Wednesday, January 7, 2009

Η κρίση κτυπά τη διαφήμιση

Η κρίση κτυπά τη διαφήμιση


Ψαλίδι στα διαφημιστικά budges του 2009 βάζουν μεγάλες επιχειρήσεις και διαφημιζόμενοι, ως αποτέλεσμα της αναμενόμενης ύφεσης στην οικονομία. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι θα υπάρξει ουσιαστική συρρίκνωση του τζίρου στον κλάδο φέτος, επηρεάζοντας αρνητικά τα μέσα ενημέρωσης που έχουν σημαντική εξάρτηση στα κονδύλια μεγάλων επιχειρήσεων για κάλυψη των εξόδων τους.

Οι επιπτώσεις της διεθνούς οικονομικής κρίσης στην προβολή και διαφήμιση έχουν αρχίσει να διαφαίνονται από το τέλος του 2008. Σύμφωνα με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, το εννιάμηνο του 2008 ο κύκλος εργασιών στον τομέα της διαφήμισης σημειώνει μείωση 12,3%.


Στοιχεία που διέθεσε στη StockWatch η AGB για τις αγορές τηλεοπτικής διαφήμισης, που αποτελούν τη μερίδα του λέοντος των διαφημιστικών κονδυλίων, είναι ενδεικτικά των τάσεων που άρχισαν να διαφαίνονται στον κλάδο, οι οποίες αναμένεται να ενταθούν το 2009.

Σημαντική ώθηση στον κλάδο έδωσε το 2008 ο τομέας του λιανικού εμπορίου. Ο οξύς ανταγωνισμός που υπάρχει μεταξύ των μεγάλων υπεραγορών αντανακλάται στη μεγάλη αύξηση που παρατηρήθηκε το 2008 στις διαφημιστικές τους δαπάνες. Ανήλθαν στα €17,89 εκ. από €14,88 εκ. που ήταν το 2007 και €12,85 εκ. το 2006. Η συντήρηση της κατανάλωσης σε σχετικά ψηλά επίπεδα το 2008, ενίσχυσε τη διαφήμιση και των καταστημάτων συσκευών, των καταστημάτων παιχνιδιών και των department stores.

Μεγάλη αύξηση παρατηρείται και για προϊοντικές διαφημίσεις, όπως αυτές για μπισκότα, δημητριακά, καφέ, αναψυκτικά, σοκολάτες, γάλα, αρώματα και μπίρες.

Αντίθετη πορεία ακολούθησε η διαφήμιση αυτοκινήτων, αντανακλώντας την κρίση που άρχισε να διαφαίνεται στον κλάδο από τα μέσα του 2008. Σύμφωνα με στοιχεία της AGB, ο τζίρος των διαφημίσεων που αφορά αυτοκίνητα συρρικνώθηκε το 2008 στα €8,85 εκ. από €10,35 εκ. το 2007. Οι πωλήσεις των αυτοκινήτων κατέγραψαν το Νοέμβριο υποχώρηση της τάξης του 19%, ενώ πτώση προβλέπεται και τους επόμενους μήνες.

Μείωση παρατηρείται και σε άλλο τομέα που αφορά την κατανάλωση, τις πιστωτικές κάρτες. Ο τζίρος τους περιορίστηκε το 2008 στα €7,06 εκ. από €7,26 εκ. Η διεθνής οικονομική κρίση άρχισε να σφίγγει τα πορτοφόλια των καταναλωτών, αναγκάζοντας τις τράπεζες να περιορίσουν όχι μόνο τα δάνεια τους μέσω καρτών αλλά και την προβολή σχετικών πιστωτικών προϊόντων.


Στασιμότητα παρατηρείται στα κονδύλια που διέθεσαν για διαφήμιση τα μεγάλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Παρά τη δραστηριοποίηση στον κλάδο νέων παικτών, όπως οι ελληνικές τράπεζες, η τηλεοπτική διαφήμιση που αγόρασαν στο σύνολο τους τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αυξήθηκε οριακά στα €13,51 εκ. έναντι €13,14 εκ. που ήταν πέρσι.

Παράγοντες του κλάδου εκτιμούν ότι οι τάσεις αυτές θα συνεχιστούν το 2009, ιδίως στον τομέα της κατανάλωσης, που αναμένεται να πληγεί σημαντικά από την απότομη οικονομική επιβράδυνση. Διψήφιες ποσοστιαίες περικοπές των διαφημιστικών τους κονδυλίων φέρονται να κάνουν και οι μεγάλες κυπριακές τράπεζες, εκτιμώντας ότι οι χαμηλοί ρυθμοί πιστωτικής επέκτασης θα περιορίσουν τις ανάγκες προβολής νέων πιστωτικών προϊόντων.

STOCKWATCH.COM.CY

No comments:

Share |