Η ύφεση αγγίζει τώρα και τις αλυσίδες του λιανεμπορίου
Ως ποσοστά επί των πωλήσεων, οι επιδόσεις τη διετία 2006 - 2007 (1,89% και 2,09% αντίστοιχα) δεν ήταν ικανοποιητικές.
Εντονη διαφοροποίηση συνεχίζουν να παρουσιάζουν και φέτος οι ρυθμοί ανάπτυξης μεταξύ των ισχυρότερων σούπερ μάρκετ, προδικάζοντας μεταβολές μεριδίων στην πρώτη δεκάδα του κλάδου, αλλά και εκπλήξεις, οι οποίες αναμένονται πιθανότατα τη νέα χρονιά.
Από τα στοιχεία της αγοράς προκύπτει ότι η κρίση -που αργά αλλά σταθερά επηρεάζει και την εγχώρια οικονομία- και κυρίως το... φρενάρισμα των ανατιμήσεων, σε συνδυασμό με την αυτοσυγκράτηση των νοικοκυριών για αύξηση της κατανάλωσης, επιδρούν αρνητικά στους ρυθμούς ανάπτυξης των αλυσίδων.
Γνωστός παράγοντας του λιανεμπορίου, ο οποίος για ευνόητους λόγους θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του, δήλωσε στη «Ν» ότι, φέτος, η εταιρεία του σε συγκρίσιμα μεγέθη «τρέχει» με αρνητικούς ρυθμούς και ότι το δίκτυο θα παρουσιάσει άνοδο του τζίρου, μόνο λόγω επέκτασής του με νέα καταστήματα.
Επεσήμανε δε ότι η εταιρεία του, που είναι από τις μεγαλύτερες της αγοράς, δεν είναι η μόνη που αντιμετωπίζει ανάλογο πρόβλημα, ενώ πρόσθεσε ότι στον κλάδο υπάρχουν και αλυσίδες με ρυθμούς αύξησης του τζίρου τους πολλαπλάσιους του πληθωρισμού, όπως και άλλες οι οποίες καταφέρνουν απλά να κρατήσουν σταθερά τα μεγέθη τους.
Μάλιστα, όπως τόνισε, στο κλείσιμο του έτους ο κλάδος θα μετρήσει τις δυνάμεις του, θα κάνει, όπως συνηθίζει... ταμείο και στη συνέχεια ο καθένας θα λάβει τις αποφάσεις του, θα κρίνει δηλαδή αν θα παραμείνει στην αγορά, αν θα κινηθεί επιθετικά ή αν θα αναζητήσει συνέργειες. Εκτίμησή του είναι ότι, στο «γύρισμα» του χρόνου, κάποιες από τις μικρομεσαίες εταιρείες θα υποχρεωθούν σε πώληση και ότι τα μεγαλύτερα deals θα έλθουν σε δεύτερο χρόνο.
Κι όλα αυτά, ύστερα από μια πολύ θετική χρονιά για το οργανωμένο λιανεμπόριο, όπως αυτή του 2007, οπότε συνεχίσθηκε η τάση ανάκαμψης των πωλήσεων και των αποτελεσμάτων των επιχειρήσεων του κλάδου, που είχε εκδηλωθεί το 2006 μετά από μια τριετή περίοδο στασιμότητας.
Πανόραμα 2008
Τα στοιχεία της τελευταίας ετήσιας έκδοσης της ComCenter «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2008», για τις επιδόσεις των 84 αλυσίδων σούπερ μάρκετ, κατέδειξαν ακριβώς ότι οι 10 μεγαλύτερες κάλυψαν το 78,58% των πωλήσεων του δείγματος, οι επόμενες 10 το 10,45% και συνολικά οι 20 πρώτες το 89,03%.
Τα ανωτέρω ποσοστά ήταν παραπλήσια το 2006, χρονιά κατά την οποία οι 10 πρώτοι κάλυπταν το 78,35% του κλάδου, οι επόμενοι 10 το 10,45% και συνολικά 88,80%.
Πέρυσι ενισχύθηκε ελαφρά το μερίδιο των πρώτων του κλάδου κατά 0,23%, των 10 επόμενων παρέμεινε αμετάβλητο, ενώ, παρά τις μικρές εξαγορές, ο ρυθμός συγκέντρωσης της σχετικής αγοράς διατηρήθηκε στάσιμος. Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις του κλάδου, η μέση μεταβολή των 84 εταιρειών του δείγματος ανήλθε σε 8,74%, πάνω από τον πληθωρισμό που ήταν 3,9%. Οι 10 μεγαλύτερες εταιρείες σημείωσαν μεταβολή 9,03%, με μικρή διαφορά από το μέσο όρο, οπότε αναχαιτίστηκε η μεγάλης κλίμακας συγκέντρωση.
Μεταξύ τους οι διαφορές είναι μεγάλες και σημαντικές, με μεγαλύτερη τη μεταβολή της Ι. & Σ. Σκλαβενίτης Α.Ε. (14,77%). Ωστόσο, οι μεγάλες μεταβολές είναι επηρεασμένες από τις εξαγορές και τα νέα καταστήματα. Τις μικρότερες μεταβολές είχαν η Dia Hellas (3,63%) και η Ατλάντικ [ATLr.AT] (3,88%).
Κέρδη το 2007
Στο μεταξύ, το 2007, η μέση μεταβολή του συνολικού μεικτού κέρδους (σύνολο αποτελεσμάτων εκμετάλλευσης), ύψους 11,58%, κινήθηκε σε απόλυτα μεγέθη στην ίδια κατεύθυνση με τη μεταβολή των πωλήσεων, την οποία υπερέβη κατά 2,84%. Θετική, μικρή, αλλά σημαντική μεταβολή 0,55% παρουσίασε και ως ποσοστό επί των πωλήσεων και σε απόλυτα μεγέθη η μεταβολή ανήλθε σε 217,4 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το λειτουργικό κόστος, η μεγέθυνση των πωλήσεων, οφειλόμενη σε μεγάλο μέρος στα νέα καταστήματα και τις εξαγορές, αλλά και η αύξηση των υπηρεσιών, επέφεραν μια μεταβολή κατά 10,69% σε σχέση με το 2006, μεγαλύτερη της μεταβολής των πωλήσεων κατά 1,95%.
Η κατάσταση αυτή δεν χαρακτηρίζεται υγιής από τα στελέχη της αγοράς, καθώς εξανεμίζει τη θετική μεταβολή του περιθωρίου μεικτού κέρδους κατά 2,84%. Αποτελεί κανόνα επιβίωσης η αύξηση των πωλήσεων να έχει ως συνέπεια τις οικονομίες κλίμακας, με φθίνουσα ποσοστιαία επίπτωση του λειτουργικού κόστους επί των πωλήσεων. Αυτό είχε παρατηρηθεί για μερικές χρονιές και είχαν φανεί δείγματα ορθολογιστικής διαχείρισης. Ομως το 2007 η τάση αυτή ανεκόπη. Η μεταβολή των συνολικών δαπανών, ως ποσοστό επί των πωλήσεων, κατά 0,34% δεν αποτελεί θετική εξέλιξη.
Η μεταβολή του λειτουργικού αποτελέσματος σε απόλυτους αριθμούς κατά 20,60% σχολιάζεται ως μεγάλη και οφείλεται κυρίως στη μεταβολή των πωλήσεων και του μεικτού κέρδους. Η μεταβολή κατά 0,21% του δείκτη, που αντιστοιχεί στο λειτουργικό αποτέλεσμα ως ποσοστό επί των πωλήσεων, είναι μικρή μεν αλλά ουσιαστική. Πρόκειται για το δείκτη, ο οποίος κυρίως υποδηλώνει τη δυναμικότητα των επιχειρήσεων και την αντικειμενική δυνατότητα να υπολογίζει ο κλάδος σε βιώσιμη προοπτική.
Ως ποσοστά επί των πωλήσεων, οι επιδόσεις τη διετία 2006-2007 (1,89% και 2,09% αντίστοιχα) δεν ήταν ικανοποιητικές, δεδομένου ότι η επίπτωση του χρηματοοικονομικού κόστους και των ανόργανων/διαφόρων εσόδων-εξόδων επέδρασαν αρνητικά, εξανεμίζοντας τη θετική μεταβολή του λειτουργικού αποτελέσματος.
Το καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, σε απόλυτους αριθμούς, παρουσίασε το 2007 μεταβολή 14,79% (ήτοι αύξηση κατά 22,4 εκατ. ευρώ) και ως ποσοστό επί των πωλήσεων (1,80% έναντι 1,71% το 2006) 0,09% -μεταβολή ασήμαντη για έναν όγκο πωλήσεων, ο οποίος καλύπτει σχεδόν το 55% της καταναλωτικής δαπάνης στα άμεσα καθημερινά είδη πρώτης ανάγκης. Σημειώνεται ότι, επί σειρά ετών, το μέσο καθαρό αποτέλεσμα είναι καθηλωμένο κάτω του 2%, με διαχρονικές διακυμάνσεις γύρω στο 1,50%-1,80%.
Συνέπεια των παραπάνω ήταν η θετική μεταβολή των ιδίων κεφαλαίων των εταιρειών του κλάδου κατά 7,46%. Η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων ανήλθε στο 15,67%, έναντι 14,66% το 2006, με μεταβολή 1,12% -θετική μεν, αλλά αναιμική εξέλιξη, με δεδομένο ότι πριν από μερικά χρόνια είχε προσεγγίσει το 18,50%.
NAFTEMPORIKI
No comments:
Post a Comment