Thursday, December 17, 2009

Στον πάτο ΕΕ η αγορά αυτοκινήτων

Στον πάτο ΕΕ η αγορά αυτοκινήτων


Χειρότερη κατάσταση βιώνουν οι κύπριοι εισαγωγείς αυτοκινήτων από ότι οι συνάδελφοι τους σε αρκετές δυτικοευρωπαϊκές χώρες, όπως διαφαίνεται από τα τελευταία στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), που δόθηκαν προχθές στη δημοσιότητα. Η Κύπρος καταγράφει μία από τις μεγαλύτερες μειώσεις μεταξύ των χωρών της δυτικής Ευρώπης, στις πωλήσεις καινούριων οχημάτων.

Ταυτόχρονα, διαφαίνεται ότι ενώ σε κάποιες χώρες άρχισε να διαφαίνεται βελτίωση, στην Κύπρο ακόμη δεν διαφαίνονται θετικά σημάδια ανάκαμψης.

Τα μέτρα στήριξης που ανακοίνωσαν αρκετές χώρες της Ευρώπης και που σύντομα οδεύουν προς τη λήξη, όπως είναι η απόσυρση παλιών οχημάτων αλλά και η μείωση στους φόρους κατανάλωσης, έφεραν σημαντικά οφέλη στις αυτοκινητοβιομηχανίες της δυτικής Ευρώπης.


Με βάση τα τελευταία στοιχεία της ACEA, οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων στην Ευρώπη συνέχισαν την ανοδική πορεία των τελευταίων μηνών (βλέπε γράφημα). Οι εγγραφές των καινούριων αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 26,8% το Νοέμβριο έναντι αύξησης 11,2% τον Οκτώβριο. Ένα χρόνο πριν, δηλαδή το Νοέμβριο του 2008, οι εγγραφές καινούριων αυτοκινήτων είχαν μειωθεί κατά 25,8% όταν η διεθνής κρίση άρχισε να επηρεάζει αισθητά τον κλάδο.

Οι πωλήσεις στις δυτικοευρωπαϊκές αγορές σημειώνουν σημαντική αύξηση (+30,6%) αντανακλώντας τις επιδράσεις των σχεδίων απόσυρσης που έλαβαν οι κυβερνήσεις, ενώ οι πωλήσεις στις ανατολικοευρωπαϊκές αγορές καταγράφουν σημαντική πτώση (-16,7%).

Οι εγγραφές έφθασαν το 1,18 εκ. από 933,5 χιλ. το Νοέμβριο του 2008. Το Νοέμβριο οι πλείστες χώρες σημείωσαν αύξηση στις εγγραφές. Στο Ηνωμένο Βασίλειο η αύξηση έφθασε στο 57,6%, στην Ισπανία το 37,3% στη Γαλλία το 48,3% και στην Ελλάδα το 35%. Για την Κύπρο δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία αλλά όπως διαφαίνεται από τα τελευταία στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, η μείωση στις εγγραφές των καινούριων οχημάτων ανήλθε στο 19,7% το Νοέμβριο.

Παράγοντες της αγοράς δεν βλέπουν σημάδια στην αγορά ρίχνοντας ευθύνες στην κυβέρνηση γιατί δεν έλαβε μέτρα ενίσχυσης του κλάδου. Μιλώντας στη StockWatch, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Unicars (Audi, Volkswagen, Seat, Skoda), Αλέξαντρος Διογένους, ανέφερε ότι στις χώρες όπου παρουσιάζεται αύξηση στις πωλήσεις είναι οι χώρες που έλαβαν μέτρα απόσυρσης των παλιών οχημάτων αλλά και άλλα μέρα όπως μείωση του φόρου κατανάλωσης (Ελλάδα).

«Επείγει και στην Κύπρο η υιοθέτηση ανάλογων σχεδίων και μέτρων τα οποία δεν θα επιβαρύνουν το κράτος γιατί είναι αυτοχρηματοδούμενα», τόνισε για να επισημάνει ότι χωρίς μέτρα, «η αγορά το 2010 θα κινηθεί στην καλύτερη περίπτωση στα επίπεδα του 2009 ή και ακόμη χαμηλότερα».

Τις ίδιες ανησυχίες εξέφρασε και ο Δημήτρης Μελανθίου της Toyota. «Χωρίς μέτρα, η αγορά θα κινηθεί στο καλύτερο σενάριο στα επίπεδα του 2009. Ωστόσο, «οποιαδήποτε μέτρα πρέπει να είναι στοχευμένα γιατί το προηγούμενο σχέδιο απόσυρσης από το σύνολο των εγκριμένων αιτήσεων απόσυρσης, μόλις το 23% αγόρασε καινούρια αυτοκίνητα», τόνισε.


Ο κ. Μελανθίου, υπογράμμισε επίσης ότι το κράτος θα πρέπει να εξετάσει σοβαρά το ενδεχόμενο αναθεώρησης της φορολόγησης των αυτοκινήτων. Θα μπορούσε η φορολόγηση, είπε, να είναι όχι με βάση το μέγεθος του κινητήρα αλλά με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα όπως κάνουν άλλες χώρες.

Τα στοιχεία του AECA περιλαμβάνουν τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ αλλά και τις χώρες του διεθνούς οργανισμού ελεύθερου εμπορίου (EFTA - Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία και Λιχτενστάιν), ενώ εξαιρούνται οι Κύπρος και Μάλτα.

Εντεκάμηνο

Το εντεκάμηνο του 2009 η πτώση στις συνολικές εγγραφές νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη περιορίστηκε στο 2,8%. Οι νέες εγγραφές μειώθηκαν στα 13,4 εκ. από 13,8 εκ. το εντεκάμηνο του 2008.


Από τις ευρωπαϊκές χώρες, μεγάλες μειώσεις στις εγγραφές το εντεκάμηνο του 2009 έχουν οι Ιρλανδία (-62,3%), Φινλανδία (-36,1%), Δανία (-29,1%), Πορτογαλία (-25,3%) και Ισπανία (-20,8%). Στην Κύπρο η μείωση φθάνει το 33,3%.

stockwatch.com.cy

No comments:

Share |