Monday, June 14, 2010
Αλλαγές στο λιανικό και κάθοδος Lidl
Αλλαγές στο λιανικό και κάθοδος Lidl
Τα τελευταία χρόνια το λιανικό εμπόριο έχει διαφοροποιηθεί από τον παραδοσιακό χαρακτήρα που είχε τα προηγούμενα χρόνια. Η μεγάλη ανάπτυξη παρατηρήθηκε κατά τη δεκαετία του ’90, χρονική περίοδο κατά την οποία αναπτύχθηκε στην εγχώρια αγορά ο όρος της αλυσίδας υπεραγορών, με τους μεγάλους πρωταγωνιστές να είναι οι υπεραγορές Ορφανίδη και οι υπεραγορές Chris Cash&Carry. Οι συγκεκριμένες αλυσίδες προχώρησαν στην εξαγορά άλλων μικρότερων υπεραγορών, αλλά και στη δημιουργία υπεραγορών σε πολλές περιοχές της Κύπρου.
Στην πορεία, η γαλλική αλυσίδα υπεραγορών Carrefour εξαγόρασε τις υπεραγορές Chris Cash&Carry, έδωσε το όνομά της στην εγχώρια αλυσίδα και προχώρησε στην εξαγορά άλλων τοπικών υπεραγορών, εδραιώνοντας το όνομά της στην κυπριακή αγορά εντός λίγων χρόνων. Ο πρώην ιδιοκτήτης ανέλαβε διευθυντική θέση στην αλυσίδα υπεραγορών Carrefour στην Κύπρο, συνδυάζοντας έτσι την εμπειρία του Άντρου Ανδρέου με το όνομα του γαλλικού κολοσσού.
Την ίδια ώρα, ο κυπριακός όμιλος Ορφανίδη επεκτάθηκε στην κυπριακή αγορά, αφενός με υπεραγορές και αφετέρου με τη δημιουργία εμπορικών κέντρων σε Λεμεσό, Λευκωσία και Πάφο, τα οποία φυσικά διαθέτουν και υπεραγορές του ομίλου. Παράλληλα με τους δύο μεγάλους παίκτες στην Κύπρο, γνωστό όνομα έγιναν και οι αλυσίδες υπεραγορών Άλφα Μέγα, με τέσσερις υπεραγορές και η αλυσίδα E&S, με πέντε.
Η μεγάλη αλλαγή, ωστόσο, ήρθε με την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (το 2004), χρονιά κατά την οποία φιλελευθεροποιήθηκε η αγορά, με αποτέλεσμα να δραστηριοποιηθούν πολλές εταιρείες εισαγωγής, διανομής ή πώλησης παράλληλων προϊόντων. Σημειώνεται ακόμη ότι οι αντιπρόσωποι έχασαν τα αποκλειστικά δικαιώματα εισαγωγής και πώλησης προϊόντων. Τα γνωστά ως παράλληλα προϊόντα εισάγονται κυρίως από ευρωπαϊκές χώρες, είναι επώνυμα και πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές, λόγω της διαφοράς βιοτικού επιπέδου και τιμών που υπάρχουν μεταξύ των χωρών και των αγορών τους. Οι εν λόγω επιχειρήσεις εδραιώθηκαν στην κυπριακή αγορά με το να προμηθεύουν άλλες επιχειρήσεις με προϊόντα, αλλά και με τη δημιουργία δικών τους καταστημάτων. Οι πιο γνωστές αλυσίδες αυτού του είδους σήμερα είναι οι αλυσίδες καταστημάτων Smart, Plus και Global. Οι εν λόγω αλυσίδες διατηρούν σήμερα στην αγορά οκτώ, δέκα και τέσσερα καταστήματα αντίστοιχα σε όλες τις επαρχίες. Όλες οι προαναφερθείσες αλυσίδες κάνουν δικές τους εισαγωγές, αλλά και προμηθεύονται με προϊόντα και από άλλους εισαγωγείς του λιανικού εμπορίου της Κύπρου.
Οι μεγάλοι παίκτες
Η μεγαλύτερη αλυσίδα υπεραγορών στην Κύπρο είναι οι υπεραγορές Ορφανίδη, με τον αριθμό των καταστημάτων της να φτάνει τα 21 και με πλάνο για διπλασιασμό του συγκεκριμένου αριθμού εντός των επόμενων χρόνων. Η εν λόγω εταιρεία δημιουργήθηκε με τη λειτουργία ενός καταστήματος στη Λάρνακα και πέτυχε εντός μερικών χρόνων να εδραιωθεί στην κυπριακή αγορά. Κατά καιρούς ακούστηκαν στην αγορά σενάρια περί εξαγοράς των υπεραγορών Ορφανίδη από τον βρετανικό κολοσσό Tesco, ενώ σήμερα η εταιρεία εργοδοτεί γύρω στα 2.000 άτομα. Το αντίπαλον δέος των υπεραγορών Ορφανίδη είναι η αλυσίδα Carrefour, η οποία αριθμεί σήμερα 17 καταστήματα ανά το παγκύπριο, ενώ έχει πλάνα επέκτασης της παρουσίας της στην εγχώρια αγορά. Η εταιρεία εργοδοτεί γύρω στα 1.300 άτομα. Σημειώνεται ότι και οι δύο μεγάλες αλυσίδες διατηρούν μεγάλες υπεραγορές, καθώς και μικρότερες συνοικιακές, τις οποίες ονομάζουν υπεραγορές express.
Οι Γερμανοί έρχονται με πάσα μυστικότητα
Πέντε καταστήματα θα λειτουργήσει σε πρώτο στάδιο η Lidl
Τα τελευταία τέσσερα, τουλάχιστον, χρόνια η γερμανική αλυσίδα υπεραγορών Lidl απασχολεί την κυπριακή αγορά, με τις φήμες να δίνουν και να παίρνουν σχετικά με τον χρόνο που θα λειτουργήσουν στην Κύπρο, αλλά και τις περιοχές που έχουν επιλεγεί για τη δημιουργία καταστημάτων στη χώρα. Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή η γερμανική αλυσίδα έχει οργανωθεί στην Κύπρο και βρίσκεται στο τελικό στάδιο προετοιμασίας της πριν τη λειτουργία των καταστημάτων που έχουν ετοιμαστεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», η Lidl θα δραστηριοποιηθεί στην εγχώρια αγορά εντός Σεπτεμβρίου ή Οκτωβρίου, αν και αυτό αναφέρεται με κάθε επιφύλαξη, αφού στην εταιρεία δεν αφήνουν καμία πληροφορία να διαρρεύσει για τον χρόνο λειτουργίας των καταστημάτων τους. Πάντως, σε πρώτο στάδιο, η εταιρεία θα δώσει στο κοινό την ευκαιρία να ψωνίζει από πέντε υπεραγορές, τις οποίες έχει ετοιμάσει. Ήδη, μάλιστα, έχουν γίνει παραγγελίες προϊόντων, τα οποία θα γεμίσουν τα ράφια των πέντε υπεραγορών Lidl στην Κύπρο. Οι περιοχές που έχουν επιλεγεί για τη δημιουργία των πρώτων υπεραγορών της γερμανικής αλυσίδας είναι η Λακατάμεια, η Ορμήδεια, το Παραλίμνι, η Αραδίππου και το Ζακάκι. Σκέψεις γίνονται για δημιουργία υπεραγοράς και στην Κοκκινοτριμιθιά, ωστόσο οι ενδείξεις δεν καταδεικνύουν ότι η συγκεκριμένη υπεραγορά θα λειτουργήσει τον ίδιο χρόνο με τις υπόλοιπες πέντε που αναφέρονται πιο πριν.
Εξάλλου, στόχος της εταιρείας – η οποία διατηρεί τα κεντρικά της γραφεία στην Λάρνακα, εκεί όπου είναι και οι κεντρικές τους αποθήκες – είναι το ταυτόχρονο άνοιγμα των πέντε πρώτων καταστημάτων της στην Κύπρο. Είναι, δε, χαρακτηριστικός ο τρόπος με τον οποίον η γερμανική αλυσίδα έχει οργανωθεί στην Κύπρο, χωρίς να αφήνει τίποτα να διαρρεύσει σχετικά με τις δραστηριότητές της έως τη λειτουργία των καταστημάτων της. Πάντως, ακόμη και συμφωνία με διαφημιστικό γραφείο έχει υπογραφεί την περασμένη εβδομάδα (Gnomi), το οποίο θα διαχειρίζεται τον λογαριασμό της Lidl. Σημειώνεται ότι η εταιρεία σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται ακολουθεί την τακτική που εφαρμόζει και στην Κύπρο, ενώ στα ράφια των καταστημάτων Lidl θα πωλούνται όχι μόνο προϊόντα γνωστά ανά το παγκόσμιο εμπόριο, αλλά και σειρά προϊόντων με private label.
Σχολιάζοντας την επικείμενη λειτουργία των καταστημάτων Lidl στην Κύπρο, ο γενικός διευθυντής της αλυσίδας Smart, Δημήτρης Χαϊλής, τονίζει ότι στον όμιλό του είναι έτοιμοι να δεχθούν τον ανταγωνισμό από τη Lidl και δεν έχουν να χάσουν κάτι, αλλά, αντίθετα, να τονίσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που έχουν. Με τη σειρά του, ο γενικός διευθυντής των Plus, Βασίλης Αλεξάκης, αναφέρει ότι το κοινό θα έχει ακόμη περισσότερες επιλογές, ενώ θα διαπιστώσει πλέον ότι η αλυσίδα Plus προσφέρει τα επώνυμα προϊόντα που εισάγει σε χαμηλές τιμές, καθώς επίσης και προϊόντα φρουταρίας και κρεοπωλείου ως μια συμβατική αγορά.
source: kathimerini.com.cy
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment