Friday, February 12, 2010

Aegean-Olympic Air: Συνεργασία ή συνένωση;






Aegean-Olympic Air: Συνεργασία ή συνένωση;



Όσοι γνωρίζουν να διαβάζουν τα σημεία, σήμερα αποκωδικοποιούν πλήρως όσα πριν από περίπου είκοσι ημέρες είχε ενδεχομένως υπονοήσει ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών. Είχε χαρακτηρίσει το 2010 “έτος-πρόκληση” εξαιτίας της εισόδου στην αγορά της Olympic Air, ενώ είχε χαρακτηριστικά αναφέρει ότι “έχουμε γίνει πολλοί: Μικροί, μεσαίοι, μεγάλοι”.

Στην ίδια παρουσίαση, ο κ. Βασιλάκης είχε περιγράψει το “άρμα” της MIG, στο οποίο ανήκει η Olympic Air ως έναν “ισχυρό επιχειρηματικό όμιλο”. Και μόλις χθες, η εισηγμένη με επίσημη ανακοίνωσή της επιβεβαίωσε τη φημολογία περί επαφών μεταξύ των βασικών μετόχων της και της “ανταγωνίστριας” Olympic Air.

Και μπορεί ο πρόεδρος της Aegean κ. Θεόδωρος Βασιλάκης να είχε σημειώσει δύο μήνες αφότου οι “Ολυμπιακές Αερογραμμές” περιήλθαν στον έλεγχο του κ. Ανδρέα Βγενόπουλου ότι “υπάρχει χώρος για δύο κερδοφόρες αεροπορικές εταιρείες”, το μικρό μέγεθος, ωστόσο, της ελληνικής αγοράς φαίνεται ότι τελικά δύσκολα επιτρέπει μία τέτοιου είδους συνύπαρξη, τουλάχιστον κάτω από διαφορετική στέγη.

Έτσι, παράγοντες της αγοράς και αναλυτές εξετάζουν ποιο θα μπορούσε να ήταν το επικρατέστερο μοντέλο ενός κοινού “σχεδίου πτήσης” των δύο αερογραμμών, οι οποίες τους τελευταίους μήνες είχαν επιδοθεί σε πόλεμο τιμών.

Την εκδοχή της συγχώνευσης στηρίζει η Piraeus Securities σε πρόσφατη έκθεσή της, στην οποία επισημαίνεται ότι “ενδεχόμενη απόκτηση της Olympic από την Aegean συνιστά μία θετική επιχειρηματική κίνηση”.

Μην ξεχνάμε βέβαια ότι η Ολυμπιακή διαθέτει ένα ιστορικό και ισχυρό brand name. Κάτι το οποίο αποτυπώθηκε και στην αποδοχή του επιβατικού κοινού τους τελευταίους μήνες (οπότε και λειτουργεί υπό τη σκέπη της MIG) κατά τη διάρκεια των οποίων η επιβατική κίνηση εκτιμάται πως κινήθηκε σε ιδιαίτερα ικανοποιητικά επίπεδα.

Ωστόσο, όπως σημειώνεται, η επιτυχία του deal εξαρτάται και από το εάν η Aegean θα διατηρήσει την αρχική εκτίμηση στην οποία είχε αρχικά προβεί για την Olympic.

Ως γνωστόν, η Aegean είχε αρχικά υποβάλει προσφορά για την απόκτηση της Ολυμπιακής, η οποία βέβαια δεν έγινε δεκτή. Προσέφερε 90 εκατ. ευρώ για το πτητικό έργο των Ο.Α., 20 εκατ. για την τεχνική βάση και 60 εκατ. για την Πάνθεον. Το ελληνικό Δημόσιο δηλαδή θα ελάμβανε 170 εκατ. ευρώ, ενώ η Aegean είχε δεσμευτεί να μειώσει την χωρητικότητα στις εσωτερικές πτήσεις προς όφελος των υπόλοιπων παικτών στην αγορά, όπως και να διατηρήσει χαμηλές τις τιμές έως το τέλος του 2010.

Από την πλευρά της η Proton Bank ανέφερε ότι από τους όρους της ενδεχόμενης συμφωνίας θα εξαρτηθούν τα οφέλη της πιθανής συνεργασίας μεταξύ Olympic Air και Aegean Airlines, επισημαίνοντας ότι μία τέτοια συνεργασία αίρει έναν από τα βασικά ρίσκα της Aegean, ήτοι τον έντονο εγχώριο ανταγωνισμό.

Σε κάθε περίπτωση, αναφέρει η Proton, υπάρχουν ζητήματα ανταγωνισμού που θα πρέπει να διασαφηνιστούν, καθώς οι δύο αερομεταφορείς ελέγχουν συνολικά το 95% περίπου της εγχώριας αγοράς.

Επιτροπή Ανταγωνισμού

Σε περίπτωση, βέβαια, συγχώνευσης το ερώτημα που τίθεται είναι εάν η Επιτροπή Ανταγωνισμού δώσει το πράσινο “φως”. Και αυτό δεδομένου ότι το άρθρο 1 του νόμου 703/77 “περί ελέγχου των μονοπωλίων και ολιγοπωλίων και προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού” απαγορεύει ρητά κάθε σύμπραξη που “δυσχεραίνει την λειτουργία του ανταγωνισμού”.

Την ίδια όμως, στιγμή κατά το άρθρο 4 του ίδιου νόμου “η συγκέντρωση επιχειρήσεων είναι εφικτή όταν συγχωνεύονται με κάθε τρόπο δύο ή περισσότερες προηγουμένως ανεξάρτητες επιχειρήσεις ή όταν ένα ή περισσότερα πρόσωπα που ελέγχουν ήδη μία επιχείρηση αποκτούν άμεσα ή έμμεσα τον έλεγχο του συνόλου ή τμημάτων μιας επιχείρησης”.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως επισημαίνει η χρηματιστηριακή παρότι τέτοιου είδους συγχωνεύσεις έχουν λάβει χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Alitalia και AirOne, εξαγορά Austrian από Lufthansa) θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι οι αερομεταφορές αποτέλεσαν έναν πολιτικά ευαίσθητο τομέα στο παρελθόν


capital.gr

No comments:

Share |