Tuesday, May 11, 2010
Πολλά τα μέτωπα κατά μέτρων φοροαποφυγής
Πολλά τα μέτωπα κατά μέτρων φοροαποφυγής
Μεγάλο είναι το χάσμα που χωρίζει τις κυβερνητικές προτάσεις για πάταξη της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής από τις απόψεις και εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, καθιστώντας δύσκολη την υιοθέτηση των μέτρων εντός των φιλόδοξων χρονοδιαγραμμάτων που έθεσε η κυβέρνηση, χωρίς ουσιαστικές τροποποιήσεις στα πέντε νομοσχέδια που κατέθεσε.
Οι διαφωνίες στα μέτρα επικεντρώνονται κυρίως στο δεύτερο σκέλος, αυτό για την φοροαποφυγή με τους εμπλεκόμενους να βλέπουν πως τα μέτρα ενδέχεται να αυξήσουν τις φορολογικές επιβαρύνσεις για τις επιχειρήσεις και να απειλήσουν το status της Κύπρου ως κέντρο παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο διευθυντής του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων, Γιώργος Πούφος, διευκρίνισε ότι υπάρχουν διαφωνίες σε 5 πρόνοιες που αφορούν τη φοροαποφυγη από μέρους του Συνδέσμου Τραπεζών, της Συνεργατικής Συνομοσπονδίας, του Δικηγορικού Συλλόγου, του Συνδέσμου Λογιστών, του ΚΕΒΕ και της ΟΕΒ. Οι διαφωνίες κατατέθηκαν τόσο γραπτώς όσον και προφορικώς ενώπιον της Επιτροπής.
Ο κ. Πούφος, ο οποίος στην παρουσία του υπουργού Οικονομικών Χαρίλαου Σταυράκη, ανέλαβε να αναλύσει τα σημεία στα οποία υπάρχουν διαφωνίες εξήγησε κατ’ αρχάς ότι τα 21 μέτρα εστιάζονται σε τρεις βασικούς άξονες.
Την πάταξη της φοροδιαφυγής, τη μείωση της νόμιμης φοροδιαφυγής και την αύξηση της εισπρακτικής ικανότητας του κράτους. Στα μέτρα, επεσήμανε επίσης συμπεριλαμβάνεται και το νομοσχέδιο για άρση του τραπεζικού απορρήτου με αίτημα της εφορίας.
Υπεραμυνόμενος των νομοθετικών προτάσεων της κυβέρνησης, ο έφορος τόνισε ότι «αν και η φοροαποφυγή είναι νόμιμη δεν σημαίνει ότι θα πάρει συγχωροχάρτι, διότι και αυτή όπως η φοροδιαφυγή μετουσιώνεται σε φόρους».
Τα 5 σημεία για τα οποία υπάρχουν διαφωνίες είναι κορυφαίας σημασίας για τη μείωση της φοροαποφυγής υπέδειξε ταυτόχρονα.
Τα μέτρα στα οποία εκκρεμούν διαφωνίες όπως τα κατέγραψε ο κ. Πούφος αφορούν τις έξης προτάσεις:
Το πρώτο σημείο διαφωνίας αφορά πρόνοια των νομοσχεδίων που κατατέθηκαν να αποδίδεται προσωπική ευθύνη στους διευθυντές που πραγματικά και ουσιαστικά ελέγχουν μια εταιρεία, σε περίπτωση μη καταβολής των οφειλομένων φόρων της εταιρείας. Δηλαδή όταν μια εταιρεία δεν καταβάλλει τους φόρους η τσιμπίδα του νόμου να πιάνει τους διευθυντές της εταιρείας. Ως γνωστό, οι εμπλεκόμενοι φορείς διαφωνούν με τη συγκεκριμένη πρόνοια γιατί υποσκάπτει την έννοια της εταιρείας «περιορισμένης ευθύνης».
Το δεύτερο σημείο διαφωνίας έχει να κάνει με τη διάθεση μετοχών μητρικής εταιρείας της οποία η εξαρτημένη εταιρεία κατέχει ακίνητη περιουσία. Το μέτρο προνοεί τη φορολόγηση έμμεσης ακίνητης ιδιοκτησίας και οι εμπλεκόμενοι εκτιμούν ότι ενδέχεται να πλήξει εταιρείες ξένων συμφερόντων, χωρίς να αποδώσει τα αναμενόμενα.
Το τρίτο σημείο αφορά την τροποποίηση της νομοθεσίας έτσι ώστε να μην επιτρέπεται η μεταβίβαση του τελευταίου ακινήτου (αποξένωση από την εταιρεία) που κατέχει ο φορολογούμενος αν ο διαθέτης δεν καταβάλει ή διασφαλίσει την καταβολή όλων των φορολογικών του υποχρεώσεων. Οι εμπλεκόμενοι παραπέμπουν σε νομολογία του Ανωτάτου και θεωρούν τη συγκεκριμένη πρόνοια αντισυνταγματική.
Το κράτος όμως επιμένει, αφού όπως επεσήμανε ο κ. Πούφος υπάρχουν €41 εκ. τα οποία δεν μπορούν να εισπραχτούν γιατί οι εταιρείες έγιναν «φαντάσματα» χωρίς περιουσιακά στοιχεία ή έχουν αποξενωθεί από τα ακίνητα της εταιρείας.
Το τέταρτο σημείο διαφωνίας αφορά την αντιμετώπιση της αναβολής και αποφυγής της καταβολής αμυντικής εισφοράς με παρεμβολή άλλων εταιρειών μεταξύ της εταιρείας που πραγματοποιεί τα κέρδη και του μετόχου φυσικού προσώπου.
Δηλαδή προτείνεται μετά την πάροδο τεσσάρων χρόνων να φορολογείται το μέρισμα που δίνεται από εταιρεία σε εταιρεία.
Το πέμπτο σημείο αφορά τη φορολογική έκπτωση μισθών οι οποίοι για να μπορούν να αφαιρεθούν θα πρέπει να καταβληθούν οι κοινωνικές ασφαλίσεις οι οποίες είναι συνδεόμενες με αυτούς τους μισθούς.
Επιπλέον σύμφωνα με τον κ. Πούφο, διαφωνία υπάρχει και για την πρόνοια για υποχρεωτική υποβολή φορολογικών δηλώσεων ηλεκτρονικά, αφού οι εμπλεκόμενοι εκτιμούν ότι ενδέχεται να αυξήσει το κόστος για τις επιχειρήσεις και ότι αρκετοί αυτοεργοδοτούμενοι και ιδιώτες δεν θα έχουν τη δυνατότητα να το αξιοποιήσουν αποτελεσματικά.
Οι βουλευτές μέλη της Επιτροπής κάλεσαν τον υπουργό Οικονομικών να ενσωματώσει τις διαφωνίες που έχουν καταγραφεί και να παρουσιάσει στην επόμενη συνεδρία της Επιτροπής την ερχόμενη Δευτέρα ολοκληρωμένο το πακέτο των μέτρων αφού προηγουμένως εξασφαλίσει την έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Ο κ. Σταυράκης από την πλευρά του, πριν λάβει το λόγο ο κ. Πούφος ανακοίνωσε ότι την ερχόμενη Παρασκευή θα παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής διάσκεψης η τελική μορφή των μέτρων δημοσιονομικής εξυγίανσης τα οποία αποτελούνται από 7 άξονες.
Ταυτόχρονα υπέδειξε ότι μετά από 4 μήνες διαβουλεύσεων θα κληθούν πλέον τα κόμματα να πάρουν υπεύθυνη θέση επί των μέτρων.
Όσον αφορά την άρση του τραπεζικού απορρήτου για μόνιμους κάτοικους Κύπρου ξεκαθάρισε για άλλη μια φορά ότι θα είναι πανομοιότυπο με αυτό που ψήφισε πέρσι η βουλή και αφορά τους μη κάτοικους Κύπρου. Δηλαδή η άρση του τραπεζικού απορρήτου θα δύναται να εξασφαλιστεί μόνο αφού προηγηθεί η γνωμάτευση του διευθυντή του Φόρου Εισοδήματος επί της καταγγελίας αλλά και η γραπτή έγκριση του Γενικού Εισαγγελέα. Αυτό είναι συμβατό με τις παρατηρήσεις τόσο των τραπεζών όσο και των λογιστών, που ζητούν επιπλέον να υπάρχουν σαφείς κανονισμοί βάσει των οποίων να μπορεί να αποτείνεται ο έφορος στην Εισαγγελία για έγκριση άρσης του απορρήτου.
Από τους εμπλεκόμενους φορείς, πρώτος πήρε το λόγο ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών, Άγγελος Γρηγοριάδης, ο οποίος εξέφρασε τη διαφωνία του Συνδέσμου και για τις 5 πρόνοιες.
Όσον αφορά την προσωπική ευθύνη των διευθυντών ζήτησε τη μη τροποποίηση της υφιστάμενης νομοθεσία διότι θα επηρεάσει τις εταιρείες περιορισμένης ευθύνης. Ταυτόχρονα πρόσθεσε ότι τους ανησυχεί το θέμα των διεθνών εταιρειών οι οποίες χρησιμοποιούν κύπριους διευθυντές στη διεξαγωγή των εργασιών τους, ενώ όσον αφορά την πρόνοια για διάθεση μετοχών της εταιρείας της οποίας η εξαρτημένη εταιρεία κατέχει ακίνητη ιδιοκτησία είπε ότι τα θέματα που εγείρονται είναι ο αριθμός των εταιρειών που θα πρέπει να διερευνηθεί αν υπάρχει πίσω τους ακίνητο ή όχι.
Παράλληλα είπε ότι τη συγκεκριμένη περίοδο η εισαγωγή τέτοιας νομοθεσίας ελλοχεύει τον κίνδυνο να επηρεαστούν κάποιες συμφωνίες τις οποίες προωθούν με άλλες χώρες.
Όσον αφορά την πρόνοια που δεν θα επιτρέπει τη μεταβίβαση ακινήτου εκτός και εάν έχουν καταβληθεί όλοι οι φόροι θέση του Συνδέσμου είπε είναι πως θα πρέπει να καταβάλλονται μόνο οι φόροι που αφορούν το ακίνητο διότι ο αγοραστής δεν μπορεί να ξέρει τους φόρους που οφείλει ο developer.
Με τις θέσεις του ΣΕΛΚ συμφώνησε και ο εκπρόσωπος του CIPA και ο εκπρόσωπος του Δικηγορικού Συλλόγου.
Διαφωνίες εκφράστηκαν στη συνέχεια και από μέρους του Συνδέσμου Τραπεζών και της Συνεργατικής Συνομοσπονδίας για το νομοσχέδιο για άρση του τραπεζικού απορρήτου.
Οι δύο σύνδεσμοι ζητούν όπως οποιαδήποτε εξουσία του διευθυντή του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων που προϋποθέτει άρση του τραπεζικού απορρήτου να εφαρμόζεται μετά από γραπτή συγκατάθεση του γενικού εισαγγελέα.
Επιπλέον ζητούν την ενσωμάτωση κατάλληλης πρόνοιας όπου ο διευθυντής του ΤΕΠ να λαμβάνει τις πληροφορίες αφού πρώτα ειδοποιήσει το πρόσωπο για το οποίο απαιτούνται οι πληροφορίες.
Σημαντικό θεωρούν ακόμη όπως τεθεί γενικό ανώτατο χρονικό όριο στην κράτηση των πληροφοριών αυτών από την τράπεζα καθώς και ανώτατο χρονικό όριο στην αντίστοιχη εξουσία του εφόρου να ζητά αυτές τις πληροφορίες. Επιπρόσθετα συστήνουν την προσοχή προς την κυβέρνηση ότι η τροποποίηση του νόμου δεν πρέπει να περιέχει αυστηρότερες πρόνοιες άλλων ευρωπαϊκών χώρων.
Η συζήτηση του θέματος θα συνεχιστεί και την ερχόμενη Δευτέρα, στην οποία οι βουλευτές αφού εξετάσουν, όπως δήλωσε ο πρόεδρος της Επιτροπής, Νικόλας Παπαδόπουλος και τα σημεία διαφωνίας που έχουν καταθέσει οι επηρεαζόμενοι θα θέσουν τα δικά τους ερωτήματα στον υπουργό Οικονομικών και τον κ. Πούφο.
source: stockwatch.com.cy
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment