Wednesday, June 30, 2010

«Βυθίστηκαν» οι κεφαλαιοποιήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών


«Βυθίστηκαν» οι κεφαλαιοποιήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών

Στα 528 εκατ. ευρώ φθάνει η συνολική κεφαλαιοποίηση των τεσσάρων ακτοπλοϊκών εταιρειών, με βάση τις τιμές κλεισίματος των μετοχών την προηγούμενη Παρασκευή.


Οι μικρές κεφαλαιοποιήσεις είναι ένας ακόμη πονοκέφαλος για ορισμένες από τις εταιρείες, ενώ σε βάθος χρόνου δεν αποκλείεται να είναι και ευκαιρία.

Με άλλα λόγια, τέσσερις ναυτιλιακές εταιρείες με περισσότερα από 40 πλοία αξίζουν σήμερα στο Χρηματιστήριο όσο μόνο η Attica group το 2007, όταν ο κ. Περικλής Παναγόπουλος την πούλησε στη MIG. Τότε ο κ. Παναγόπουλος εισέπραξε 286 εκατ. ευρώ για το 49% της Attica και είναι ο μόνος κερδισμένος τα τελευταία τρία χρόνια από την ενασχόλησή του με την ελληνική ακτοπλοΐα.

Η οικονομική κρίση και η χρηματιστηριακή κρίση έχει σημαντικές επιπτώσεις, όπως είναι φυσικό, και στις μετοχές των ακτοπλοϊκών εταιρειών οι κεφαλαιοποιήσεις των οποίων έχουν «βυθιστεί» μαζί με το χρηματιστήριο, αλλά και τα αποτελέσματα των εταιρειών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η κεφαλαιοποίηση της ΝΕΛ ανέρχεται μόλις στα 12,7 εκατ. ευρώ, ενώ επίσης μεγάλος χαμένος είναι και η ΑΝΕΚ, η κεφαλαιοποίηση της οποίας μετά και το κλείσιμο της προηγούμενης Παρασκευής φθάνει στα 43,5 εκατ. ευρώ.

Καλύτερα είναι τα πράγματα για Attica Group και Minoan Lines οι μετοχές των οποίων βέβαια είναι συγκεντρωμένες σε ποσοστό 90% και πλέον στα χέρια των βασικών μετόχων. Η κεφαλαιοποίηση της Attica Group φθάνει τα 227 εκατ. ευρώ, ενώ της Minoan lines τα 244 εκατ. ευρώ.

Οι μικρές κεφαλαιοποιήσεις είναι ένας ακόμη πονοκέφαλος για ορισμένες από τις εταιρείες, ενώ σε βάθος χρόνου δεν αποκλείεται να είναι και ευκαιρία, καθώς η έξοδος από το Χ.Α. στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδιασμού μπορεί να είναι μία ελκυστική προοπτική για μεγαλομετόχους των εταιρειών.

Ωστόσο, προς το παρόν, σε καμία από τις εισηγμένες εταιρείες δεν έχει τεθεί τέτοιο θέμα.

Πάντως, ειδικά σε ό,τι αφορά την ΑΝΕΚ, η σημαντική πτώση της τιμής της μετοχής το τελευταίο διάστημα προκάλεσε την παρέμβαση του Χρηματιστηρίου. Οπως ανακοίνωσε από σήμερα, Δευτέρα 28 Ιουνίου, οι κοινές και προνομιούχες ονομαστικές μετοχές της εταιρείας θα διαπραγματεύονται στην Κατηγορία Χαμηλής Διασποράς & Ειδικών Χαρακτηριστικών.

Η εν λόγω απόφαση ελήφθη σύμφωνα με την παράγραφο 3.1.2.4. του Κανονισμού του, δεδομένου ότι η μέση τιμή κλεισίματος της κοινής ονομαστικής μετοχής για τις τελευταίες τρεις (3) συνεχόμενες συνεδριάσεις 23/06/2010 - 25/06/2010 είναι μικρότερη του ορίου των ευρώ 0,30, χωρίς η εταιρεία να έχει δημοσιεύσει πρόσκληση για τη σύγκληση Γ.Σ. για τη μεταβολή της ονομαστικής αξίας των μετοχών με ταυτόχρονη συνένωσή τους (reverse split).

Την Παρασκευή η τιμή της μετοχής της ΑΝΕΚ ήταν στο 0,27 ευρώ. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι από την Παρασκευή 18/6 μέχρι και την Παρασκευή 25/6 η εμπορευσιμότητα της μετοχής ανέβηκε σημαντικά με αποτέλεσμα το 4,5% του συνόλου των μετοχών να αλλάξει χέρια.

Επιβατική κίνηση, καύσιμα, ανταγωνισμός

Ομως, δεν είναι μόνο οι κεφαλαιοποιήσεις ο μοναδικός δείκτης των ακτοπλοϊκών εταιρειών που «βυθίζεται». Ακόμη πιο ανησυχητικά είναι τα αποτελέσματά τους τα οποία επηρεάζονται σημαντικά από τρεις παράγοντες.

Ο πρώτος, όχι όμως κατ' ανάγκη ο σπουδαιότερος, στην παρούσα συγκυρία είναι η μείωση της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης. Τα στοιχεία του λιμεναρχείου Πειραιά δείχνουν ότι στο πεντάμηνο του 2010 η επιβατική κίνηση είναι μειωμένη κατά 3% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ η κίνηση φορτηγών κατά 1% περίπου.

Επίσης, μειωμένη εμφανίζεται η κίνηση κυρίως στα φορτηγά και στις γραμμές της Αδριατικής, όπου δραστηριοποιούνται οι τρεις από τις τέσσερις εισηγμένες εταιρείες (ΑΝΕΚ, Attica, Minoan Lines).

Δεύτερος παράγοντας είναι το αυξημένο κόστος καυσίμων. Κόστος που τρέχει με ρυθμούς πολύ υψηλότερους από την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι (περίπου 25%).

Αν η μέση τιμή των καυσίμων παραμείνει σε αυτά τα επίπεδα για όλο το έτος θα σημάνει μία επιπλέον επιβάρυνση από 15-20 εκατ. ευρώ για κάθε μία από τις τρεις μεγάλες εταιρείες (ΑΝΕΚ, Attica Group και Minoan Lines), όπως εκτιμούν οι ίδιες οι εταιρείες.

Τρίτος και ίσως σημαντικότερος παράγοντας ο έντονος ανταγωνισμός των εταιρειών σε όλα τα μήκη και πλάτη του Αιγαίου, αλλά και την Αδριατική. Ανταγωνισμός που κρατά τις τιμές χαμηλά, προσφέροντας βέβαια ανάλογη ικανοποίηση στους επιβάτες και τις μεταφορικές εταιρείες.

Στις γραμμές της Κρήτης η μάχη μεταξύ ΑΝΕΚ-Attica και Minoan στο Ηράκλειο και ΑΝΕΚ-Attica στα Χανιά καλά κρατεί. Πρόσφατα προστέθηκε ένα νέο «πεδίο βολής», η γραμμή των Δωδεκανήσων όπου η Hellenic Seaways, συγγενής εταιρεία της ANEK, δρομολόγησε το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Νήσος Ρόδος».

Τα τελευταία χρόνια στη γραμμή των Δωδεκανήσων η Attica Group κυριαρχούσε με τρία πλοία ειδικά μετά την αποχώρηση της GA Ferries.

Στα Δωδεκάνησα επιδιώκει να δηλώσει παρούσα και η ΝΕΛ με δύο φορτηγά-οχηματαγωγά, τα «Ιππότης» και «Κολοσσός», διεκδικώντας μεταφορικό έργο στα φορτηγά που αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων για ένα επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο.

Ενταση του ανταγωνισμού αναμένεται και στις γραμμές του Βόρειου Αιγαίου μεταξύ ΝΕΛ και ΑΝΕΚ, καθώς η πρώτη προσπαθεί να επανακάμψει δρομολογώντας και δεύτερο πλοίο στη γραμμή Πειραιά-Χίο-Μυτιλήνη.

Σύμφωνα με πληροφορίες η ΑΝΕΚ θα απαντήσει άμεσα σε αυτή την κίνηση.

Ο έντονος ανταγωνισμός που εκδηλώνεται κυρίως μέσω της πτώσης των ναύλων, τις εκπτώσεις και τις προσφορές έχει σαν αποτέλεσμα να μειώνεται ο συνολικός τζίρος της γραμμής.

Χαρακτηριστική πλέον είναι η περίπτωση της γραμμής Πειραιάς-Ηράκλειο. Πριν την κάθοδο της Attica Group, ο ετήσιος τζίρος της γραμμής ήταν στα 100 εκατ. ευρώ και τον καρπώνονταν δύο εταιρείες (Minoan Lines και ΑΝΕΚ). Τώρα, ο τζίρος έπεσε στα 70 εκατ. ευρώ και τον καρπώνονται τρεις εταιρείες.

Οπως εκτιμάται, στο βαθμό που η κατάσταση στο πεδίο του ανταγωνισμού δεν εξορθολογισθεί, δεν μπορεί παρά να αποτελέσει αιτία σημαντικών επιχειρηματικών εξελίξεων στον κλάδο.

source: naftemporiki.gr

No comments:

Share |