Wednesday, April 1, 2009

Θα καταφέρει να αποφύγει την πτώχευση η Chrysler;

Θα καταφέρει να αποφύγει την πτώχευση η Chrysler;


Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει διορία 30 ημερών για να ολοκληρώσει την συμφωνία με την ιταλική Fiat. Ωστόσο, όποια και να είναι η κατάληξη, η Cerberus θα χάσει, ενώ οι σκεπτικιστές εξακολουθούν να βλέπουν το φάσμα της πτώχευσης.


Το τίμημα για την General Motors (GM) προκειμένου να διασφαλίσει την κυβερνητική σανίδα σωτηρίας ήταν να χάσει στις 29 Μαρτίου τον CEO της. Μια ημέρα αργότερα, έγινε σαφές τι θα αναγκαστεί να παραχωρήσει και ο ιδιοκτήτης της Chrysler, η Cerberus Capital Management: τη συμμετοχή του 80% στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Η Chrysler έχει 30 ημέρες για να ολοκληρώσει τη συμφωνία με την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Fiat (FIA.MI). Ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε στις 30 Μαρτίου ότι ο μόνος δρόμος επιβίωσης της Chrysler είναι μέσω μιας στρατηγικής συμμαχίας με κάποια άλλη αυτοκινητοβιομηχανία. Όποιο και είναι το σχέδιο διάσωσης, όπως δήλωσε στέλεχος της κυβέρνησης Ομπάμα, η Cerberus θα πρέπει να χάσει τον έλεγχο της στις μετοχές της Chrysler, αν και θα διατηρήσει τον έλεγχο στην Chrysler Financial, τον χρηματοπιστωτικό βραχίονα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης που κατέθεσε η Chrysler τον περασμένο Φεβρουάριο απέτυχε να πείσει την ειδική ομάδα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που έχει δημιουργήσει ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα, ότι η εταιρεία μπορεί να παραμείνει μια αυτόνομη εταιρεία.

Αν η Chrysler δεν καταφέρει να καταλήξει σε συμφωνία με τις τράπεζες που διαθέτουν 6,8 δισ. δολ. σε διασφαλισμένα δάνεια και με την αμερικανική Ένωση Εργαζομένων στις Αυτοκινητοβιομηχανίες (UAW) στην οποία χρωστά 8,8 δισ. δολ. έναντι μελλοντικών υποχρεώσεων υγειονομικής περίθαλψης, αλλά και να ολοκληρώσει τη συμφωνία συμμαχίας με την Fiat, το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών θα διακόψει την χρηματοδοτική υποστήριξη στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Στο "σφυρί" περιουσιακά στοιχεία

Σε αυτή την περίπτωση, η αυτοκινητοβιομηχανία το πιθανότερο θα ενταχθεί στο κεφάλαιο 11 του αμερικανικού νόμου περί χρεοκοπίας, με τα πιο πολύτιμα τμήματα της να διατίθενται προς πώληση. Οι περισσότεροι αναλυτές συμφωνούν ότι ορισμένα τμήματα της Chrysler, όπως η Jeep, το φορτηγό Dodge Ram και η μονάδα των μίνιβαν είναι τα πιο πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία της επιχείρησης, πέρα από τα δάνεια στα βιβλία της Chrysler Financial.

Αν η διοίκηση της Chrysler καταφέρει να πείσει την αμερικανική κυβέρνηση μέσα σε 30 ημέρες ότι οι πιστωτές της, τα εργατικά σωματεία και οι αντιπρόσωποι της θα συμφωνήσουν σε επαρκείς παραχωρήσεις, ο Λευκός Οίκος θα παραχωρήσει 6 δισ. δολ. σε νέα δάνεια. Αυτό θα βοηθήσει την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία να ολοκληρώσει τη συμφωνία της με την Fiat και σε αυτό το πλαίσιο – θεωρητικά τουλάχιστον – να διασφαλίσει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας για την ίδια όσο και στους προμηθευτές της.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Chrysler, Robert Nardelli δήλωσε στις 30 Μαρτίου ότι η εταιρεία έχει σημειώσει πρόοδο στις συνομιλίες με την Fiat για μια επίσημη συμφωνία και ότι η εταιρεία κινείται για να εξασφαλίσει την έγκριση του Λευκού Οίκου. Σε σχετική ανακοίνωση ο Nardelli αναφέρει: "Παρέχοντας στην Chrysler νέα προϊόντα και πλατφόρμες, τεχνολογικές συνέργιες και ένα παγκόσμιο δίκτυο διανομής, η Fiat ενδυναμώνει την ικανότητα της Chrysler να δημιουργήσει και να διατηρήσει θέσεις εργασίες στις ΗΠΑ. Δίνει παράλληλα στους Αμερικανούς καταναλωτές περισσότερες επιλογές για φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα και στους αντιπροσώπους της νέα προϊόντα που χρειάζονται για να είναι επιτυχείς. Τέλος συμβάλει στη σταθεροποίηση της βάσης των προμηθευτών μας και επιτρέπει στην Chrysler να αποπληρώσει νωρίτερα τα κυβερνητικά δάνεια".

Αυτό, ωστόσο, ενδεχομένως να αποτελεί ένα υπερβολικά αισιόδοξο σενάριο. Απορρίπτοντας το τελευταίο σχέδιο αναδιάρθρωσης που υπέβαλε η αυτοκινητοβιομηχανία, η αμερικανική κυβέρνηση αναφέρθηκε στα σοβαρά προβλήματα ποιότητας της εταιρείας όπως έχουν καταγραφεί από την J.D. Power & Associates και καταναλωτικές αναφορές. Η κυβέρνηση αναφέρθηκε επίσης στις υπέρογκες δαπάνες της Chrysler σε κίνητρα προκειμένου να προωθήσει μη δημοφιλή οχήματα και στην έλλειψη ευέλικτων κατασκευαστικών μονάδων.

"Αν και η εταιρεία έχει προχωρήσει σε ουσιαστικές αλλαγές στη διάρθρωση του κόστους τα τελευταία χρόνια, ο συνδυασμός των θεμελιωδών αδυναμιών στην λειτουργική δομή και ένα περιορισμένο φάσμα επιθυμητών προϊόντων καθιστούν εξαιρετικά προκλητική την βιωσιμότητα της ως ανεξάρτητη εταιρεία", αναφέρεται στην έκθεση του Λευκού Οίκου.

Η Chrysler έλαβε 4 δισ. δολ. σε ομοσπονδιακά δάνεια τον Δεκέμβριο και ζητά επιπλέον 5 δισ. δολ. Το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών θα διαθέσει ένα απροσδιόριστο ποσό στη Chrysler στο διάστημα των επόμενων 30 ημερών προκειμένου να διασφαλίσει την λειτουργία της επιχείρησης μέχρι την τελική απόφαση για την εταιρεία στις 30 Απριλίου.

Εντείνονται οι πιέσεις

Η απειλή της πτώχευσης και η ξεκάθαρη προθυμία του Λευκού Οίκου να επιτρέψει το ενδεχόμενο της χρεοκοπίας, ενδεχομένως να οδηγήσει τις τράπεζες και τα σωματεία πίσω στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων προκειμένου να αναλάβουν μεγαλύτερες θυσίες έναντι των χρεών της Chrysler. "Υπάρχουν πολλοί άγνωστοι κίνδυνοι για το τι θα καταφέρουν τελικά να εξασφαλίσουν αν η εταιρεία οδηγηθεί τελικά σε πτώχευση", επισημαίνει ο δικηγόρος Douglas Bernstein της νομικής εταιρείας Plunkett Cooney.

Αν τελικά υπαχθεί στο Κεφάλαιο 11, η κυβέρνηση, οι τράπεζες και τα σωματεία θα καταλήξουν με πολύ λιγότερα από ό, τι χρωστάει σήμερα η αυτοκινητοβιομηχανία.

Από την πλευρά της η Fiat μέχρι τώρα δεν έχει δεσμευτεί για οποιαδήποτε χρηματοδότηση προς την Chrysler, ενώ δεν τοποθετείται για να αναλάβει οποιαδήποτε από τα χρέη της εταιρείας. Στον αντίποδα, σχεδιάζει να ανταλλάξει την τεχνογνωσία της στην κατασκευή μικρότερων αυτοκινήτων, με αντάλλαγμα μετοχικό μερίδιο στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Η Fiat φέρνει μικρότερα αυτοκίνητα

Ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε την Δευτέρα ότι ελπίζει η συμφωνία με την Fiat να διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ, ωστόσο απαίτησε αλλαγές στην αρχική συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών.

Όπως αναφέρουν στελέχη με γνώση των διαπραγματεύσεων, το αρχικό μερίδιο της Fiat ενδεχομένως να διαμορφωθεί τελικά στο 20%, και όχι στο 35% όπως είχε αρχικά εκτιμηθεί, και σταδιακά να ανέλθει πιθανώς στο 55%. Ωστόσο, πριν επιτραπεί στην Fiat να αυξήσει το μερίδιο της, η Chrysler θα πρέπει πρώτα να έχει αποπληρώσει τα δάνεια που έλαβε από την αμερικανική κυβέρνηση για τη διάσωση της.

Στο πλαίσιο της συμμαχίας η Fiat θα προσφέρει τα μικρότερα μοντέλα της, όπως το Fiat 500, τεχνολογικές πλατφόρμες για μικρότερα οχήματα και μια οικογένεια μικρών κινητήρων που θα βοηθήσουν την Chrysler να συμμορφωθεί με τους αυστηρότερους κανονισμούς για την εξοικονόμηση καυσίμων.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Chrysler, Robert Nardelli έχει δηλώσει ότι η αξία της τεχνολογίας που θα εξασφαλίσει ανέρχεται στα 8 δισ. δολ. με 10 δισ. δολ. Η Chrysler έχει επικεντρώσει στα βαρέα φορτηγά και σε σπορ οχήματα και δεν έχει τα χρήματα για την ανάπτυξη μικρών οχημάτων από μόνη προκειμένου να συμμορφωθεί με τις νέες προδιαγραφές.

Ωστόσο, ενώ ο Nardelli της Chrysler και ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat, Sergio Marchione διαπραγματεύονται μια σειρά συνεργιών που περιλαμβάνουν την πρόσβαση της Fiat στο παγκόσμιο δίκτυο διανομής της Chrysler και την διάθεση στην Chrysler νέων τεχνολογιών από την Fiat, η επιτυχία δεν διασφαλίζεται στα χαρτιά. Η δημιουργία συνεργιών μεταξύ της Mercedes-Benz και της Chrysler ήταν ο βασικός στόχος όταν η Daimler-Benz αγόρασε την Chrysler το 1998. Ωστόσο, η αντικρουόμενη κουλτούρα των δύο εταιρειών ακύρωσε αυτό τον στόχο.

Δεν λείπουν οι σκεπτικιστές

Στην πραγματικότητα υπάρχουν πολλοί σκεπτικιστές που αμφιβάλουν ότι μια συμμαχία με την Fiat θα είναι αρκετή για να καταστήσει βιώσιμη την Chrysler. "Η Fiat διαθέτει μικρότερα οχήματα για τα οποία οι Αμερικανοί καταναλωτές ενδιαφέρθηκαν όταν οι τιμές της βενζίνης αυξήθηκαν, ωστόσο πλέον το ενδιαφέρον για τα μοντέλα αυτά έχε υποχωρήσει και πάλι", επισημαίνει ο Jeremy Anwyl, διευθύνων σύμβουλος της Edmunds.com.

Από την πλευρά του ο Daniel Gorrell της AutoStrategem επισημαίνει ότι η Fiat έχει μικρή αναγνωρισιμότητα στις ΗΠΑ.

"Έχουμε δει και στο παρελθόν παρόμοιες συμμαχίες και οι καταναλωτές σε πολλές περιπτώσεις έδειξαν μικρό ενδιαφέρον για οχήματα που κατασκευάζονται ή σχεδιάζονται από μια εταιρεία και πωλούνται από κάποια άλλη", επισημαίνει ο ανεξάρτητος σύμβουλος μάρκετινγκ Dennis Keene. "Πόσοι αγοραστές θα είναι διατεθειμένοι να απορρίψουν τα μοντέλα των Toyota, Honda και Ford για να αγοράσουν ένα Fiat τυλιγμένο σε μία κουβέρτα της Chrysler;".

CAPITAL.GR

No comments:

Share |