Τελειώνει ο χρόνος για την Chrysler
Οι διαπραγματεύσεις της Cerberus Capital με το Λευκό Οίκο και τους πιστωτές έχουν μπει στην τελική ευθεία καθώς πλησιάζει η διορία που έχει δώσει η αμερικανική κυβέρνηση στην Chrysler. Την ίδια στιγμή η αυτοκινητοβιομηχανία κατάφερε να καταλήξει σε συμφωνία με τα εργατικά σωματεία.
Του David Kiley
Καθώς τα χρονικά περιθώρια στενεύουν για την Chrysler που έχει διορία έως τις 30 Απριλίου για να δείξει στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση ότι διαθέτει ένα νέο σχέδιο για την οικονομική της βιωσιμότητα –ή να βρεθεί αντιμέτωπη με το φάσμα της πτώχευσης– η αυτοκινητοβιομηχανία έκανε μεγάλα βήματα μέσα στο σαββατοκύριακο καταλήγοντας σε συμφωνία τόσο με το συνδικάτο Canadian Auto Workers, όσο και με την Ένωση Εργαζομένων στις Αυτοκινητοβιομηχανίες (United Auto Workers), γεγονός που αναμένεται να ικανοποιήσει τους κυβερνητικούς αξιωματούχους.
Ωστόσο, έχει σημειωθεί μικρότερη πρόοδος στις διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες για τα δάνεια της αυτοκινητοβιομηχανίας που ανέρχονται σε περίπου 6,9 δισ. δολ. Ο Λευκός Οίκος επιδιώκει οι πιστωτές να διατηρήσουν από αυτά τα δάνεια ένα ποσό μεταξύ 1 δισ. και 1,5 δισ. δολ. και να διαγράψουν το υπόλοιπο με αντάλλαγμα μετοχικό μερίδιο της τάξης του 5% με 10% στην αυτοκινητοβιομηχανία. Από την πλευρά τους οι τράπεζες επιθυμούν να διατηρήσουν τις απαιτήσεις στους στα 4,5 δισ. δολ. με την συμμετοχή τους στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας να διαμορφώνεται στο 40%.
Το κενό αυτό στις διαπραγματεύσεις οδήγησε ένα στέλεχος που ενημερώθηκε για την πορεία των συνομιλιών να εκτιμήσει ότι υπάρχει πιθανότητα 50% η αυτοκινητοβιομηχανία τελικά να οδηγηθεί σε καθεστώς αναδιάρθρωσης στο πλαίσιο του Κεφαλαίου 11 του αμερικανικού πτωχευτικού κώδικα, μετά την λήξη της διορίας που έχει θέσει ο Λευκός Οίκος.
Αν η Chrysler δεν μπορέσει να καταλήξει σε συμφωνία με τις τράπεζες μέχρι την κυβερνητική προθεσμία, ο Λευκός Οίκος έχει διακηρύξει ότι δεν θα δώσει νέα δάνεια στην αυτοκινητοβιομηχανία. Έχει ήδη δανείσει στην Chryslerπερίπου 4,5 δισ. δολ. από τον περασμένο Δεκέμβριο προκειμένου η αυτοκινητοβιομηχανία να συνεχίσει τις δραστηριότητες της. Χωρίς επιπλέον κυβερνητικά δάνεια, η Chrysler θα βρεθεί χωρίς λειτουργικά κεφάλαια και θα αναγκαστεί να υποβάλει αίτησης πτώχευσης.
Ο οικονομικός σύμβουλος του Λευκού Οίκου, Larry Summers μιλώντας στο Fox News την περασμένη Κυριακή δήλωσε ότι η κυβέρνηση Ομπάμα συνεχίζει να ελπίζει ότι όλα τα εμπλεκόμενα μέρη θα καταλήξουν σε συμφωνία πριν την προθεσμία, αποτρέποντας το ενδεχόμενο της πτώχευσης που αναμένεται να πλήξει καίρια την καταναλωτική εμπιστοσύνη στα προϊόντα της Chrysler. "Υπάρχουν κάποια θέματα που έχουν επιλυθεί και κάποια άλλα που χρειάζεται να επιλυθούν", δήλωσε ο Summers.
Η συμφωνία με την Ένωση Εργαζομένων στις Αυτοκινητοβιομηχανίες (UAW) – μέσω της οποίας επιτυγχάνεται εξοικονόμηση 100 δολ. ανά όχημα σε εργατικά κόστη και δίνει στην Ένωση μετοχικό μερίδιο στην Chrysler με αντάλλαγμα την μείωση στο μισό των 8 δισ. δολ που χρωστά η Chrysler στην UAW έναντι μελλοντικών παροχών υγειονομικής περίθαλψης – είναι ιδιαίτερα σημαντική. Οι ενώσεις και οι πιστωτές της εταιρείας δεν προχωρούσαν σε κάποια συμφωνία το προηγούμενο διάστημα καθώς κανείς δεν ήθελε να αφήσει τον άλλο να πετύχει καλύτερους όρους. Οι τράπεζες διαμαρτύρονται ότι προσφέρθηκε στα εργατικά σωματεία το 50% από ό,τι τους οφείλεται, ενώ από τις ίδιες ζητείται να λάβουν περίπου 30 cents στο δολάριο ή και λιγότερα.
Η συμβολή της Fiat
Περιμένοντας στο περιθώριο είναι η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Fiat (FIA.MI), η οποία είναι έτοιμη να διαθέσει στην Chrysler τεχνολογίες και κινητήρες αξίας σχεδόν $10 δισ. δολ. – πρόκειται για οχήματα και κινητήρες που η Chrysler θα μπορεί να προσαρμόσει στα αυτοκίνητα της. Ωστόσο η Fiat δεν θα διαθέσει ρευστά. Αν ο Λευκός Οίκος εγκρίνει κάποια συμφωνία της αυτοκινητοβιομηχανίας με τις τράπεζες και τα εργατικά σωματεία, έχει υποσχεθεί να διαθέσει στην Chrysler επιπλέον δάνεια ύψους 6 δισ. δολ. και η συμμαχία με την Fiat – που αναμένεται να πάρει μερίδιο 20% στην αυτοκινητοβιομηχανία – θα προχωρήσει.
Ωστόσο, με τις τράπεζες να βρίσκονται τόσο μακριά από κάποια συμφωνία και με το Λευκό Οίκο να είναι απρόθυμος να σπρώξει την Chrysler στην άβυσσο της ρευστοποίησης, πηγές κοντά στις διαπραγματεύσεις επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση Ομπάμα θα μπορούσε να επιδιώξει μια τρίτη λύση: να δώσει στην Chrysler κάποια κεφάλαια ώστε να αναδυθεί από την διαδικασία της πτώχευσης, αντί να προχωρήσει στην ολοκληρωτική ρευστοποίηση της εταιρείας.
Ο απροσδιόριστος παράγοντας στο σχέδιο αυτό είναι πώς θα αντιμετωπίσει ένα πτωχευτικό δικαστήριο τις απαιτήσεις των τραπεζών που είναι διασφαλισμένες έναντι παγίων της αυτοκινητοβιομηχανίας. Παραδοσιακά, αυτή η ομάδα των πιστωτών λαμβάνει την καλύτερη μεταχείριση στη διαδικασία του Κεφαλαίου 11. Ωστόσο, το πτωχευτικό δικαστήριο έχει μεγάλη διακριτική ευχέρεια.
Προσφορές και αντιπροσφορές
Αν περιουσιακά στοιχεία όπως η Jeep τεθούν σε πλειστηριασμό για τον διακανονισμό των απαιτήσεων των τραπεζών, ενδεχομένως στο τέλος να μην έχει μείνει κάτι από την παλιά εταιρεία για να συσταθεί μια συμμαχία με την Fiat, εκτός και αν προκύψει μια νέα Chrysler από τα κομμάτια της παλαιάς που θα γλιτώσουν την ρευστοποίηση.
Τις επόμενες ημέρες θα συνεχιστεί το παιχνίδι των προσφορών και αντιπροσφορών από τις τράπεζες και το Λευκό Οίκο για την διάσωση της Chrysler.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είναι από την πλευρά της αποφασισμένη να διατηρήσει τις θέσεις εργασίας στην Chrysler, αλλά και στις εκατοντάδες συνεργαζόμενες επιχειρήσεις και προμηθευτές που θα αντιμετωπίσουν μεγάλα προβλήματα αν η Chrysler οδηγηθεί σε πτώχευση. Αν δεν υπάρξει πρόνοια για αυτές τις εταιρείες, το ενδεχόμενο νέων καταρρεύσεων θα μπορούσε να έχει σοβαρό αντίκτυπο για τις General Motors (GM) και Ford (F), αλλά και για ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες που κατασκευάζουν οχήματα στις ΗΠΑ.
Το τελευταίο πράγμα που θέλει να δει ο Λευκός Οίκος είναι ένα φαινόμενο ντόμινο από την κατάρρευση της Chrysler, που θα μπορούσε να οδηγήσει την Ford – η οποία δεν έχει λάβει κυβερνητικά δάνεια και αναμένεται να επιστρέψει στην κερδοφορία τα επόμενα χρόνια – στη πτώχευση. Η GM από την πλευρά της αντιμετωπίζει την δική της προθεσμία έως τα τέλη Μαΐου για τη μείωση του κόστους προκειμένου να ικανοποιεί τις προϋποθέσεις για νέα κυβερνητικά δάνεια ή να αντιμετωπίσει με τη σειρά της το ενδεχόμενο της πτώχευσης.
Ο Kiley είναι ανταποκριτής από τα γραφεία του BusinessWeek στο Ντιτρόιτ.
CAPITAL.GR
No comments:
Post a Comment