Tuesday, September 1, 2009

Sky Europe: Ρέκβιεμ για μια low cost αεροπορική


Sky Europe: Ρέκβιεμ για μια low cost αεροπορική


Δεν ήταν ακριβώς κεραυνός εν αιθρία η είδηση για τη χρεοκοπία της Sky Europe. Μήνες τώρα ήταν γνωστό ότι η εταιρεία είχε χρέη που δεν μπορούσε να πληρώσει, η βάση της στη Βιέννη είχε βγει από τις αρχές Αυγούστου εκτός λειτουργίας λόγω χρεών προς το αεροδρόμιο, και η δεύτερη βάση στην Πράγα θα έπαιρνε σύντομα τον ίδιο δρόμο. Ο στόλος της είχε μειωθεί πέρυσι στα 5 αεροσκάφη, από τα 15 που είχε, ενώ οι τιμές των εισιτηρίων παρέμεναν στα ίδια χαμηλά επίπεδα με εκείνα των χρόνων που μεσουρανούσε.
Το άρθρο συνεχίζεται παρακάτω
Η Sky Europe ιδρύθηκε το Νοέμβριο του 2001, και ξεκίνησε τις πτήσεις της από την πρώτη της βάση, στη Μπρατισλάβα της Σλοβακίας, στις 13 Φεβρουαρίου του 2002. Αναπτυσσόμενη ταχύτατα, έφτασε να γίνει η μεγαλύτερη low cost αεροπορική της Κεντρικής Ευρώπης, και να κατέχει τον νεαρότερο στόλο. Πετούσε με τα φτερά της Boeing, με τα 737 της να θεωρούνται τα πλέον καλοσυντηρημένα, σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές low cost.

Η πρώτη εταιρεία σλοβακικών συμφερόντων που εισήχθη στα χρηματιστήρια της Βιέννης και της Βαρσοβίας, η Sky Europe είδε γρήγορα τη μετοχή της να ανεβαίνει, τα κέρδη της να αυξάνονται και το ενδιαφέρον των επενδυτών –μεταξύ των οποίων και η επενδυτική τράπεζα CA-IB, μέλος του HVB Group– να μεγαλώνει.

Το 2006 έγινε η πρώτη εταιρεία που ανακοίνωσε αρνητικές τιμές εισιτηρίων –μείον 10 σλοβάκικες κορώνες, ήτοι έκπτωση στους φόρους αεροδρομίου που θα πλήρωναν οι επιβάτες της– και το 2007 άνοιξε δύο νέες βάσεις, στην Πράγα και τη Βιέννη. Το 2008 ανακοίνωσε αριθμό επιβατών δωδεκαμήνου που ξεπερνούσε τα 3,5 εκατομμύρια.

Δυστυχώς, όμως, τα εντυπωσιακά ανοίγματα ενέχουν το ρίσκο της εξίσου εντυπωσιακής πτώσης. Σύμφωνα με τα επίσημα οικονομικά αποτελέσματα, η εταιρεία δεν κατάφερε ποτέ στην 7χρονη ιστορία της να βγάλει κέρδος. Το χρέος της προς το hedge fund York Global Finance II ανερχόταν σε 25 εκατομμύρια ευρώ, και έπρεπε να πληρωθεί μέχρι τις 15 Ιουνίου 2009. Στις 23 Ιουνίου 2009 η εταιρεία τέθηκε υπό επιμέλεια για να προστατευθεί από τους δανειστές της, από το δικαστήριο της Μπρατισλάβας.

Το κλείσιμο της πόρτας της κύριας πλέον βάσης της, αυτής στη Βιέννη, στις 11 Αυγούστου 2009, και η ανακοίνωση του αεροδρομίου της Πράγας, ότι θα ακολουθούσε την ίδια τακτική από 1ης Σεπτεμβρίου 2009, έδωσαν το τελειωτικό χτύπημα.

Καθώς το κεφάλαιο για να ξεπληρωθούν τα χρέη προς τα δύο αεροδρόμια δε βρέθηκε, και η βάση στη Μπρατισλάβα –η μοναδική που έμενε από τη στιγμή που καταργούνταν οι άλλες δύο– δεν επαρκούσε για την ομαλή συνέχιση των δρομολογίων, η Sky Europe κήρυξε χρεοκοπία στις 31 Αυγούστου 2009. Η τελευταία πτήση που πραγματοποιήθηκε ήταν από την Αθήνα στην Μπρατισλάβα.

Από σήμερα, 1η Σεπτεμβρίου, η Sky Europe δεν πετάει στους ευρωπαϊκούς ουρανούς.

Όσοι είχατε αγοράσει εισιτήρια online με την πιστωτική σας κάρτα, μπορείτε να αποζημιωθείτε από την τράπεζα η οποία εξέδωσε την κάρτα σας. Η διαδικασία είναι ουσιαστικά η ίδια που ακολουθείται για το αίτημα αμφισβήτησης συναλλαγών: τυπώνετε το e-mail που είχατε λάβει από την Sky Europe με την επιβεβαίωση της κράτησης, και είτε το e-mail που ανακοινώνει τη χρεοκοπία της –αν το έχετε λάβει– είτε την επίσημη ανακοίνωση στο site της, πηγαίνετε στην τράπεζα και συμπληρώνετε το Έντυπο Αμφισβήτησης Συναλλαγών, με αιτιολογία «δεν έλαβα ποτέ τις υπηρεσίες για τις οποίες πλήρωσα».

Η διαδικασία προβλέπεται χρονοβόρα, καθότι οι τράπεζες θα πρέπει να πάρουν πίσω τα χρήματα από την Sky Europe, αλλά κατά πάσα πιθανότητα το αντίτιμο του εισιτηρίου θα σας επιστραφεί. Έχετε τουλάχιστον πολύ περισσότερες πιθανότητες απ’ ότι αν είχατε καταθέσει τα χρήματα σε τραπεζικό λογαριασμό, περίπτωση για την οποία η επίσημη ανακοίνωση επισημαίνει ότι «η αποζημίωση ενδέχεται να μην είναι δυνατή».

Οι εναλλακτικές που απομένουν για απευθείας μετάβαση στην Πράγα και τη Βιέννη είναι η Czech Airlines στην πρώτη περίπτωση και οι Ολυμπιακή και Austrian στη δεύτερη, καμία εκ των οποίων, ως γνωστόν, δεν είναι low cost, ενώ η απευθείας σύνδεση της Αθήνας με την Μπρατισλάβα καταργείται.

Υποθέτουμε (ή μήπως ελπίζουμε;) πως κάποια low cost θα αδράξει την επαγγελματική ευκαιρία και θα καλύψει το κενό. Θα μας λείψουν, όμως, τα μπλε κόκκινα Boeing με το γενναιόδωρο χώρο ανάμεσα στα εξίσου μπλε κόκκινα δερμάτινα καθίσματα. Και τα Σαββατοκύριακα στην Πράγα, που τα πληρώναμε 70 ευρώ μετ’ επιστροφής και φόρων. Ποσό που, προφανώς, ήταν πολύ καλό για να είναι κερδοφόρο.

capital.gr

No comments:

Share |