Friday, March 27, 2009

"Συναγερμός" στους ιταλικούς οίκους μόδας λόγω της κρίσης

"Συναγερμός" στους ιταλικούς οίκους μόδας λόγω της κρίσης


ΡΩΜΗ (Dow Jones) – Με τον κλάδο των ειδών πολυτελείας και λιανικών πωλήσεων να νιώθουν πλέον τις συνέπειες της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, ο κόσμος της μόδας στην Ιταλία βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα σημαντικό πρόβλημα: πως να μειώσει το κόστος χωρίς τα προϊόντα του να δείχνουν φτηνά.

Τους τελευταίους 12 μήνες, η οικονομική κρίση έχει αφήσει τα σημάδια της στον κλάδο της μόδας, με τις πωλήσεις να μειώνονται το 2008 στα 52,5 δισ. ευρώ από τα 54,19 δισ. ευρώ το 2007. Το Φεβρουάριο οι ηγέτες του κλάδου ζήτησαν από την κυβέρνηση οικονομική βοήθεια για την προστασία των περίπου 700.000 θέσεων εργασίας.

Εταιρείες όπως η Luxottica SpA (LUX) και η Bulgari SpA (BUL.MI) εφαρμόζουν προγράμματα εξοικονόμησης κόστους, τα οποία περιλαμβάνουν απολύσεις, μείωση αποθεμάτων και κλείσιμο μη κερδοφόρων καταστημάτων.

“Η μείωση του κόστους το 2009 κατά 10% με 15% πρέπει να είναι αρκετή,” σημειώνει ο αναλυτής της Sanford Bernstein, Luca Solca.

“Περισσότερο από αυτό θα ζημίωνε την εταιρεία,” αναφέρει ο Solca.

Η Luxottica έχει ανακοινώσει πως θα μειώσει το 2009 τις δαπάνες κατά 1/3 και κάτω από τα 200 εκατ. ευρώ και τα αποθέματα 10% με 15%, ενώ το 2008 δεν ανανέωσε τις συμβάσεις 499 εργαζομένων.

Η βρετανική εταιρεία ειδών πολυτελείας Burberry Group PLC (BRBY.LN) ανακοίνωσε πως θα προβεί σε περικοπές 540 θέσεων εργασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία.

Την Τρίτη, η ιταλική ηγέτιδα εταιρεία του κλάδου ειδών πολυτελείας Tod΄s SpA (TOD.MI) σε ανακοίνωσή της ανέφερε τη δέσμευση της στην παρακολούθηση του κόστους λειτουργίας, στην εφαρμογή αποτελεσματικών τρόπων διοίκησης και στην καινοτομία των προϊόντων.

Η εταιρεία συμβούλων Bain & Company σημειώνει πως συμβουλεύει τους πελάτες από τον κλάδο των ειδών πολυτελείας πως η μείωση του προσωπικού στα καταστήματα και του σταθερού κόστους με επαναδιαπραγμάτευση των ενοικίων είναι θεμιτοί τρόποι αντιμετώπισης της ύφεσης, αλλά η μείωση των δαπανών για καινοτομίες, που θα τους βοηθήσουν να αποκτήσουν πλεονεκτική θέση στην αγορά όταν αρχίσει η ανάκαμψη, πρέπει να αποφευχθεί.

Μερικοί αναλυτές, ωστόσο, έχουν αμφιβολίες για τα σχέδια που έχουν ανακοινωθεί μέχρι τώρα.

Για παράδειγμα, το σχέδιο της Luxottica για μείωση της παραγωγής κατά 25%, παράλληλα με την περικοπή των 499 θέσεων εργασίας το 2008 και τις πρόσφατες προσωρινές απολύσεις, ήταν “σχετικά επιθετικό”, αλλά για κάποια μέτρα τα οποία εξετάζει η διοίκηση, όπως η επαναδιαπραγμάτευση ενοικίων, θα απαιτηθεί χρόνος ώστε να έχουν κάποιο αποτέλεσμα, τονίζει ο αναλυτής της Bryan Garnier, Peter Farren.

“Ενώ συνεχίζουμε να εγκρίνουμε τα βήματα τα οποία έχει κάνει η διοίκηση της Luxottica για την αύξηση της αποτελεσματικότητάς της, αμφισβητούμε εάν αυτά μπορούν να βελτιώσουν τη θέση της τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μεσοπρόθεσμα,” αναφέρουν σε σημείωμά τους αναλυτές της επενδυτικής τράπεζας Nomura International.

Η εταιρεία κοσμημάτων Bulgari ανακοίνωσε στις 11 Μαρτίου ότι σχεδιάζει να αντισταθμίσει τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης κλείνοντας καταστήματα που δεν αποδίδουν ικανοποιητικά, μειώνοντας τις θέσεις εργασίας, τις κεφαλαιακές δαπάνες και περιορίζοντας τις τους επόμενους συνέπειες των μεταβολών των ισοτιμιών οι οποίες έπληξαν τα κέρδη το τέταρτο τρίμηνο το 2008. Η Bulgari σχεδιάζει επίσης να μειώσει τα ανοίγματα των νέων καταστημάτων το 2009 στα 10 από 15.

Ωστόσο οι αναλυτές θεωρούν πως η εταιρεία μπορεί να κάνει περισσότερα για να μειώσει τα κόστη αποτελεσματικά.

“Η μείωση του αριθμού των νέων καταστημάτων ήταν ένα καλό σημάδι, αλλά τα κόστη μειώθηκαν το τέταρτο τρίμηνο. Αυτό σημαίνει πως δεν μειώνουν επιθετικά τις μεταβλητές δαπάνες, όπως οι διαφημίσεις και τα ταξίδια,” σημειώνει αναλυτής που εργάζεται σε εταιρεία του Λονδίνου, ο οποίος προτίμησε να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Ο συναγερμός για τον ιταλικό κλάδο ειδών πολυτελείας άρχισε να σημαίνει όταν οι πωλήσεις καταστημάτων στις ΗΠΑ άρχισαν να υποχωρούν ραγδαία και όταν ο όμιλος IT Holding SpA (ITH.MI), με εταιρείες όπως η Malo και η Gianfranco Ferre, και η εταιρειών οπτικών ειδών Safilo Group SpA (SFL.MI) ανακοίνωσαν πως αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας.

Η IT Holding πρόσφατα εντάχθηκε από την κυβέρνηση σε πρόγραμμα προστασίας από τους πιστωτές ενώ η Safilo ανακοίνωσε πως σχεδιάζει την πώληση μεριδίου για τη συγκέντρωση των απαραίτητων για τη βιωσιμότητα της εταιρείας κεφαλαίων.

“Τα βλέμματα θα στραφούν τώρα για τους επόμενους τρεις μήνες στις πωλήσεις των καταστημάτων στις ΗΠΑ, στις κολεξιόν της άνοιξης και του καλοκαιριού και στην αγορά της Κίνας,” σημειώνει ο Solca.

Οι ειδικοί του κλάδου υποστηρίζουν ωστόσο πως πρέπει να γίνουν περισσότερα για να επιστρέψουν οι εταιρείες σε ικανοποιητικά επίπεδα.

“Κατανοώντας το πως αλλάζει η κρίση τη συμπεριφορά των καταναλωτών είναι σημαντικό να επιτραπεί στις εταιρείες να αντιδράσουν και να είναι δυνατότερες όταν θα αρχίσει η ανάκαμψη,” τονίζει η ειδικός επί των θεμάτων του κλάδου της Bain & Company, Claudia D΄Arpizio.

“Δεν χρειάζεται να δαπανήσεις τεράστια ποσά σε επενδύσεις για να ευχαριστήσεις τους καταναλωτές. Πιστεύουμε πως μπορείς να μειώσεις τις διαφημιστικές δαπάνες προχωρώντας σε δραστηριότητες με τους καταναλωτές, όπως εκδηλώσεις,” σημειώνει η D΄Arpizio.

CAPITAL.GR

No comments:

Share |