Τα «μυστικά» σημεία του deal των €7 δισ.
Τα €100 εκ. αναμένεται να φθάσουν τα ετήσια έσοδα του κράτους από τη συμφωνία που υπέγραψε το Μάιο του 2006 με την κοινοπραξία Hermes για διαχείριση των δύο αεροδρομίων για 25 χρόνια. Τα συνολικά έσοδα της κοινοπραξίας από τη συμφωνία κατά την περίοδο αυτή εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα €7 δισ. Αν και η συμφωνία είναι μία από τις μεγαλύτερες που έγιναν στην Κυπριακή Δημοκρατία, τα σχετικά έγγραφα παραμένουν απόρρητα. Σε συνέντευξη του στη StockWatch, ο εγκέφαλος και βασικός διαπραγματευτής της συμφωνίας για το κράτος, διευθυντής του Τμήματος Δημοσίων Έργων (ΤΔΕ), Αλέκος Μιχαηλίδης, αποκαλύπτει άγνωστες παραμέτρους της και επιχειρηματολογεί κατά των επικριτών της.
Στους επικριτές της συμφωνίας συγκαταλέγονται τουριστικοί φορείς και αεροπορικές εταιρείες, που υποστηρίζουν ότι οι αυξήσεις τελών που έχουν επιβληθεί από το 2006, ύψους €14 είναι υπερβολικές και ότι δεν έχουν συνδυαστεί με βελτίωση, αλλά χειροτέρευση, των υπηρεσιών που παρέχονται στα αεροδρόμια. Ζητούν τη μείωση των τελών των αεροδρομίων μέσω αλλαγής της φόρμουλας διαμοιρασμού των ακάθαρτων εσόδων, από την οποία το κράτος λαμβάνει το 33% των εισπράξεων της Hermes.
Πολιτική απόφαση τα τέλη…
Ο κ. Μιχαηλίδης εξηγεί ότι η μείωση των τελών είναι θέμα πολιτικής απόφασης, διευκρινίζοντας ότι δεν υπάρχει κάτι στη συμφωνία που να το απαγορεύει. «Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με πολιτική απόφαση και μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να υπάρχει ένα τέτοιο ενδεχόμενο», σημειώνει. Τονίζει επίσης ότι υπεύθυνη για τις αυξήσεις που επιβλήθηκαν είναι η βουλή που ενέκρινε, το 2001, τρεις αυξήσεις στα τέλη, τις οποίες επέβαλε η Hermes.
Από τεχνοκρατικής πλευράς, υποστηρίζει ότι η χρήση των αεροδρομίων δεν συνδέεται άμεσα με το τέλος που καταβάλλουν οι επιβάτες. Σημειώνει, μάλιστα, πως στο παρελθόν μειώσεις στα τέλη συνδυάστηκαν με μείωση, όχι αύξηση, των διακινούμενων επιβατών. Προειδοποιεί, επίσης, πως πιθανή αλλαγή του συγκεκριμένου σημείου της συμφωνίας μπορεί να οδηγήσει σε άνοιγμα και άλλων κεφαλαίων του deal, με απρόβλεπτες συνέπειες για το κράτος.
Ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρει ότι οι μόνες πρόσθετες αυξήσεις που προβλέπει η συμφωνία είναι στο ύψος του πληθωρισμού, που φέτος αναμένεται να ξεπεράσει το 4%.
€2,43 δισ. για το κράτος
Σύμφωνα με το διευθυντή του ΤΔΕ, η κυβέρνηση στα 25 χρόνια της συμφωνίας αναμένεται να εισπράξει €2,3 δισ. συν €130 εκ. επιπρόσθετα οφέλη.
«Η κυβέρνηση εισπράττει ένα σταθερό ποσό ύψους €3,5 εκ. ετησίως καθώς επίσης ανά τριμηνία εισπράττει το 33% επί των ακαθάριστων εσόδων της κοινοπραξίας», αναφέρει. «Το 2007 η κυβέρνηση εισέπραξε €43 εκ., το 2006 €26 εκ. για έξι μήνες περίπου και το πρώτο τρίμηνο του 2008 έκλεισε με €9 εκ., ενώ αναμένεται αύξηση χρόνο με το χρόνο».
Εκτός όμως από αυτά η κυβέρνηση έχει και έσοδα από το λεγόμενο μηχανισμό διαχωρισμού κερδών. «Στην πράξη αυτό μεταφράζεται ως εξής: Εάν η απόδοση του μετοχικού κεφαλαίου είναι κάτω από 12% δεν μπαίνει σε εφαρμογή ο μηχανισμός διαχωρισμών κερδών έτσι η κυβέρνηση δεν λαμβάνει οποιοδήποτε ποσοστό, εάν όμως είναι μεταξύ 12 - 15% λαμβάνει 35% των κερδών, εάν είναι 15 - 20% η κυβέρνηση λαμβάνει το 57,5% και εάν είναι πάνω από 20% παίρνει 80% των κερδών», προσθέτει ο κ. Μιχαηλίδης.
Κακός διαχειριστής το κράτος
Γιατί όμως το κράτος δεν έκανε το ίδιο την επένδυση για να απολαμβάνει όλο το όφελος αντί μέρος του;
«Η διαχείριση των αερολιμένων είναι μια εξειδικευμένη εργασία και όπως αποδείχθηκε στην πράξη οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν μπορούν να είναι διαχειριστές αερολιμένων διότι δεν είναι επιχειρηματίες», απαντά ο κ. Μιχαηλίδης.
«Μετά, τα πάντα στη δημόσια υπηρεσία προσκρούουν στις πολύπλοκες διαδικασίες και γραφειοκρατία, ενώ όταν διαχειρίζεσαι αερολιμένες πρέπει τα πάντα να γίνονται σε χρόνο ρεκόρ», επισημαίνει.
«Άλλωστε όπως αποδείχθηκε στην πράξη σε όσους αερολιμένες έχει τη διαχείριση η κυβέρνηση δεν έχει κέρδη. Στην Κύπρο, όταν η διαχείριση των αερολιμένων ήταν στα χέρια της κυβέρνησης δεν είχε κέρδη, ήταν στα ίσα της. Το ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να είναι καλός διαχειριστής μεγάλων έργων φάνηκε και στο ξενοδοχείο Φιλοξενία και το Συνεδριακό Κέντρο», καταλήγει.
STOCKWATCH.COM.CY
No comments:
Post a Comment