξησης του κεφαλαίου των Κυπριακών Αερογραμμών, κατά 31,3 εκατ. ευρώ:

1. Η αύξηση του κεφαλαίου των Κυπριακών Αερογραμμών έλαβε χώρα στις αρχές του 2013 και το κυπριακό κράτος φέρεται ότι έχει συνεισφέρει ποσό ύψους 31,3 εκατ. ευρώ, ενώ η ιδιωτική συμμετοχή ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Σε «πρώτη ανάγνωση», η Κομισιόν θεωρεί ότι η αύξηση του κεφαλαίου δεν πραγματοποιήθηκε βάσει των όρων της αγοράς, οι οποίοι θα ήταν αποδεκτοί για έναν ιδιωτικό φορέα που ενεργεί στο πλαίσιο αυτό.

2. Οι Κυπριακές Αερογραμμές και όλες οι επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα, έχουν τη δυνατότητα «εφάπαξ ενίσχυσης», δηλαδή μια μόνο φορά εντός δέκα ετών, προκειμένου να διασωθούν και να αναδιαρθρωθούν. Στην περίπτωση των Κυπριακών Αερογραμμών, υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία είχε λάβει την εν λόγω «εφάπαξ ενίσχυση» το 2007. Άρα, σύμφωνα πάντα με τις Βρυξέλλες, η προηγούμενη Κυβέρνηση δεν νομιμοποιείτο να προχωρήσει να συμμετάσχει σχεδόν αποκλειστικά στην αύξηση του κεφαλαίου της εταιρείας με 31,3 εκατ. ευρώ το 2013. 

3. Σε κάθε περίπτωση, υπογραμμίζεται ότι η εκταμίευση πληρωμών στο πλαίσιο του δανείου στήριξης των Κυπριακών Αερογραμμών, έλαβε χώρα στις αρχές του 2013, χωρίς την έγκριση της Κομισιόν. Η Κυβέρνηση Χριστόφια είχε πάντως ενημερώσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Δεκέμβριο του 2012 για την ενίσχυση διάσωσης της εταιρείας με χορήγηση δανείου 73 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, σύμφωνα με την Κομισιόν, η τότε Κυβέρνηση είχε «υποχρέωση αναμονής», όπως προβλέπουν οι κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων, οι οποίες χορηγούνται μόνο κατόπιν έγκρισης των Βρυξελλών. 


Source:http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/175132/troika-oute-sent-gia-stirixi-ton-ka

No comments:

Share |