Friday, February 19, 2010
€35 εκ. στη Eurocypria υπό... διαμαρτυρία
€35 εκ. στη Eurocypria υπό... διαμαρτυρία
Πράσινο φως άναψε η βουλή για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Eurocypria κατά €35 εκ., αφού παρά τις διαμαρτυρίες για ελλειπή πληροφόρηση και τις «χαλαρές» δεσμεύσεις για μειώσεις μισθών, ΔΗΚΟ και ΕΔΕΚ στήριξαν τελικά το κυβερνητικό νομοσχέδιο. Από τη συνεδρία της ολομέλειας της βουλής ξεχώρισαν οι κατηγορίες για κακοδιαχείριση, μίζες και αδιαφάνεια, ενώ... «παρόν» βρέθηκε και ο Ανδρέας Βγενόπουλος.
Υπέρ της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας τάχθηκαν οι 26 βουλευτές από το ΑΚΕΛ, το ΔΗΚΟ και την ΕΔΕΚ ενώ κατά τάχθηκαν 13 βουλευτές από το ΔΗΣΥ κα ΕΥΡΩΚΟ.
Αποχή τήρησε ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Αντιπρόεδρος του ΔΗΚΟ Νικόλας Παπαδόπουλος, καθώς και ο βουλευτής του κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών, Γιώργος Περδίκης.
Τη συνεδρία της ολομέλειας παρακολούθησαν εργαζόμενοι καθώς και η διοίκηση της Eurocypria.
Αρχικά ο πρόεδρος του ΕΥΡΩΚΟ Δημήτρης Συλλούρης κατέθεσε τροποποίηση του νομοσχεδίου και ζήτησε την έγκριση μόνο €10 εκ. για να καλύψει η εταιρεία τις άμεσες οικονομικές υποχρεώσεις ενώ στο μεταξύ επαναδιαπραγματευτεί τους όρους των δανείων €28 εκ. που έλαβε πέρσι από την Τρ. Πειραιώς και από την Marfin.
ΔΗΣΥ, ΕΥΡΩΚΟ και Οικολόγοι ενέκριναν την τροπολογία ενώ ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ και ΕΔΕΚ τάχθηκαν ενάντιον. Αποχή από την ψηφοφορία της τροπολογίας τήρησε και πάλι ο κ. Παπαδόπουλος.
Αίσθηση προκάλεσε η στάση που τήρησαν το ΔΗΚΟ και η ΕΔΕΚ, που παραδέχθηκαν ότι δεν έλαβαν ικανοποιητικές εξηγήσεις από τη Eurocypria, αλλά υπερψήφισαν το νομοσχέδιο.
Το χορό των αντιδράσεων έσυρε ο αντιπρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος ο οποίος παρόλο από την αρχή δήλωσε την ξεκάθαρη στήριξη του κόμματος του, υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι η Βουλή βρέθηκε σε διλήμματα και σε έμμεσο εκβιασμό για να ψηφίσει το νομοσχέδιο.
Ο κ. Σιζόπουλος κάκισε την στάση της εταιρείας να μην παραχωρήσει στη βουλή τα συμβόλαια για τις συμφωνίες με ξένες αεροπορικές εταιρείες για ενοικίαση αλλά και για υπενοικίαση αεροσκαφών.
«Η ενέργεια αυτή», είπε, «δεν διευκόλυνε το έργο της βουλής, γιατί η ηγεσία της Eurocypria μας έδωσε ως δικαιολογία ότι πρόκειται για εμπορικές συμφωνίες».
Ο αντιπρόεδρος της ΕΔΕΚ πρόσθεσε ότι πρώτη φορά μια κρατική εταιρεία αρνείται να δώσει στη βουλή τις συμφωνίες που έχει συνάψει. Ταυτόχρονα έκανε λόγο για κακοδιαχείρηση των προηγούμενων ετών.
Ο κ. Σιζόπουλος ζήτησε διευκρινίσεις για την ενοικίαση από την Eurocypria αεροσκάφους από ξένη εταιρεία προς το ποσό των $420 χιλ. το μήνα, που στη συνέχεια υπενικοιάστηκε σε άλλη αεροπορική εταιρεία για $288 χιλ. Μάλιστα, είπε, η εταιρεία «έδωσε και 2% στους μεσάζοντες ενώ κάλυψε και τους μισθούς των πιλότων από το εξωτερικό».
Ο Αντιπρόεδρος της ΕΔΕΚ διερωτήθηκε επίσης γιατί οι κύπριοι φορολογούμενοι να χρηματοδοτούν μια εταιρεία η οποία μεταφέρει τουρίστες εκτός Κύπρου.
Ο κ. Σιζόπουλος υπογράμμισε ότι πρέπει να υπάρξει οικονομική εξυγίανση και σωστή διαχείριση των δυο κρατικών αερομεταφορών της Κύπρου, ενώ ευχήθηκε στο τέλος του χρόνου οι ζημίες στην Eurocypria να μην ξεπεράσουν τα €2 εκ. Με βάση το business plan που ετοίμασε η εταιρεία, θα επιστρέψει στην κερδοφορία το 2011, έχοντας στο μεταξύ συσσωρεύσει ζημιές €38 εκ. από το 2007.
Στη δική του ομιλία του ο κ. Συλλούρης δήλωσε ότι για τη μακροχρόνια βιωσιμότητα των αερογραμμών χρειάζεται σχεδιασμός από πλευράς της Κυβέρνησης με την συνεργασία των αερογραμμών.
Η Κυβέρνηση και οι αερογραμμές είπε πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Άφησε και αιχμές και για την στάση που κράτησαν οι τράπεζες. «Πρέπει», επισήμανε, «να βρεθούν προ των ευθυνών τους, να συμπεριφερθούν και να συμβάλουν στην κρίση».
Εκ μέρους του ΔΗΣΥ ο αναπληρωτής Πρόεδρος Αβέρωφ Νεοφύτου εστιάστηκε στις ζημιογόνες συμφωνίες της Eurocypria για την ενοικίαση των αεροσκαφών.
Ο κ Νεοφύτου πρόσθεσε ότι πριν ενάμιση χρόνο οι εργαζόμενοι στη Eurocypria είχαν προειδοποιήσει «ότι ενοικίαση των δύο επιπρόσθετων αεροσκαφών έθετε σε κίνδυνο όχι μόνο την εργασία των κυπρίων πιλότων αλλά και τη βιωσιμότητα της εταιρείας».
Ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΔΗΣΥ ανέφερε ότι το κόμμα του δεν υποστηρίζει το κράτος επιχειρηματία.
Διερωτήθηκε εάν η Eurocypria ήταν ιδιωτική εταιρεία, πόσοι από τους βουλευτές θα έβγαζαν έστω και ένα σεντ για να συμπληρώσουν €35 εκ.
Επανέλαβε τη θέση του για συγχώνευση των Κυπριακών Αερογραμμών με τη Eurocypria και έφερε ως παράδειγμα ξένες αεροπορικές εταιρείες.
«Σίγουρα», σημείωσε, «εάν ο κ.Βγενόπουλος δεν ήταν Πρόεδρος της MIG και εάν δεν ήταν από τα δικά του λεφτά που επένδυσε για την αγορά της Olympic και συμμετείχε σε κρατικό συμβούλιο, θα είχε την ίδια θέση με εμάς». «Επειδή τώρα είναι από τη δική του τσέπη βλέπει το συμφέρον του και το συμφέρον των μετόχων του και προχωρεί σε διαπραγμάτευση για συγχώνευση», είπε, αναφερόμενος στις διαπραγματεύσεις μεταξύ της θυγατρικής της MIG, Olympic Air και της Aegean.
Ο κ. Νεοφύτου τόνισε ότι δεν μπορεί ο κύπριος πολίτης με δημοσιονομικό έλλειμμα που αγγίζει το 6% και το δημόσιο χρέος να φτάνει το 80%, να δίνει €35 εκ. σε μια εταιρεία της οποίας τρία από τα έξι αεροσκάφη μεταφέρουν τουρισμό εκτός Κύπρου.
Απάντηση στις αιχμές Νεοφύτου για κράτος επιχειρηματία έδωσε αμέσως ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Σταύρος Ευαγόρου.
«Όταν προτείνουμε την πολιτική των ιδιωτικοποίησεων προτείνουμε την πώληση κερδοφόρων οργανισμών», είπε, αφήνοντας αιχμές για τη διαχρονική θέση του κ. Νεοφύτου για ιδιωτικοποίηση ημικρατικών οργανισμών όπως η Cyta.
Η θέση του ΑΚΕΛ σημείωσε είναι ξεκάθαρη για τις ιδιωτικοποιήσεις. Σε νευραλγικούς οργανισμούς το κράτος είπε πρέπει να έχει το πάνω χέρι.
Ο κ. Ευαγόρου υποστήριξε ότι ο λόγος που το ΑΚΕΛ στηρίζει τη Eurocypria είναι για να στηρίξει την οικονομία του τόπου, τους εργαζόμενους και τον τουρισμό.
Επανέλαβε ότι σε περίπτωση που εταιρεία έβαζε λουκέτο η Κύπρος θα έχανε συνολικά €220 εκ. από τον τουρισμό εκ των οποίων τα €38 εκ. θα κατέληγαν στα ταμεία του κράτους ως φόροι.
Όσον αφορά τις συμφωνίες για την ενοικίαση των αεροσκαφών, θα πρέπει τόνισε «να συγκρίνουμε την ίδια περίοδο, τι έχουν πράξει άλλοι που ενοικίαζαν αεροσκάφη». Προχώρησε και ένα βήμα παρακάτω λέγοντας ότι «το ΑΚΕΛ είναι διατεθειμένο να αποκαλύψει στοιχεία και έγγραφα ενοικίασης αεροσκαφών».
Ο κ. Ευαγόρου απέδωσε τη ζημιογόνο πορεία της Eurocypria σε άσχημα κατά την έκφραση του συμβόλαία που συνήψε στο περελθόν, στην αύξηση της τιμής των καυσίμων και σε σοβαρά διοικητικά λάθη.
Παράλληλα ζήτησε και αυτός με τη σειρά του καλύτερη διοίκηση και εκσυγχρονισμό. Όσον αφορά το θέμα της συγχώνευσης τάχθηκε υπέρ της διενέργειας μελέτης από εμπειρογνώμονες.
Εξέφρασε παράλληλα την λύπη του για την εισαγωγή νέων ηθών στο συνδικαλιστικό κίνημα, αναφερόμενος στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας των εργαζόμενων της Κυπριακών Αερογραμμών κατά της ψήφισης του νομοσχεδίου στήριξης της Eurocypria.
Καταλήγοντας ζήτησε από τη βουλή και από την Επιτροπή Οικονομικών να ασκεί έλεγχο στην Eurocypria σε τακτά χρονικά διαστήματα. Πρόσθετα απαίτησε να συζητηθεί το μέλλόν των κρατικών αερομεταφορών στην Κύπρο.
Το ΔΗΚΟ, το οποίο όπως φάνηκε καθόρισε τη θέση του την υστάτη, άσκησε κριτική για το δίλημμα στο οποίο βρέθηκε για το μέλλον της εταιρείας.
Ο βουλευτής του κόμματος Άγγελος Βότσης με έντονο ύφος ανέφερε ότι σε κάποια σημεία που έπρεπε να ζητήσει διευκρινίσεις το Υπουργικό Συμβούλιο, άσκησε πιέσεις η Βουλή για να εξασφαλίσει κάποια περαιτέρω στοιχεία, όπως στο θέμα των μισθολογικών παραχωρήσεων των πιλότων.
Ως γνωστό, οι πιλότοι ανέφεραν σε χθεσινή επιστολή τους ότι δεν έχει επέλθει οιαδήποτε συμφωνία στο θέμα των μισθολογικών παραχωρήσεων.
Το ΔΗΚΟ είχε θέσει τις γραπτές δεσμεύσεις των πιλότων ως όρο ψήφισης του νομοσχεδίου.
Ο κ. Βότσης κάκισε για άλλη μια φορά την ενέργεια του Υπουργού Οικονομικών να πάρει δάνεια το 2009 από τράπεζες για τη Eurocypria χωρίς την έγκριση της βουλής και τη δέσμευση του προς αυτές ότι θα εξασφαλίσει τα €35 εκ. Έκανε λόγο για προχειρότητα από πλευράς του Υπουργείο Οικονομικών για το θέμα, ιδίως αν αποδειχθεί εκ των υστέρων ότι αποτελεί κρατική ενίσχυση τα €35εκ.
source: stockwatch.com.cy
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment