Αντιευρωπαϊκές εκ πρώτης όψεως οι πρόνοιες που προωθούνται, αλλά δεν παύουν να δημιουργούν ένα κλίμα αβεβαιότητας, που σίγουρα δεν ευνοεί την Κύπρο. Θα πρέπει να κριθούν στο ΔΕK.
Η κρίση έχει σφίξει τα δημόσια οικονομικά και έτσι, όχι μόνο η Κύπρος, αλλά όλες οι κυβερνήσεις ψάχνουν τρόπους να αυξήσουν τα έσοδά τους.
Σε πρώτο στάδιο, οι κυβερνήσεις επεδίωξαν να πατάξουν τη φοροδιαφυγή. Στη συνέχεια επικέντρωσαν την προσοχή τους στον περιορισμό της φοροαποφυγής και ειδικότερα στην κήρυξη πολέμου στους φορολογικούς παραδείσους, κάτι που δεν αφήνει ανεπηρέαστη την Κύπρο. Η Ελλάδα, ακολουθώντας το παράδειγμα της Ιταλίας και της Ισπανίας, επιδιώκει να αλλάξει τη νομοθεσία της, προκειμένου να αυξήσει τα έσοδά της από τον εταιρικό φόρο και να αφαιρέσει ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα που προσφέρουν χώρες της ΕΕ, μεταξύ τους και η Κύπρος (την εκμετάλλευση χαμηλών φορολογικών συντελεστών). Η πρόταση για αλλαγή του νόμου θα συζητηθεί σήμερα στη Βουλή των Ελλήνων και αν εγκριθεί δεν αποκλείεται να δούμε περιορισμό των ελληνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, όπως και μείωση των νέων εγγραφών.
Επαγγελματίες σε θέματα φόρου εισοδήματος θεωρούν βέβαιο πως τέτοιες νομοθεσίες θα κριθούν σε κάποιο στάδιο ότι παραβιάζουν το κοινοτικό κεκτημένο. Εντούτοις, σημειώνουν πως μέχρι να εξεταστεί από κοινοτικά όργανα ή το ΔΕΚ η συμβατότητα των ρυθμίσεων με το κεκτημένο μπορεί να έχουν αρνητικές συνέπειες για οικονομίες κρατών με σχετικά χαμηλό εταιρικό φόρο.
Το υπουργείο Οικονομικών της Κύπρου είναι ενήμερο για τις εξελίξεις αλλά, όπως μας εξήγησαν στελέχη του, σε τέτοια θέματα δεν είθισται να γίνονται πολιτικές παρεμβάσεις.
Μεταφορά κέρδους/φόρων
Όπως είναι γνωστό, η Κύπρος διαθέτει έναν από τους χαμηλότερους εταιρικούς φορολογικούς συντελεστές στην ΕΕ και ταυτόχρονα υπάρχει σε ισχύ μεγάλος αριθμός συμφωνιών αποφυγής καταβολής διπλής φορολογίας. Έτσι, αρκετές εταιρείες με έδρα στην ΕΕ ή και αλλού (Ρωσία, Ινδία κ.α.) επιλέγουν να δημιουργήσουν νέα βάση και να μεταφέρουν εδώ «δραστηριότητες» - ή καλύτερα, κέρδη - και να επωφελούνται από τη διαφορά της φορολογίας. Το αποτέλεσμα είναι ότι η χώρα προέλευσης της εταιρείας, π.χ. η Ελλάδα (με εταιρικό φόρο 25%), χάνει 25 σεντ για κάθε ευρώ κέρδους που μεταφέρεται στην Κύπρο, η οποία κερδίζει 10% (όσο και ο εταιρικός φόρος εδώ). Η Ελλάδα χάνει επίσης σημαντικά ποσά από μεταφορά κέρδους σε άλλες χώρες με χαμηλότερο συντελεστή από τον δικό της.
Αρκετές χώρες επεδίωξαν να περιορίσουν αυτή τη διαρροή κερδών, με τροποποιήσεις στις νομοθεσίες τους. Εγχείρημα που δεν είναι καθόλου εύκολο, ιδίως εντός της ΕΕ, εφόσον οι περιορισμοί φαίνεται να αντιβαίνουν στις αρχές της ελεύθερης διακίνησης κεφαλαίων και της ελεύθερης εγκατάστασης των εταιρειών.
Η υπόθεση «Cadbury»
Το πόσο δύσκολος είναι ο περιορισμός της φοροαποφυγής εντός της ΕΕ διαφάνηκε από την υπόθεση Cadbury Schweppes που εξετάστηκε το 2006 από το Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ). Η βρετανική εταιρεία μετέφερε δραστηριότητες στην Ιρλανδία, η οποία διατηρεί, όπως και η Κύπρος, «φιλικό» φορολογικό περιβάλλον. Οι φορολογικές αρχές της Βρετανίας, βασιζόμενες στις πρόνοιες της δικής τους νομοθεσίας, επέβαλαν φόρο στις θυγατρικές της Cadbury - που ιδρύθηκαν στην Ιρλανδία - ύψους 8,6 εκατομμυρίων στερλινών (12,5 εκατ. ευρώ). Σημειώνεται ότι το ποσό υπολογίστηκε βάσει της βρετανικής νομοθεσίας και δόθηκε σαν πίστωση προς αυτές, δηλαδή αφαιρέθηκε από αυτό ο φόρος που καταβλήθηκε στην Ιρλανδία, ώστε να αποφευχθεί η διπλή φορολόγηση.
Το ΔΕΚ αποφάσισε πως θυγατρικές οι οποίες έχουν ουσιαστικές δραστηριότητες σε χώρες με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές θα πρέπει να φορολογούνται μόνο βάσει των κανονισμών που ισχύουν στη χώρα που δραστηριοποιούνται και δεν μπορεί να τους επιβάλλεται επιπρόσθετη φορολογία. Η πρακτική του φόρου εισοδήματος της Βρετανίας μπορεί να εφαρμοστεί, ανέφερε το ΔΕΚ, μόνο στην περίπτωση που η σύσταση των θυγατρικών στοχεύει «αποκλειστικά κατά των εξ ολοκλήρου τεχνητών οντοτήτων των οποίων η ίδρυση αποσκοπούσε μόνο στην εκμετάλλευση του ευνοϊκότερου φορολογικού συντελεστή». Δηλαδή που δεν είχαν άλλο ουσιαστικό σκοπό.
Ανάλογες κινήσεις είχαν κάνει και άλλες χώρες (όπως η Γερμανία, η Ισπανία και η Γαλλία) που έβλεπαν τη μεταφορά πολλών δραστηριοτήτων (άρα και φόρων) σε άλλα, κυρίως μικρά, κράτη.
Η νέα προσπάθεια
Μετά την έκδοση της απόφασης του ΔΕΚ στην υπόθεση Cadbury Schweppes, διάφορες χώρες επεδίωξαν να προσεγγίσουν διαφορετικά το θέμα, επιμένοντας στην προσπάθεια να αυξήσουν τα φορολογικά τους έσοδα. Αυτό προσπαθεί να κάνει και η Ελλάδα, μέσα από την προσθήκη στη νομοθεσία της ενός νέου κεφαλαίου με τίτλο «Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής που συνδέεται με κράτη μη συνεργάσιμα στον φορολογικό τομέα ή με προνομιακά φορολογικά καθεστώτα». Δηλαδή, επικαλούνται το γενικότερο δημόσιο συμφέρον -που δυνατό να γίνει αποδεκτό από το ΔΕΚ- για να υπάρξει παρέκκλιση από τις βασικές αρχές της ΕΕ, οι οποίες δεν επιτρέπουν τη διπλή επιβολή φόρου, διότι κάτι τέτοιο αποτελεί εμπόδιο στις ελευθερίες διακίνησης κεφαλαίων και εγκατάστασης. Φυσικά δεν είναι βέβαιο ότι το ΔΕΚ θα δεχθεί αυτές τις πρόνοιες.
Η ελληνική τροπολογία δίνει ορισμό στο «προνομιακό φορολογικό καθεστώς» και διευκρινίζει πως δεν έχει σημασία αν έχει έδρα σε άλλο κράτος εντός ή εκτός της ΕΕ. Συνεπώς αφορά και τις χώρες μέλη της κοινότητας. Σύμφωνα με τον ορισμό, που είναι ανάλογος με αυτόν που έδωσαν και άλλα κράτη μέλη της ΕΕ που ακολούθησαν την οδό αυτή, και που αφορά την Κύπρο, «υπόκειται σε φόρο επί κερδών ή εισοδημάτων του κεφαλαίου, ο οποίος είναι κατώτερος σε ποσοστό πάνω από το ήμισυ του φόρου που θα οφειλόταν σύμφωνα με τις διατάξεις της ελληνικής φορολογικής νομοθεσίας...». Δηλαδή, θα επιβαρύνονται οι εταιρείες που έχουν κέρδη σε χώρες με εταιρικό φόρο κάτω από το μισό της Ελλάδας (δηλαδή 12,5%). Η Κύπρος εμπίπτει σε αυτή την κατηγορία, καθώς έχει εταιρικό φόρο 10%.
Οι επιπτώσεις
Εταιρείες και όμιλοι που θα επηρεαστούν εάν εγκριθεί σήμερα ή τις επόμενες μέρες στην Ελλάδα αυτή η τροποποίηση, θα πρέπει να πληρώνουν στο ελληνικό δημόσιο επιπρόσθετο φόρο. Για παράδειγμα, δεν θα αναγνωρίζονται προς αφαίρεση από το φορολογητέο εισόδημα, οι δαπάνες αγοράς αγαθών από εταιρείες που εδρεύουν σε χώρες που ουσιαστικά θα «μαυροπινακιστούν». Αυτό αντιμετωπίζει το πρόβλημα των τριγωνικών συναλλαγών, που μεταφέρουν κέρδος από την Ελλάδα σε χώρα με χαμηλότερους συντελεστές π.χ. την Κύπρο.
Επιπρόσθετα, θα επιτρέπεται η αφαίρεση τόκων δανείου για αγορά μετοχών σε αυτές τις εταιρείες ή ακόμη και οι τόκοι που θα πληρώνονται προς αυτές τις εταιρείες.
Η νέα νομοθεσία, αν εγκριθεί (στο πλαίσιο προσπάθειας της Ελλάδας να συγκρατήσει ή να αυξήσει τα φορολογικά της έσοδα), θα αποτελέσει πλήγμα για την Κύπρο, η οποία και μέσω των μειωμένων φορολογικών της συντελεστών επιδιώκει να εδραιωθεί ως διεθνές επιχειρηματικό κέντρο.
--------------------------------------------------------------------------------
Όπως και με άλλες ανάλογες ρυθμίσεις, έτσι και αυτή που προωθείται στην Ελλάδα, αναμένεται ότι αργά ή γρήγορα να κριθεί αντιευρωπαϊκή με την πρώτη προσφυγή κάποιας εταιρείας στο ΔΕΚ. Αυτό εκτιμούν αρκετοί επαγγελματίες στην Κύπρο, ειδικοί επί ευρωπαϊκών - φορολογικών θεμάτων.
Σίγουρα σε κάθε χώρα υπάρχουν τα μαύρα πρόβατα, δηλαδή οι φοροφυγάδες και οι κακοπροαίρετοι, που με το άνοιγμα μιας ταχυδρομικής θυρίδας σε μια χώρα περιορίζουν το φόρο που πληρώνουν. Υπάρχουν όμως και πάρα πολλές ελληνικές εταιρείες που ίδρυσαν καλόπιστα τις θυγατρικές τους στην Κύπρο και έχουν ουσιαστικές δραστηριότητες. Αυτές σίγουρα δεν είναι ορθό να τις «τιμωρείς», ιδιαίτερα σε κρατικό επίπεδο.
Εκτός από τις ελληνικές τράπεζες, στην Κύπρο έχουν θυγατρικές πολλές εμπορικές εταιρείες (π.χ. τα Carrefour, το ΙΚΕΑ και πολλές άλλες μικρότερες). «Με αυτούς τους νόμους», δήλωσε επαγγελματίας λογιστής στον «Π», «αντί να έχεις ένα ελεύθερο σκοπευτή να κτυπά τον ένα φοροφυγά, ρίχνεις δίχτυ και τους συλλαμβάνεις όλους. Αυτό σίγουρα δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό από το ΔΕΚ» ανέφερε, γιατί «είναι καθαρά αντιευρωπαϊκό».
Σημειώνεται πως ανάλογες ρυθμίσεις πέρασαν η Ισπανία, η Ιταλία και άλλες, κυρίως μεγάλες, χώρες. Αρκετά επαγγελματικά σώματα της Κύπρου επεδίωξαν στο παρελθόν με παρεμβάσεις τους να αποτρέψουν τις ρυθμίσεις αυτές. Ακόμη εισηγήθηκαν να ζητηθούν γνωματεύσεις και από την Κομισιόν πριν προχωρήσουν, διότι δεν είναι ορθή η πρακτική να υιοθετούνται αντιευρωπαϊκές νομοθεσίες απλά για να δημιουργούνται προβλήματα σε άλλα κράτη μέλη μέχρι να εκδικαστούν οι υποθέσεις και μετά να καταργούνται.
source: politis.com.cy
No comments:
Post a Comment