Tuesday, April 20, 2010
Οι τρεις μεγα-τάσεις ανάπτυξης στην Κίνα
Οι τρεις μεγα-τάσεις ανάπτυξης στην Κίνα
Καθώς οι φόβοι για μια ύφεση τύπου double dip απομακρύνονται, οι εταιρείες ψάχνουν για μια ακόμη φορά να επενδύσουν σε πιθανούς τομείς ανάπτυξης. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις στην Κίνα και σε αναδυόμενες αγορές όπως η Βραζιλία και η Ινδία βρίσκονται και πάλι σε άνοδο. Οι FDI έχει ανέβει για επτά συνεχόμενα τρίμηνα από τον Αύγουστο του 2009, σημειώνοντας άνοδο κατά σχεδόν 5% περισσότερο τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2009, σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας. Ωστόσο, τα στελέχη πρέπει να συνειδητοποιήσουν τις μεγάλες αλλαγές που έλαβαν χώρα στην Κίνα κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης. Θα πρέπει να ξεχάσουν τις σύνηθες παρανοήσεις σχετικά με την οικονομία της Κίνας, και στη συνέχεια να επανεξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο θα εντάξουν τη χώρα στα επιχειρησιακά σχέδιά τους.
Η Κίνα δεν είναι πλέον το εργαστήριο του κόσμου. Για παράδειγμα, με οδηγό την αύξηση των εισοδημάτων, η Κίνα αγόρασε περισσότερα από τον υπόλοιπο κόσμο τον Μάρτιο σε σχέση με αυτά που ο υπόλοιπος κόσμος αγόρασε από την Κίνα, με το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου στα 7,24 δισεκατομμύρια δολάρια. Η χώρα έχει γίνει η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, με πάνω από 13,6 εκατομμύρια οχήματα να έχουν πουληθεί το 2009, σε σύγκριση με μόλις πάνω από 10 εκατομμύρια στις ΗΠΑ, και είναι επίσης η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για τα προϊόντα πολυτελείας, με τους κινέζους καταναλωτές να ξοδεύουν περίπου 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε τέτοια είδη κάθε χρόνο.
Εκτός από την αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης, θα υπάρχουν δύο ακόμη τάσεις ανάπτυξης στην Κίνα για τα επόμενα πέντε χρόνια που τα ανώτερα στελέχη πρέπει να έχουν κατά νου. Το ένα περιλαμβάνει την κινεζική εργασία: Αντί να μετακινούνται για να βρουν δουλειά στον τομέα της μεταποίησης στη νότια Κίνα ή σε πόλεις όπως η Σαγκάη και το Πεκίνο, οι περισσότεροι νέοι στρέφονται προς άλλες πόλεις όπως η Wuhan, η Hefei, και η Shenyang, όπου μπορούν να βρουν καλές υπαλληλικές θέσεις εργασίας πιο κοντά στο σπίτι τους.
Μεγάλο μέρος της ταχείας ανάπτυξης της Κίνας κατά τη διάρκεια των τελευταίων τριών δεκαετιών κατέστη δυνατή από εκατοντάδες εκατομμύρια ανειδίκευτων κινέζων εργατών που ήταν πρόθυμοι να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους για μήνες για να εργαστούν σε εργοστάσια στη νότια Κίνα, κατασκευάζοντας φτηνά προϊόντα για εταιρείες όπως η Nike (NKE) και η Apple (AAPL) με χαμηλές αμοιβές. Αυτό αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς. Τώρα υπάρχει μεγάλη έλλειψη εργατικού δυναμικού στην επαρχία Γκουανγκντόνγκ. Οι νεότεροι Κινέζοι δεν είναι πλέον πρόθυμοι να εργαστούν σε εργοστάσια μακριά από την πατρίδα που δεν τους δίνουν ευκαιρία για εξέλιξη. Με τον αριθμό των αποφοίτων πανεπιστημίου να έχει αυξηθεί από το ένα 1 εκατομμύριο στα 6 εκατομμύρια ετησίως κατά την τελευταία δεκαετία, θα γίνεται όλο και πιο δύσκολο να βρεθούν νέοι που θα επιθυμούν να εργαστούν στα εργοστάσια, για μικρές αμοιβές, μακριά από τις οικογένειές τους.
Πολυεθνικές: Ακολουθώντας τους εργαζόμενους
Ταυτόχρονα, το απαγορευτικά υψηλό κόστος της στέγασης στο Πεκίνο και τη Σαγκάη οδηγούν νεότερους εργαζόμενους σε υπαλληλικές θέσεις σε πόλεις όπως η Hangzhou ή η Nanjing, όπου η ποιότητα της ζωής είναι υψηλή και το επιχειρηματικό πνεύμα ευδοκιμεί, ιδίως στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας. Μεγάλο μέρος των τοπικών οικονομιών στη Σαγκάη και στο Πεκίνο αποδίδεται στην επανεμφάνιση των μεγάλων κρατικών επιχειρήσεων, real-estate developers, και πολυεθνικών, οι οποίοι προσφέρουν ελάχιστες δυνατότητες σταδιοδρομίας σε νέους Κινέζους που θέλουν να κάνουν κάτι μεγάλο.
Πολλές εταιρείες μεταναστεύουν εκεί όπου το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι φθηνότερο και εκεί όπου βρίσκονται οι εργαζόμενοι, φέρνοντας μαζί τους θέσεις που απαιτούν υψηλή ειδίκευση. Η Applied Materials (AMAT) τον Οκτώβριο του 2009 άνοιξε τις μεγαλύτερο κέντρο ανάπτυξης και έρευνας για ηλιακή ενέργεια για εμπορικούς σκοπούς στον κόσμο στη Σιάν, για παράδειγμα, και η Intel (INTC) έχει μεταφέρει πολλές εργασίες στην Κίνα μακριά από τη Σαγκάη σε πόλεις όπως η Chengdu και η Dalian. Σε τέτοιους περιφερειακούς κόμβους, καθώς και σε άλλες μικρότερες πόλεις, τα εισοδήματα αυξάνονται ταχύτερα και υπάρχουν νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να διευρύνουν την παρουσία τους στην αγορά. (Βλ. τη στήλη μου "Πέρα από το Πεκίνο: Πωλήσεις σε ολόκληρη την Κίνα").
Μια άλλη τάση που εκτυλίσσεται στην Κίνα είναι η αναβάθμιση της ποιότητας και των δυνατοτήτων των κινέζικων εργοστασίων. Πολλοί ιδιοκτήτες εργοστασίων εξετάζουν το πώς θα απομακρυνθούν από την απλή κατασκευή προϊόντων για άλλους και πώς θα δημιουργήσουν τα δικά τους εμπορικά σήματα, όπως έχουν κάνει οι Ταϊβανέζοι πωλητές ηλεκτρονικών υπολογιστών, Acer (2353: TT) και Asustek (2357: TT).
Καθώς το φθηνό εργατικό δυναμικό γίνεται όλο και πιο σπάνιο και ο φόβος της ανατίμησης του γουάν αυξάνεται, τα κινεζικά εργοστάσια έχουν επανεξοπλιστεί για να γίνουν πιο αυτοματοποιημένα. Οι εταιρείες βλέπουν ότι το να έχουν στην ιδιοκτησία τους δικά τους εμπορικά σήματα, τούς δίνει καλύτερα περιθώρια κέρδους σε σχέση με την απλή κατασκευή. Αυτό τους επιτρέπει επίσης να πουλήσουν τα προϊόντα τους στην ταχέως αναπτυσσόμενη εγχώρια αγορά.
Η αντίδραση των καταναλωτών στις ΗΠΑ και την Ευρώπη (καθώς και στην ίδια την Κίνα) κατά των κινεζικών προϊόντων κακής ποιότητας έχει επίσης οδηγήσει τα εργοστάσια στη βελτίωση της εποπτείας και του ελέγχου της ποιότητας. Έχουν σημειωθεί πρόοδοι σε τέτοιο βαθμό που ακόμη και οι γερμανικές εταιρίες οι οποίες φημίζονται για την τελειομανία τους έχουν αρχίσει να μεταφέρουν την παραγωγή τους προϊόντων ανώτερης ποιότητας στην Κίνα, το οποίο εν μέρει εξηγεί γιατί η Κίνα πέρυσι αντικατέστησε τη Γερμανία ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στον κόσμο.
Το σημείο κλειδί: αν η χαμηλού κόστους εργασίας αποτελεί προτεραιότητα, οι εταιρείες πρέπει να απευθυνθούν αλλού, όπως στο Βιετνάμ και το Μπαγκλαντές για την παραγωγή προϊόντων κατώτερης ποιότητας. Πρέπει επίσης να συνειδητοποιήσουν ότι οι παλιοί συνεταίροι τους στην Κίνα οι οποίοι τους κατασκεύαζαν τα προιόντα θα αρχίσουν να ανταγωνίζονται απευθείας μαζί τους για την εικόνα της μάρκας και όχι μόνο την τιμή.
Οι εταιρείες πρέπει να προσαρμόσουν το όραμά τους, αν δεν το έχουν ήδη κάνει για να ενσωματώσουν το γεγονός ότι η Κίνα είναι τώρα πιο σημαντική ως αγορά παρά ως μια φθηνή πηγή εξαγωγής. Η παραγωγή προϊόντων υψηλής ποιότητας είναι πλέον δυνατή εκεί. Εκείνοι που θα το συνειδητοποιήσουν σύντομα, θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν αυτό το πλεονέκτημα έναντι αυτών που θα το καταλάβουν αργότερα. Η Κίνα έχει αλλάξει μέσα σε πέντε χρόνια - και θα αλλάξει πολύ περισσότερο τα επόμενα πέντε χρόνια.
source: capital.gr
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment